"מיסטר גלאס" – ביקורת

"מיסטר גלאס". ברוס וויליס, ג'יימס מק'אבוי, סמואל ל. ג'קסון.

"מיסטר גלאס". ברוס וויליס, ג'יימס מק'אבוי, סמואל ל. ג'קסון.

"מיסטר גלאס" הוא סרט מסקרן. על אף שאינו סרט טוב באמת, יש בו מספיק דברים מעניינים למי שאהבו את שני הסרטים שהוא מאחד, כדי שאמליץ להם לצפות בו. "מיסטר גלאס" מאחד שני סרטים שעומדים בפני עצמם – "בלתי שביר" המבריק שיצא בשנת 2000 ו"ספליט" שהוצג בשנת 2016 – אשר את שניהם כתב וביים מ. נייט שמאלן. למעשה, עד לסיום הסרט "ספליט", אין קשר בינו לבין  "בלתי שביר", אך הסצינות האחרונות בו עושות את הקישור בין הסרטים. קישור זה היווה רמז ברור לכך שבעתיד יצא סרט שיאחד בין הדמויות השונות.

שמאלן הוא יוצר מתסכל מאוד. הוא יצר שני סרטים מופתיים – "החוש השישי" ו"בלתי שביר", ומאז הוא עובד קשה על הרס המוניטין שבנה, כשנדמה שכל סרט חדש שלו גרוע יותר מקודמו. כזה גם "ספליט", הסרט שקדם לסרט הנוכחי. הרעיון שלו יפה מאוד, אליו אתייחס בהמשך, אבל בפועל הוא סרט היסטרי ומתיש. לא נקודת פתיחה טובה במיוחד לסרט החדש. לעומת זאת, קשה היה שלא לפתח ציפיות מסרט ההמשך ל"בלתי שביר".

מכאן ואליך יהיו ספויילרים לסרטים "בלתי שביר" ו"ספליט", אך לא לסרט החדש.

"בלתי שביר" הציג את דמותו של דייויד דאן (ברוס ויליס בתפקידו הגדול האחרון), השורד היחיד בתאונת רכבת קטלנית. במפגש עם אלייג'ה פרייס (סמואל ל. ג'קסון), בעל חנות קומיקס ומי שסובל ממחלה נדירה שגורמת לעצמות שלו להישבר ממגע קל ביותר, מצליח פרייס לשכנע אותו כי הוא בעל כוחות של גיבור על ולכן שרד את תאונת הרכבת. לאט לאט דאן משתכנע והופך לגיבור. בסופו של הסרט הוא מגלה שאלייג'ה הוא שאחראי לתאונת הרכבת ותאונות אחרות. אלייג'ה מסביר כי עשה זאת, כדי למצוא גיבור על שיהיה ההפך המוחלט שלו. כך הוא הופך לנבל כנגדו, ממש כמו בחוברות הקומיקס. הסרט מסתיים בכך שדאן מסגיר את אלייג'ה והוא נשלח לבית חולים פסיכיאטרי.

"ספליט" הציג את דמותו של קווין, אדם בעל 24 זהויות שונות. את דמותו שיחק ג'יימס מקאבוי. רבים הורשמו מהתפקיד, ברם אני, למרות חיבתי הרבה לשחקן, לא התחברתי. כצפוי מסרט כזה בו השחקן מזגזג בין תפקידים שונים לגמרי, התקבל סרט היסטרי ולא אמין. החלק היפה בו היתה הזהות ה-24. פתאום לקראת סוף הסרט, הצופים מבינים שזהות זו, "החיה", דמות בעלת יכולות על אנושיות, היא העומדת בבסיסו של הסרט. ממש כמו "בלתי שביר" מדובר בסיפור מקור שמסביר לנו כיצד נוצר גיבור העל או הנבל שלנו.

הסצינה האחרונה של הסרט "ספליט" קישרה בינו לבין "בלתי שביר" בצורה גסה למדי. הסצינה מתרחשת בדיינר בו נשמע דיווח חדשותי על קווין והרציחות אותן הוא ביצע. אחת הנשים אומרת "זה מזכיר לי את הבחור על כסא הגלגלים שנעצר לפני 15 שנים. איך קראו לו?". "מיסטר גלאס", עונה לה ברוס וויליס שיושב בסוף הבר עם מדי עבודה עליהם כתובה שמה של דמותו בסרט "בלתי שביר" – דאן.

"מיסטר גלאס".

"מיסטר גלאס".

האמת היא, שהסצינה הקלושה הזו יכולה לגרום לכך שיתקבל הרושם שהקישור בין הסרטים הוא מלאכותי בלבד, אך זה לא כך. יש קשר ישיר בין הרעיון הבסיסי של הסרטים. בסצינה האחרונה בסרט "ספליט" המרחשת בין "החיה" לבין קייסי (נערה אותה חטף), רגע לפני שהוא פורץ את סורגי הברזל המגנים עליה, נוצר רגע של הזדהות בינהם שבזכותו היא ניצלת. החיה מבחינה בצלקות על גופה של קייסי ומזהה שגם היא שבורה אך בלתי שבירה, כמוהו. הוא חס עליה ואומר לה כי השבורים הם היצורים המפותחים ביותר. "החיה" מדבר על עצמו כמובן, אך ניתן לומר זאת גם על שתי הדמויות המרכזיות של "בלתי שביר". על פי שני הסרטים, גיבורי/נבלי העל,  נוצרים מתוך השבר הגדול.

ואחרי כל ההקדמה הארוכה הזו, אנו מגיעים ל"מיסטר גלאס", בו מפגיש שמאלן את שלוש הדמויות יחדיו. שמאלן ידוע בגילויים המפתיעים ובטוויסטים שלו. קשה מאוד לדבר לגופו של הסרט מבלי לגלות פרטים רבים, לכן אתייחס לסיפור הסרט מעט ככל האפשר.

"מיסטר גלאס". ברוס וויליס.

"מיסטר גלאס". ברוס וויליס.

אנו פוגשים את דייויד דאן בתחילת הסרט כשהוא עובד עם בנו (ספנסר טריט קלארק, אותו שחקן ששיחק את בנו ב"בלתי שביר") בחברת האבטחה המשפחתית. דאן ממשיך לשמש כגיבור שיוצא להגנת הציבור. כשהוא מצליח למצוא ולעצור את דמותו המפוצלת של קווין, הוא נתפס יחד איתו על ידי המשטרה ושניהם נשלחים למוסד בו נמצא גם אלייג'ה פרייס.

במוסד הם מטופלים על ידי דוקטור אלי סטייפל (שרה פולסון). מטרתה היא לשכנע את השלושה כי הם רק חושבים שהם גיבורי על בעלי כוחות, בעוד שהם למעשה בני אדם רגילים. דמות נוספת מ"ספליט" שמופיעה פה היא קייסי (אניה טיילור-ג'וי), שלמרות מה שעברה מאמינה בקווין וביכולת של מגע אנושי לרפא אותו. מכאן כמעט כל דבר שאומר יהיה ספויילר, אבל אתם יכולים לדמיין לעצמכם ששילוב של שלושת הגיבורים האלה יחדיו יצור פיצוץ, ויד הטוויסטים עוד נטויה.

"מיסטר גלאס". אניה טיילור-ג'וי, ג'יימס מק'אבוי.

"מיסטר גלאס". אניה טיילור-ג'וי, ג'יימס מק'אבוי.

הסרט מתקשה לאזן בין שני הסרטים שקדמו לו. בזמן מסע יחסי הציבור ל"ספליט" הסביר שמאלן שקווין היה אמור להיות הארכי נבל שניצב אל מול דייויד דאן כבר ב"בלתי שביר". הסיבה שהוא ויתר על הרעיון היתה שהוא רצה ליצור סיפור מקור שקט ועגמומי והדמות של קווין הוציאה את הכל מאיזון. הבעיה היא שגם כעת, כשמדובר בקרב הטיטאנים, שלוש הדמויות כשהן מקובצות יחדיו גורמות לסרט לצאת מאיזון.

הקדרות והשקט המובנה של דאן, התחמנות של פרייס ו-24 הזהויות של קווין הם מיקס שמתקשה להסתדר יחד. כך מתקבל סרט שלפעמים הוא נפלא ועדין ולפעמים גם הוא היסטרי ומתיש. סרט שמכיל סצינות מדוייקות אל מול סצינות שמתארכות ומתארכות. סרט שמכיל רעיונות מעניינים מאוד, אבל רוב הזמן מתקשה לנסח אותם באופן שלא יעורר גיחוך. ובנוסף שאמאלן התסריטאי חייב להרוס כי, כפי שאזכרתי, הוא מרגיש חובה להוסיף גילויים וטוויסטים גם כשהסיפור לא זקוק להם.

"מיסטר גלאס". סמואל ל. ג'קסון, שרה פולסון.

"מיסטר גלאס". סמואל ל. ג'קסון, שרה פולסון.

הגילוי המרכזי בסרט הוא מוצלח מאוד כיון שהוא קשור באופן ישיר לסיפור ולמהות של הסרט והסרטים הקודמים. חבל ששאמאלן לא הסתפק רק בו. הטוויסט הקבוע בסוף הסרט לא רק שהוא טיפשי ומיותר לחלוטין, הוא אף פוגע בסרט ומסיט אותו ממסלולו.

השאלה המרכזית שהסרט מעלה היא כיצד הופך אדם לגיבור על. האם זה נגרם על ידי כוחות על טבעיים או שזה מתרחש באמצעות כוח המחשבה בלבד. אנו יודעים כי אנשים רגילים, כמוני וכמוכם, מסוגלים לעשות דברים לא נתפסים כמו ללכת על גחלים, לשכב על מיטת מסמרים וכו', והכל בעזרת כח המחשבה. האם כך נוצרים גיבורי על? האם האמונה בכוחותיהם ובחוסר יכולתם להיפגע היא שהופכת אותם לכאלה? זו שאלה מרתקת וחבל שהיא לא מקבלת טיפול יותר מעודן ועמוק בסרט.

"מיסטר גלאס". מ. נייט שאמאלאן, ברוס וויליס.

"מיסטר גלאס". מ. נייט שאמאלאן, ברוס וויליס.

על שמאלן הבמאי והתסריטאי כתבתי. כמוהם, גם שמאלן השחקן נהנה לחבל בסרטים של עצמו כשהוא ממשיך להופיע בהם בתפקידי אורח. אני לא מבין מה הסיבה לכך. הוא שחקן גרוע מאוד. בסרט זה הוא, כשחקן, הורס סצינה שכתובה היטב וחבל. שאר השחקנים עושים עבודה טובה, גם אם לא יוצאת דופן. לגבי מקאבוי – הוא מרשים בשלל דמויותיו, אבל עדיין לא הצלחתי להתחבר אליו.

ראוי לציין את המוסיקה של הסרט. מוסיקה נפלאה שכתב ווסט דילו תורדסון, ושמצליחה להחליק רגעים מביכים ולהעצים רגעים טובים.

"מיסטר גלאס". ג'יימס מק'אבוי, סמואל ל. ג'קסון.

"מיסטר גלאס". ג'יימס מק'אבוי, סמואל ל. ג'קסון.

אם אהבתם את הסרטים שהסרט מאחד, או אפילו אחד מהם, אני חושב שכדאי לכם לצפות בו, שכן שלושתם יחד מסכמים בצורה יפה את הרעיון המרכזי שלהם ומספרים סיפור מעניין ויחודי. אם אתם לא מכירים אותם או לא אהבתם, אתם יכולים לוותר עליו בקלות. במקום זה צפו ב"בלתי שביר", שהוא אחד הסרטים הנפלאים של העשור הקודם.

דירוג: ★★★☆☆

מיסטר גלאס (ארה"ב, 2019)
בימוי: מ. נייט שאמאלאן | תסריט: מ. נייט שאמאלאן | משחק: ברוס וויליס, ג'יימס מק'אבוי, סמואל ל. ג'קסון, שרה פולסון, אניה טיילור-ג'וי
הפצה: פורום פילם, החל מה-17.01.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?