"השתלטות מהירה" – ביקורת

"השתלטות מהירה". רוב ריינר, ג'יימס מרסדן.

"השתלטות מהירה". רוב ריינר, ג'יימס מרסדן.

"השתלטות מהירה" עוסק בסיפור המעניין על הנסיבות שהביאו להכרזת המלחמה של הנשיא ג'ורג' ו. בוש נגד עיראק אחרי הפלת מגדלי התאומים בספטמבר 2001.

לפני שלושה עשורים היה לבמאי הסרט רוב ריינר את אחד הרצפים הטובים ביותר של במאי. אחרי קריירת משחק, בעיקר בטלוויזיה כולל "הכל נשאר במשפחה", ביים שני סרטים: את סרט הפולחן "ספיינל טאפ" (1984) והקומדיה הרומנטית "רומן על בטוח" (1985). ואז הוא הפציץ עם "אני והחבר'ה" (1986), "הנסיכה הקסומה" (1987), "כשהארי פגש את סאלי" (1989), "מיזרי" (1990) ו"בחורים טובים" (1992). מיד אחזור לאחרון ברשימה, אך לפני כן אתאבל על המשך הקריירה של ריינר שביים סרטים בינוניים וגם גרועים עד כאב.

"בחורים טובים" הוא הסרט הראשון שכתב אהרון סורקין. הוא עיבד את המחזה שלו, שבזכות העבודה עם ריינר עבר שינויים שנכללו בכל ההפקות הבאות שלו. סורקין גם כתב את "הנשיא מאוהב" (1995) שריינר ביים. במקור היה בקומדיה הרומנטית יותר פוליטיקה ומה שנשאר בחוץ היה סוג של בסיס שהוביל לסדרה "הבית הלבן" של סורקין. ריינר קיבל קרדיט להמצאת ה-walk and talk שהפך לסימן היכר ביצירותיו של סורקין, ואף מושא לפרודיה, ובו במקום ששני אנשים ישוחחו-יתווכחו כשהם במשרד הם עושים זאת בתנועה, בהליכה במסדרון (שבמהלכה מישהו מגיש דפים לאחד מהם). סורקין (תכף נגמרת ההקדמה הזאת, מבטיח) גם כתב את "מלחמתו של צ'רלי וילסון", סרטו האחרון של הבמאי מייק ניקולס, סיפורו האמיתי של איש קונגרס מטקסס והתנהלותו הפרטית באפגניסטן.

"השתלטות מהירה". וודי הארלסון, ג'יימס מרסדן.

"השתלטות מהירה". וודי הארלסון, ג'יימס מרסדן.

ג'ואי הארטסטו, תסריטאי "השתלטות מהירה", אינו אהרון סורקין. הוא גם את כתב LBJ (על הנשיא לינדן בי. ג'ונסון), סרטו האחרון של ריינר, שכמו רוב סרטיו האחרונים לא הופץ בבתי הקולנוע בארץ וגם בארה"ב היתה לו הפצה מוגבלת. וודי הרלסון גילם את הנשיא והוא מככב גם בסרט זה.

ב"השתלטות מהירה" מדובר בסיפור עיתונאי-פוליטי אמיתי (על צמד עיתונאים שעבד בוושינגטון די-סי) עם שחקנים טובים אך אולי היה מתאים לספר את זה בצורה טובה יותר בסרט תעודה. ומרגע שהחליטו ללכת על סרט עלילתי היו צריכים לדבוק בזה. הסרט, שגם ככה משובצים בו קטעי ארכיון של חדשות, זונח כמעט לחלוטין את הדמויות שלו ומגולל את שארית הסיפור כסרט תיעודי, כולל האנשים האמיתיים שאותם מגלמים בסרט הרלסון, ג'יימס מרסדן, רוב ריינר, טומי לי ג'ונס ועוד.

"השתלטות מהירה" הוא תרגום של המונח Shock and Awe במקום "פחד ומורא", השם שניתן לתחילת המבצע הצבאי בעיראק ב-2003. בכתוביות של הסרט בבתי הקולנוע יש טעויות רבות שיכולות לפגום בהבנת הנאמר. אציין פה רק אחת מני רבות: red flags שאומרים בסרט אינם "דגלים אדומים" אלא הכוונה ל"אותות אזהרה" במקרה הזה.

בשעה וחצי ריינר מכניס גם קמצוץ קומדיה רומנטית (עם ג'סיקה בייל) חביב למדי ואולי עדיף שייפרד מהפוליטיקה ויחזור לז'אנר שהוא טוב בו יותר.
לא במקרה מזכירים את "גרון עמוק" מפרשת ווטרגייט ואת וודוורד וברנסטין. הסרט היה רוצה מאוד להיות "כל אנשי הנשיא". עדיף לצפות ב"כל אנשי הנשיא".

דירוג: ★★½☆☆

השתלטות מהירה (ארה"ב, 2017)
בימוי: רוב ריינר | תסריט: ג'ואי הרטסטו | משחק: וודי הארלסון, ג'יימס מרסדן, רוב ריינר, טומי לי ג'ונס | מוסיקה מקורית: ג'ף ביל | צילום: בארי מרקוביץ'
הפצה: סרטי שובל, החל מה-01.11.2018 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?