"שליחות קטלנית: גורל אפל" – ביקורת #1: הבנה שטחית של הרעיון

"שליחות קטלנית: גורל אפל". ארנולד שוורצנגר, גבריאל לונה.

"שליחות קטלנית: גורל אפל". ארנולד שוורצנגר, גבריאל לונה.

אפשר להאשים גם את הנשיא דונלד טראמפ בחסרונות של "שליחות קטלנית: גורל אפל", אך בראש ובראשונה נדמה שהיוצרים לא הבינו את המהות שבסרטי "שליחות קטלנית" אלא רק לקחו את הרעיון באופן שטחי, וזה כולל את ג'יימס קמרון, שביים את שני הסרטים הראשונים בסדרה ובנוסף להיותו אחד המפיקים של הסרט חתום גם על הרעיון לתסריט.

אף אחד לא יזדעק שמתעלמים כאן מסדרות הטלוויזיה ומסרטי ההמשך שנעשו אחרי "שליחות קטלנית 2" (1991), שהיה סרט פעולה נהדר עם אפקטים חדשניים ומרהיבים וקצב נפלא, יחד עם דמויות מעניינות בנוסף לשתיים מהסרט הראשון (ג'ון הנער, המחסל T-1000 המאיים). בניגוד ל"שליחות קטלנית 2" ול"שובו של הנוסע השמיני", שקמרון ביים ויצר בהם משהו שונה מהסרט שקדם לכל אחד מהם, בסרט הזה משתמשים ומשחזרים קטעים אייקוניים במקום לנסות לייצר חדשים, בין השאר עם מסוק ומראה המפעל שבו נלחמים ברשע. נראה שלג'יימס קמרון יש אובססיה כלשהי למים. עם "טיטאניק", "מצולות" וסרט המשך של "אווטאר" שיתרחש בתוך ים, פה יש קטע שלם מתחת למים.

הרעיון הבסיסי, שהחל בסרט מ-1984 הוא: מחסל (ערום) נשלח מהעתיד כדי להרוג איום עתידי, ומגן (ערום) נשלח מהעתיד כדי לסכל את ההתנקשות. (גם 35 שנה לאחר מכן עדיין לא מקבלים תשובה לשאלה למה הם נשלחים ביחידים.) ב"שליחות קטלנית: גורל אפל" מדובר בדני (שאותה מגלמת נטליה רייס) שמתגוררת עם אחיה דייגו ואביהם במכסיקו. מחסל מתקדם מאי-פעם (Rev-9) נשלח כדי לפגוע בה, וגרייס (מקנזי דיויס) -ששוב ושוב מתעקשת ללבוש בגדים של גברים- נשלחת להגן עליה. הן פוגשות בדרך את שרה קונור (לינדה המילטון משני הסרטים הראשונים).
כפי שיודע מי שראה את הקדימון של הסרט, ארנולד שוורצנגר נכנס לתמונה (בשלב מאוחר יחסית). הוא מספק את הסחורה בנחישות, עיקשות, נאמנות וחוש ההומור של הדמות המפורסמת ביותר שלו.

שלוש הדמויות החדשות לא מעניינות בכלל וזאת אשמה חלקית של הליהוק. גבריאל לונה נראה אדיש-משועמם בתור הנבל. הוא לא צריך לחקות את ה-T-1000 רוברט פטריק קר הרוח שלא ויתר ב"שליחות קטלנית 2" או את שוורצנגר הבלתי ניתן לעצירה מהסרט הראשון, אבל הוא צריך להביא משהו. לא מספיק שאנחנו יודעים שממש קשה להיפטר ממנו. בלי רודף טוב יש לפחות נרדפים מוצלחים? לא. מערכות היחסים שנרקמות בין הדמויות לא עובדות. הנאמנות של גרייס טובה אך העוינות בינה לבין שרה אינה יוצרת ניצוצות, ולא עוזרים דיאלוגים על גבול המביכים. יש מהלכי עלילה תמוהים והסברים לא נחוצים של הדמויות. כמו כן, לגרייס המציאו חיסרון רפואי משמעותי שאין לו שום הצדקה אבל בכך הוא מתאים להרבה דברים שרירותיים וטיפשיים שמתרחשים במהלך כל הסרט ואין להם הצדקה אמיתית. במקרים רבים מדי עדיף לא לשאול "למה הם עושים כך וכך?".

"שליחות קטלנית: גורל אפל". נטליה רייז, מקנזי דיויס.

"שליחות קטלנית: גורל אפל". נטליה רייס, מקנזי דיויס.

השם הסתמי של הסרט יכול היה להתאים כמעט לכל סיפור ומעיד על חוסר הניסיון אפילו לספר סיפור על דמויות אלא רק להראות מרדף אין-סופי. ואולי היה עדיף לקרוא לזה "שליחות קטלנית: פלאשבקים". אף אחד מהקטעים הרבים האלה (על גרייס לפני שנשלחה לעבר) לא מעניין או תורם דבר לצפייה, כמו רק ניסו ליצור עוד נפח למיתולוגיה של סדרת הסרטים, ולא בצורה מוצלחת. בהתחלה משתמשים בקטע שבו הצעירו את השחקנים (המילטון ושוורצנגר) וזה נראה רע ובעיקר מיותר.

חלק נכבד מתרחש במכסיקו ובספרדית, והבורחות שלנו נאלצות להיכנס לארצות הברית בדרך לא חוקית. זה לא באמת חשוב או קשור לעלילה אלא מרגיש כמו תוספת אקטואלית מטופשת. הקרבות לא יותר מבסדר, לפעמים החיתוכים מהירים מדי, אך המרדף הראשון על הכביש מרשים ופחות סטנדרטי ממה שיש אחריו.

"שליחות קטלנית: גורל אפל". לינדה המילטון.

"שליחות קטלנית: גורל אפל". לינדה המילטון.

לא במקרה הביאו את ג'אנקי-XL בשביל המוזיקה אחרי שתרם רבות למרדפים המרהיבים ב"מקס הזועם: כביש הזעם", והלחין גם את המוזיקה ב"אליטה" שגם אותו קמרון הפיק השנה. משתמשים פה ושם גם בנעימה המפורסמת המעולה של "שליחות קטלנית" אבל לא באופן מעורר במיוחד.

כמו יותר מדי סרטים בשנים האחרונות, יש קטעים שלמים שהרגשתי שאני צופה אך ורק ביצירי מחשב ולא מספיק נשאבתי למה שקורה כדי להאמין לזה. למרבה הצער, שובם של המילטון ושוורצנגר לא הופכת את "שליחות קטלנית" הזה לסרט בלתי נשכח.

דירוג: ★★½☆☆

שליחות קטלנית: גורל אפל (ארה"ב, 2019)
בימוי: טים מילר | תסריט: דיויד ס. גוירג'סטין רודסבילי רייג'יימס קמרוןצ'ארלס ה. אגליג'וש פרידמן | משחק: לינדה המילטוןארנולד שוורצנגרמקנזי דיויסגבריאל לונה | צילום: קן סנג
הפצה: פורום פילם, החל מה-31.10.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?