"פרזיטים" – ביקורת

"פרזיטים".

"פרזיטים".

כשחושבים על סרטים קוריאנים עשויים לחשוב על סרט אטי ומהורהר כמו רבים מהסרטים מהמזרח הרחוק שמגיעים לארץ (להוציא את סרטי הפעולה, שאותם ממעטים להקרין בבתי הקולנוע אצלנו). "פרזיטים" אינו סרט כזה. הוא סרט קוריאני, ללא ספק, אך הוא לא דורך במקומו, עם מתח והומור. הסרט, זוכה פרס דקל הזהב (הפרס הראשי) בפסטיבל קאן השנה, הוא סוחף וכובש. יש סרטים שאפשר להמליץ עליהם לכל אחד ("חומות של תקווה", "הנסיכה הקסומה", למשל), ו"פרזיטים" נכנס לקטגוריה של סרטים טובים שלא מתאימים לכל צופה, גם כי יש בו אלימות ודם.

בונג ג'ון הו כתב וביים את "המארח", "רכבת הקרח" ו"אוקג'ה" (שני האחרונים באנגלית) והפעם הוא שב לקוריאנית ונטוע יותר במציאות מאשר בשלושת הסרטים האלה. הסרט מספר על שתי משפחות מקצוות שונים של החברה.

"פרזיטים".

"פרזיטים".

משפחת קִי (אב ואם מובטלים, בת ובן) חיה בשכונת עוני מוזנחת כשחבר מציע לבן המשפחה להחליף אותו כמורה פרטי לאנגלית של נערה בתיכון. הנערה גרה עם אביה איש העסקים, אמה, אחיה הצעיר ועוזרת הבית בבית פרטי גדול ומעוצב לעילא, עם חצר ירוקה ויפה. המשרה הזאת היא פתח לשינוי לכל בני משפחת קִי. בתפקיד האב סונג קאנג-הו, שחקן קבוע של בונג ג'ון הו, כולל "המארח" שכבר בו הפגין את יכולותיו הקומיות ברגעים פשוטים אולם הוא לא רק הליצן הטיפש הכאן.

הסרט עשוי מצוין מכל בחינה אפשרית: תסריט, צילום, בימוי, עיצוב (הבית של המשפחה העשירה שגם נראה בית שגרים בו); הוא מותח ומצחיק, מיוחד ומקורי, מרשים (בשיטפון, למשל) והקצב טוב לא כי הוא בהכרח מהיר אלא כי הוא נכון ומשתנה, כולל קטעים ארוכים של שיחה בלבד. יש בסרט משהו עכשווי מאוד (קטע נהדר של שימוש בטלפון ככלי נשק). לפני רגע השיא הגדול יש ירידה קלה במתח ובעניין אך הסרט מתאושש, רק כדי להמשיך קצת יותר מדי (כולל הסבר שלא מתאים לחוכמה שהופגנה בתסריט ובבימוי לאורך הסרט), ומסיים חסר אוויר במידה מסוימת.
השם העברי של הסרט (הזהה לשם באנגלית) והשם הדומה במקור, "תולעת טפילית", אינם מוצלחים ובמקומם אפשר היה למצוא שם טוב ובעיקר מתאים יותר.

"פרזיטים".

"פרזיטים".

הסרט הצליח מאוד בקוריאה ויכול להפוך להצלחה קופתית גם בארץ. במולדתו הוקרן החל מחודש מאי וכרגע הוא ניצב במקום הרביעי במספר ההכנסות השנתי שם אחרי סרט פעולה קומי קוריאני, "הנוקמים: סוף המשחק" ו"אלאדין", ומקדים את "ספיידרמן: רחוק מהבית", "קפטן מארוול" ו"מלך האריות".

שום סרט קוריאני לא היה מועמד לאוסקר ואולי הסרט הזה יצליח להיות הראשון שיהיה מועמד, ואף יזכה בקטגוריית הסרט הזר (עוזר שהוא במאי מוערך שגם עבד עם שחקנים שחברים באקדמיה ומצביעים).

דירוג: ★★★★☆

פרזיטים (דרום קוריאה, 2019)
בימוי: בונג ג'ון-הו | תסריט: קים דאי-וואן, בונג ג'ון-הו, איוואקי היטושי, האן ג'ין וון | משחק: סונג קאנג-הו, לי סון-קיון, צ'ו יאו-ג'ונג, צ'וי וו-סיק, צ'אנג היי ג'ין | צילום: הונג קיונג-פיו
הפצה: סרטי רד קייפ, החל מה-15.08.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?