"שלושה זרים זהים" – ביקורת #2

"שלושה זרים זהים".

"שלושה זרים זהים".

"שלושה זרים זהים" הוא סרט דוקומנטרי משעשע, מרגש, מותח, מלא תפניות מפתיעות שמצליח לחשוף הרבה פרטים אישיים של גיבורי הסרט מבלי להפוך את הגילויים לצהובים. זהו סרט מהנה ומעניין, אך המלווה שלי נהנתה ממנו יותר ממני כי השאלות הפילוסופיות-קיומיות גרמו לה לחשוב על עצמה בסיטואציות שעמדו בהן גיבורי הסרט ולתהות בנוגע לדילמות המוסריות שצפו במהלכו.

כמו שנאמר על ידי אחד המרואיינים – הסיפור עובר מלהיות מדהים לבלתי ייאמן. הוא מתחיל די פשוט – כשבובי שפרן בן ה-19 מגיע למכללה בתחילת שנות ה-80 ומגלה שאנשים מזהים אותו. הוא לא מייחס לכך יותר מדי חשיבות, מלבד שהוא חושב שזה מאוד משונה. כשאחד הסטודנטים פונה אליו ושואל אותו שאלות אישיות ספציפיות, הוא מגלה שיש לו אח תאום זהה שהופרד ממנו בסוכנות האימוץ, ובמקרה למד באותה מכללה שנה לפני כן. הסיפור המדהים מתפרסם בתקשורת ומגיע לידיעתו של דיוויד קלמן שמזהה את עצמו בתמונות של השניים ובעצם מגלה שהוא חלק משלישיה. הסיפור כמובן נהיה סנסציה תקשורתית ובידורית – שלישיה שהופרדה בגיל ינקות מתאחדת מחדש.

אם הסיפור היה מסתיים שם, זה היה יכול להיות אירוע מיוחד ומרגש שאין סיבה לספר אותו מחדש אחרי כמעט 40 שנה. כדברי אחת המרואיינות – הסיפור נעשה משונה. כדי לשמור על המתח, אלמנט חשוב מאוד בסרט, אעצור כאן. מה שכן אומר הוא שיש בו תובנות חברתיות, מוסריות ורגשיות. במהלך הסרט יש שימוש נרחב בקטעי ארכיון ותמונות, אך גם בשחזורים. השחזורים נעשו באופן מדוד ומאופק – בדיוק כמו שצריך, רק כדי שהתמונה לא תתמקד במרואיין בכל זמן תיאור הסיטואציה. כלומר, אין בהם יותר מדי הבעות פנים והם נטולי דיאלוגים.

טים וורדל ביים שני סרטים דוקומנטריים לפני שביים את סרט זה, אחד מהם על אסירים שנשפטו על רצח והשני על מקרי רצח מתועדים והמעורבים בדבר. בסרט זה הוא הלך על נושא פחות אלים, אך גם הוא קשור לחיים שהתהפכו לחלוטין. הוא היה יוצר סרט טוב יותר אם היה מעריך את הזכרון של הצופים מעט יותר. ישנה חזרתיות מעצבנת על אותם החומרים (קטעי ארכיון ושחזורים), אך היא לא פוגמת בקצב של הסרט. במהלכו של הסרט מרואיינים לא מעט אנשים שהיה להם איזשהו קשר לשלישיה ונעשה בראיונות שימוש מיטבי. העריכה איכותית, לא מהירה מדי, אך גם לא מתעכבת על מרואיין אחד או עצירה מלאכותית של שטף הדיבור. ברוב הפעמים דברי המרואיינים ענייניים ומקדמים את הסיפור קדימה.

"שלושה זרים זהים".

"שלושה זרים זהים".

הסרט חיזק בי את ההבנה שהמורכבות האנושית חסרת גבולות ושכשמתרפקים על העבר הרגוע והשליו שהיה לפני עידן האינטרנט, זו רק אשליה שנוצרה כי היה קל יותר להשקיט דברים. דבר נוסף שיצאתי איתו מהסרט הוא שאם ארצה אי פעם להבטיח שישתמשו בראיונות המצולמים שלי בסרט דוקומנטרי, אצטרך להעביר את הדברים שלי מול המצלמה בצורה הכי תיאטרלית שיש.

דירוג: ★★★☆☆

שלושה זרים זהים (בריטניה, 2018)
בימוי: טים וורדל | צילום: טים קראג
הפצה: קולנוע חדש, החל מה-17.01.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?