"איש מזל התאומים" – ביקורת #2

"איש מזל התאומים". וויל סמית'.

"איש מזל התאומים". וויל סמית'.

"איש מזל התאומים" הוא דרמת פעולה מלאת אפקטים (לא האפקטים שהייתם מצפים מסרט פעולה), שעוסקת במוסר, בזהות, בשייכות ובכלל באנושיות על רקע פוליטיקה ארגונית של סוכנות ביון. העלילה לא ממש מעניינת וגם המשחק הטוב בסך הכל של הקאסט לא מצליח להרים אותו. הוא לא מספיק מלהיב בשביל סרט פעולה טוב ולא מספיק מרגש, נוגע או עמוק בשביל סרט דרמה טוב. בקיצור, שעטנז לא מוצלח, שאולי רק בני נוער יהנו ממנו.

בעיקר משונה שבמאי מעוטר שבחים כמו אנג לי יסתפק בתסריט חסר מעוף כמו זה. מה שמפתיע הוא שדיוויד בניוף שחתום על התסריט, ביחד עם בילי ריי (שעיבד את הספר "משחקי הרעב" לתסריט מעולה) ודרן למקה, כתב את "השעה ה-25" הגאוני ואת סדרת "משחקי הכס". לי אוהב לחקור טכנולוגיות חדשות (כמו ב"חיי פיי", ב"הענק הירוק" ואחרים) והוא לא חושש לשבור מוסכמות חברתיות (כמו שעשה ב"הר ברוקבק" שלא אהבתי), אך הפעם האלמנט החדשני שסביבו נע כל הסרט הופך אותו לחסר טעם. מאכזב שבמאי שיצר ויזואליות מהממת כמו ב"נמר, דרקון", יצר הפעם מראה קולנועי סתמי כל כך.

הנרי ברוגן (ויל סמית', "גברים בשחור", "הנסיך המדליק מבל אייר") הוא מתנקש עבור סוכנות ביון אמריקאית שהחליט לפרוש. על אף שחצה את גיל 50, הוא אחד המתנקשים המובחרים ביותר שהארגון מעסיק וקשה להם לוותר עליו, אך הם לכאורה מכבדים את רצונו. להנרי תמיד היה חשוב להתנקש אך ורק בפושעים, ולכן הוא בחן את הפרופילים של היעדים שלו. כשהוא מגלה שההתנקשות האחרונה שביצע לא הייתה של פושע, ולמעשה שיבשו את הפרופיל שלו בשביל שהוא ישלים את המשימה, הוא פותח קן צרעות בצורה של קליי וריס (קלייב אואן, "הילדים של מחר", "קרוב יותר") וג'נט לסיטר. הוא חושף את דני, הסוכנת שהוצבה בשביל לעקוב אחריו, וכשהוא מבין שמתנקשים בכל מי שמעורב בהתנקשות ובפרישה שלו, הוא פונה להציל אותה ולהיעזר בה להיחלץ מהבוץ ששקע בו.

"איש מזל התאומים". בנדיקט וונג, וויל סמית', מרי אליזבת' ווינסטד.

"איש מזל התאומים". בנדיקט וונג, וויל סמית', מרי אליזבת' ווינסטד.

דני זקרווסקי (מרי אליזבת' ווינסטד, "האקסים של החברה שלי", "פארגו") מתגלה כעזרה די חיונית במסע של הנרי, היא יודעת לעמוד ברשות עצמה ולשם שינוי, לא רק הצלע הנשית בהרפתקה המסוכנת. היא גם זאת שמאירה את עיניו של הנרי כלפי הזהות האמיתי של המתנקש שנשלח אחריו. אך היא לא העזרה היחידה שהוא מקבל. הנרי טיפח קבוצת חברים קרובה שנמצאת שם בשבילו ברגע שהוא צריך. אחד מהם הוא ברון הטייס (בנדיקט וונג, "ד"ר סטריינג'") – הכי טוב שהנרי ראה מעולם – שמרחיק אותם לקולומביה, אבל לא מחוץ לסכנה. ביחד הם מנסים להציל את עורם ובדרך לגלות את האמת שעומדת מאחורי הכל.

"איש מזל התאומים". וויל סמית', קלייב אוון.

"איש מזל התאומים". וויל סמית', קלייב אוון.

עבור התפקיד הזה סמית' צריך לכבוש את כל הכריזמה המתפרצת שלו, והוא יחסית מצליח במשימה. הוא נשאר רציני רוב הזמן ואפילו כשהוא משתמש בחיוך מיליון הדולר שלו, הוא עושה זאת בצורה מאופקת. כמו כן, הוא מצליח להביא את מורכבות הדמות שלו לידי ביטוי. וינסטד, כהרגלה, טובה מאד. לעומת דמותו של הנרי, הדמות שלה יחסית חד מימדית. היא בכל זאת מושכת אליה תשומת לב ונשארת אמינה. נוכל לראות אותה בסרט פעולה נוסף ב-2020, "ציפורי הטרף". שאר הדמויות, כולל של קלייב אואן המעולה, נמצאות ברקע. לא ממש דואגים לפתח אף אחת מהן. אין ציפייה להזדהות איתן ונשארת מין אדישות כללית למתרחש.

מהרגע הראשון הצילום היה לי לא נעים, היה בו משהו אותנטי מדי, כמו צילום במצלמת טלפון נטול איזשהו פילטר מושך. גיליתי שזה קשור לטכנולוגיה של גידול הפריימים בשנייה שהשתמש בה לי, וזו נקודת ההתקדמות הגדולה של האפקטים האחרים בסרט, שהם יכולים להיראות טבעי גם ביותר פריימים. זה לא ממש מצליח והתוצאה די מלאכותית. אפילו בקטעים שהאפקטים לא אמורים להיראות מלאכותיים, הם נראים ממוחשבים למדי וזה מטריד את העין.

כן, אני יודע שאני תמיד מתלונן שלא מדייקים בתרגומים של שמות של סרטים, אבל הפעם ההיצמדות המדויקת דווקא יוצרת שם מסורבל שאין בו את האלגנטיות של השם באנגלית. אם כבר, הייתי משאיר "איש התאומים". כמובן, זה לא היה מציל את הסרט כך או כך. מאמץ נחמד, אבל לא קרוב למוצר מספק.

דירוג: ★★☆☆☆

איש מזל התאומים (ארה"ב, סין, 2019)
בימוי: אנג לי | תסריט: בילי רייג'ונתן הלסלידרן למקהאנדרו ניקולסטיבן ג'יי. ריבלכריסטופר ווילקינסוןדיוויד בניוף | משחק: ויל סמית'מרי אליזבת' ווינסטדבנדיקט וונגקלייב אוון | מוסיקה מקורית: מרקו בלטרמי | צילום: דיון ביבי
הפצה: החל מה-03.10.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?