"הספר הירוק" – ביקורת

"הספר הירוק". ויגו מורטנסן, מהרשלה עלי.

"הספר הירוק". ויגו מורטנסן, מהרשלה עלי.

בסוף "הספר הירוק" ראיתי שהשחקנית אוקטביה ספנסר ("מאחורי המספרים", "צורת המים"), שזכתה באוסקר כשחקנית משנה על "העזרה", היא בין מפיקות הסרט. היא לא משחקת ב"הספר הירוק" (גם אין לה תפקיד מתאים) אולם יש קו דומה בין שני הסרטים. "העזרה" הרגיש לא-אמיתי: השחקניות (המוצלחות) לבשו תלבושות ולא בגדים והתהלכו בתפאורה. זה לא היה תאטרלי, זה היה לא אמין. כמוהו, "הספר הירוק" הוא ממתיק מלאכותי. הוא צפוי, שטחי ולא מצחיק, כאשר כל קטע מרגיש כמו נכתב ובוים כדי להיכלל בקדימון ולא קשור לכלום.

"הספר הירוק" מתרחש ב-1962 ומתחיל בניו יורק. טוני (ויגו מורטנסן, "היסטוריה של אלימות", "קפטן פנטסטיק", סרטי "שר הטבעות") הוא שומר סף במועדון הלילה המפורסם "קופקבנה". הוא אוהב לאכול, להרביץ לאנשים, להמר ויש לו אישה וילדים בבית שהוא צריך לפרנס. כשהמועדון נסגר באופן זמני הוא נאלץ לקחת עבודה שהוא לא שש לקבל בהתחלה, כמובן: כנהג של דון שירלי (מהרשלה עלי, "אור ירח", "מאחורי המספרים"), פסנתרן בשלישייה שמופיעה במשך חודשיים ברחבי ארה"ב. טוני הגזען הבור צריך להיות נהג של פסנתרן שחור, שמשום מה נתנו לו להבין שטוני האדם היחיד והמושלם לתפקיד.

הסרט מתמקד בחודשיים האלה, עד חג המולד (כיאה לכל סרט אמריקאי שני), שבהם השניים עברו בין מדינה למדינה. טוני הסיע את דון שירלי בזמן ששני הנגנים (הלבנים) האחרים נסעו במכונית בעצמם. רואים עצירות שלהם בדרך, את המקומות שבהם דון שירלי נאלץ לשהות, היחס שהוא זוכה לו והיחסים הנרקמים בין השניים.

"הספר הירוק" הוא חוברת, שלא הכרתי לפני כן, שיידעה את השחורים באילו מלונות מותר להם ללון ברחבי ארה"ב של שנות ה-60 עם ההפרדה הגזעית. מה שהופך את שם הסרט לנוראי, שמצביע על הגזענות האיומה והממוסדת בארה"ב של השנים ההן, במקום להתמקד בסיפור על שני האנשים שבלב הסרט.

"הספר הירוק". ויגו מורטנסן, מהרשלה עלי.

"הספר הירוק". ויגו מורטנסן, מהרשלה עלי.

את הסרט ביים פיטר פארלי, שידוע יותר כבמאי של קומדיות שביים עם אחיו בובי כולל "משתגעים על מרי" וסרטי "טיפשים בלי הפסקה". הוא לא מתגלה כבמאי מקורי, בעל מעוף או אמירה אישית. הקטעים הקומיים נשענים על הבדלי מעמדות בין השחור ללבן, כשבניגוד ל"מחוברים לחיים" הצרפתי המצליח, למשל, השחור הוא איש הספר המשכיל והלבן הוא המקור לבדיחות הלא מבדחות. גם המוזיקה כריס באוורס, שזהו אחד הסרטים הראשונים שלו, תבניתית, רגילה, בנאלית וחסרת ייחוד.

הסרט זכה בשלושה פרסי גלובוס הזהב: לסרט הטוב ביותר (בקטגוריה של הקומדיה), תסריט ושחקן משנה (מהרשלה עלי, שבאותה מידה היה יכול להיות מועמד כראשי אך אז היה מתחרה בוויגו המועמד) ומועמד לאוסקר בחמש קטדגוריות בלבד: סרט, שחקן ראשי, שחקן משנה, תסריט מעובד ועריכה (קטגוריה ש"חשוב" להיות מועמד בה כדי לזכות בקטגוריה הראשונה).הוא מסתמן כמועמד המוביל לזכייה בסרט הטוב ביותר(!), גם בלי מועמדות לבימוי. שלוש פעמים היחידות שזה קרה: "ארגו" מ-2012; "הנהג של מיס דייזי" מ-1989 על נהג שחור ונוסעת לבנה שמתחיל בסוף שנות ה-40 וזכה בגלובוס הזהב כסרט קומדיה; ו"גרנד הוטל" מ-1932, שזו היתה מועמדותו היחידה.

"הספר הירוק". מהרשלה עלי.

"הספר הירוק". מהרשלה עלי.

מורטנסן מגלם את טוני, המבוסס על אדם אמיתי (שבנו בין החתומים על התסריט של הסרט) ששיחק במספר פרקים של "הסופרנוס", בהשראת -שלא לומר חיקוי של- רוברט דה נירו. הבורות שלו לא הצחיקה אותי. גם זה עזר לי לחשוב על "מרדף חצות" שהסרט הזה מזכיר מהבחינה של צמד גברים שעושים יחד את דרכם ברחבי ארצות הברית, עם הרפתקאות שונות, גילויים אישיים, תפניות ויחס משתנה ביניהם. הסרט מ-1988 היה מקורי, מפתיע, מצחיק ועוד.

דירוג: ★★½☆☆

הספר הירוק (ארה"ב, 2018)
בימוי: פיטר פארלי | תסריט: ניק וולונגה, בריאן הייס קורי, פיטר פארלי | משחק: מהרשלה עלי, ויגו מורטנסן, לינדה קרדליני, דון סטארק | מוסיקה מקורית: קריס באוורס | צילום: שון פורטר
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-24.01.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

[…] 8. הספר הירוק הסרט הזה, שמועמד ל-5 פרסים בלבד ולא מועמד על בימוי, צפוי לזכות בפרס הסרט הטוב ביותר. הוא הרוויח כמעט 60 מיליון דולר בארה"ב (בינתיים). הביקורת של יונתן. […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?