סיכום העשור (2019-2010) חלק ב': השחקניות

משחקניות העשור. מימין: ג'ניפר לורנס, אמה סטון, ברי לרסון, ג'סיקה צ'סטיין

סיכום העשור באידיבי ממשיך עם המאמר השני בסדרה מאת יונתן דורון. אם פספסתם חלק כלשהו בסדרה, לחצו כאן! ואחרי שתסיימו, תוכלו גם להנות מסיכום העשור הקודם.

בהוליווד אוהבים תגליות, בעיקר שחקניות צעירות. הרבה מהשחקניות המובילות החדשות החלו בקולנוע העצמאי ודואגות לבחור פרויקטים שונים זה מזה כדי לא להיתקע בדמויות או בז'אנר מסוימים.
תוכלו לקרוא את סיכום "השחקניות" של העשור הקודם כאן.

ג'ניפר לורנס
הכוכבת החדשה הגדולה ביותר של העשור נולדה ב-1990. היא היתה מועמדת לאוסקר על "קר עד העצם" (2010), שנה לאחר מכן הופיעה ב"אקס-מן: ההתחלה" (2011) כמיסטיק הצעירה וב"החיים על פי וולטר" של ג'ודי פוסטר. שנה לאחר מכן היתה שנה גדולה בשבילה עם הסרט הראשון של "משחקי הרעב" (2012) שהצליח מאוד ו"אופטימיות היא שם המשחק" של דיויד או. ראסל, שעליו זכתה באוסקר. היא המשיכה כמיסטיק הצעירה בשלושה סרטים נוספים, האחרון שבהם -"הפיניקס האפלה"- השנה, כי היתה מחויבת על פי חוזה. היא שיחקה גם בשני סרטים נוספים של דיויד או. ראסל: "חלום אמריקאי" ו"ג'וי"; "נוסעים" עם כריס פראט ו"אמא!" של דארן ארונופסקי. הרבה פעמים גילמה נשים מבוגרות ממנה בהרבה (כולל אמהות), היא משחקת בעיקר בדרמות אבל בראיונות מתגלה כשטותניקית ומצחיקה שאין לה בעיה לרדת על עצמה.

משחקי הרעב 2: התלקחות

ג'סיקה צ'סטיין
נולדה ב-1977 והתפרסמה בגיל מבוגר (יחסית לשאר הנשים ברשימה). שנה אחרי ששיחקה בגרסה האמריקאית של "החוב" הישראלי (2010) הופיעה ב-5(!) סרטים כולל "עץ החיים" לצד ברד פיט, "העזרה" עם אמה סטון וויולה דיויס, "סערת רוחות" עם מייקל שאנון ו"קוריולאנוס" של רייף פיינס, על פי שייקספיר. היא משחקת כמעט בלי הפסקה מאז, עם "כוננות עם שחר" (2012) של קת'רין ביגלו, "בין כוכבים" (2014) של כריסטופר נולאן, The Martian (להציל את מארק וואטני, 2015) של רידלי סקוט ו"המשחק הגדול" (2017) של אהרון סורקין וסגרה את העשור עם "אקס-מן: הפיניקס האפלה" ו"זה: חלק שני". יש בה משהו רציני, רהוט, מחושב וסוג של כוח ואלגנטיות. רק עניין של זמן עד שתזכה באוסקר.

אנה קנדריק
ילידת 1985, היתה מועמדת לפרס הטוני על המחזמר "החברה הגבוהה" בגיל 15. לאחר מכן היתה מועמדת לאוסקר על "תלוי באוויר" (2009), אחד הסרטים הראשונים שלה, שהוקרן בארץ ב-2010. היא קטנת קומה, יודעת גם לשיר, חמודה, מצחיקה וכובשת, והוכיחה זאת ב"50:50", סרטי "פיץ' פרפקט", "אל תוך היער", "טרולים" המצויר, "רואה החשבון" עם בן אפלק ו"בקשה מסתורית" ששילב בצורה מוצלחת מותחן עם קומדיה. בשנה הבאה נראה אותה בסדרת הטלוויזיה Love Life (שכל פרק בעונתה הראשונה בוחנת מערכת יחסים שלה עם גבר אחר).

"בקשה מסתורית". אנה קנדריק.

"בקשה מסתורית". אנה קנדריק.

אמה סטון
היתה מוכרת לפני 2010 עם Superbad ("חרמן על הזמן", 2007) עם ג'ונה היל ובזכות "ברוכים הבאים לזומבילנד" (2009) המצליחים, ואז באו שלושה סרטים רצופים שהפכו אותה למפורסמת: "באה בקלות" (2010), "העזרה" ו"טיפש מטורף מאוהב" (שניהם 2011). לאחר מכן כיכבה כמרי ג'יין בשני סרטי "ספיידרמן המופלא" עם אנדרו גרפילד, שני סרטים של וודי אלן, "בירדמן" שעליו היתה מועמדת לאוסקר, הכישלון "אלוהה" של קמרון קרואו, זכתה באוסקר על "לה לה לנד" (והיא בת 28 בלבד), ובשנה שעברה שיחקה ב"המועדפת". השנה הופיעה בסרט ההמשך של "זומבילנד" ובסדרה "מטורף" (Maniac) בת העונה האחת עם ג'ונה היל.

גרטה גרוויג
החלה בסרטים עצמאיים וסרטים הוליוודיים שלא הצליחו (גרינברג, ארתור, פרנסס הא). ב-2016 שיחקה ב"ג'קי" עם נטלי פורטמן, "הרומן של מגי" עם ג'וליאן מור ו"נשות המאה ה-20" עם אנט בנינג. דווקא עם סרט שלא כיכבה בו אלא כתבה וביימה, "ליידי בירד", זכתה לתשומת לב הגדולה ביותר. סירשה רונאן מגלמת בסרט גרסה צעירה של הפרסונה הקולנועית של גרוויג: חכמה, דעתנית, קצת משונה, מיוחדת (לטובה), שילוב של מיושנת ומגניבה. בקרוב נראה את "נשים קטנות" שגרוויג כתבה וביימה (גם בכיכובה של רונאן).

"לולה נגד העולם". גרטה גרוויג.

"לולה נגד העולם". גרטה גרוויג.

לילי ג'יימס
הצטרפה ל"אחוזת דאונטון" בסוף העונה השלישית, ואחרי שהסדרה נגמרה נחטפה לתפקידים ראשיים בקולנוע: "סינדרלה", "גאווה ודעה קדומה וזומבים", Baby Driver, "שעה אפלה", "מועדון גרנזי לספרות ולפאי קליפות תפודים" ובסרט ההמשך ל"מאמא מיה" (בתפקיד שמריל סטריפ גילמה בסרט הראשון), והשנה ב-Yesterday ולא הופיעה בסרט "אחוזת דאונטון". מקווה שהיא תדעך כקירה נייטלי.

אליסיה ויקנדר
ב-2012 השחקנית השוודית שיחקה בסרט הדני "רומן מלכותי" וב"אנה קרנינה" עם קירה נייטלי. ואז ב-2015 הופיעה בהמון סרטים, כולל "אקס-מכינה", "שם קוד: מלאך" ו"הנערה הדנית", שעליו זכתה באוסקר כשחקנית משנה. מאז כיכבה גם ב"ג'ייסון בורן", "אור בין האוקיינוסים" שבו הכירה את בעלה השחקן מייקל פסבנדר וב"טומב ריידר". מאז הנישואין שלהם היא ופסבנדר האטו את הקצב שלהם ומשחקים בפחות סרטים. השנה משחקת ב"ציפור רעידת האדמה" של נטפליקס. 

"הנערה הדנית". אליסיה ויקנדר.

"הנערה הדנית". אליסיה ויקנדר.

ברי לרסון
חגגה השנה יום הולדת 30  ומשחקת מאז שהיא צעירה מאוד. ב-2009 גילמה את בתה של טוני קולט בסדרה "טארה". ב-2010 הופיעה ב"גרינברג" עם בן סטילר וב"האקסים של החברה שלי (Scott Pilgrim vs. the World), ב-2012 ב"רחוב ג'אמפ 21" ושנה לאחר מכן כיכבה בסרט העצמאי המוצלח "בית זמני" (Short Term 12). ב-2015 גילמה את אחות של איימי שומר ב"אסון מהלך" וכיכבה ב"חדר", שעליו זכתה באוסקר. מאז גילמה את קפטן מארוול בשני סרטים, ותמשיך בתפקיד בעתיד הקרוב, לצד סרטי דרמה. היא מתוקה ושחקנית טובה.

עוד שחקניות "חדשות" שנמשיך לראות בשנים הקרובות: מרגו רובי, מליסה מקארת'י, רוּני מארה.

[…] וזה אחד הסרטים הראשונים שפרסמו את ג'סיקה צ'סטיין, מהשחקניות הבולטות בעשור הזה. זה גם הסרט הראשון של טיי שרידן, ששיחק מאז גם בסרט […]

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?