"שליחות קטלנית: גורל אפל" – ביקורת #2: שום דבר מסעיר בסצינות האקשן

"שליחות קטלנית: גורל אפל". ארנולד שוורצנגר.

"שליחות קטלנית: גורל אפל". ארנולד שוורצנגר.

"שליחות קטלנית: גורל אפל" הוא סרט מיותר לחלוטין. זה לא הופך אותו באופן מיידי לסרט גרוע – בשביל זה צריך אלמנטים רבים אחרים, שלצערי כולם נמצאים בו.

כל סרט המשך הוא מיותר בבסיסו. מעטות הפעמים שסרט המשך מצדיק באמת את קיומו. אבל אם סרט המשך מצליח להיות מהנה, זה מספיק כדי להפוך אותו לבעל ערך כלשהו, כי בסופו של דבר תמיד כיף להיפגש שוב עם דמויות אהובות.

אחרי כמה המשכים לא מושכים, החלק החדש בסדרת "שליחות קטלנית" הבטיח להחזיר את העניין לסדרה כי ג'יימס קמרון, היוצר ומי שביים וכתב את שני הסרטים הראשונים, נמצא בעמדת המפיק. טים מילר, שביים את סרט דדפול הראשון, הבטיח להביא רעננות חצופה. ואולי הכי חשוב: ארנולד שוורצנגר ולינדה המילטון חזרו לתפקידים המיתולוגיים שלהם. הציפייה מכל אלה היא, כנראה, הסיבה שהתוצאה מאכזבת במיוחד.

הסיפור של הסרט מתכתב עם הסרט הראשון. אנו עוקבים אחרי דני (נטלי רייס), בחורה מקסיקנית צעירה, שמתמודדת עם מציאות שתפתיע את כל מי שלא צפה בסרט הראשון: רובוט רצחני מהעתיד מגיע לחסל אותה, בעוד שגרייס (מקנזי דיויס) מגיעה מהעתיד כדי להגן עליה. למה? כי דני היא מפתח חשוב במאבק מול הרובוטים במלחמת ההישרדות העתידית של המין האנושי. זה לא היה רעיון מבריק עוד בשנת 1984, כשיצא הסרט הראשון, והוא עוד פחות מבריק היום. מה שעבד טוב כל כך בסרט המקורי לא היה התסריט שלו אלא האינטנסיביות הקולנועית שלו. הוא היה סרט גס מאוד בעשיה שלו, קשוח מאוד, אלים מאוד, מפחיד מאוד. הסיפור היה חשוב פחות מתחושת האימה שנוצרה. האווירה בו היתה מושלמת והוא השיג בדיוק את מה שרצה להשיג. הוא היה ונשאר ייחודי מאוד. הסרט החדש חף מכל אווירה, תחושת דחיפות או ייחוד. הוא נראה כמו אלף סרטים שכבר ראיתם, וכמו אלף שעוד תראו.

נטלי רייס סבירה בתפקיד הראשי. הסרט מתחיל עם משפחתה שגרה במקסיקו. האם באמת יש צורך להכניס לסרט "שליחות קטלנית" סיפור משנה שעוסק במקסיקנים שצריכים לגנוב את הגבול לארצות הברית? התחושה בכל החלק הראשון של הסרט היא שעל מנת להכניס לתוכו אמירה פוליטית, התפשרו על הידוק הסיפור. מקנזי דיויס, שחקנית נהדרת בדרך כלל, עושה תפקיד חיוור מאוד בתור המגנה של דני. גבריאל לונה משחק את Rev 9, הרובוט שנשלח כדי לחסל את דני. זוהי אולי הדמות החלשה ביותר בסרט. הוא לא מאיים אפילו לרגע. מספיק רק להיזכר בשוורצנגר בסרט המקורי, מכונת הרג בלתי ניתנת לעצירה שהיה ממש מפחיד. Rev 9 עמיד בפני הכול: יריות, פיצוצים, דריסה וכו'. האפקט המימי, שהיה כל כך מרשים בסרט השני בסדרה, תופס פה נפח מוגזם. הבנו שהוא עשוי ממתכת נוזלית ויכול לזוז כך ממקום למקום, אין צורך לחזור על זה כל דקה. התוצאה היא דמות חיוורת ומתישה.

"שליחות קטלנית: גורל אפל". ארנולד שוורצנגר, גבריאל לונה.

"שליחות קטלנית: גורל אפל". ארנולד שוורצנגר, גבריאל לונה.

למרות שלל ההרס והפיצוצים, אין שום דבר מסעיר בסצינות האקשן שמתרחשות בינו לבין מי שמנסים לעצור אותו. יש משהו כל כך רגיל ולא מסעיר בכל הסצינות האלה שכצופה נשארתי אדיש ובעיקר עייף עקב הסאונד מחריש האוזניים, הסמן הקבוע לסרט שאין לו מה להציע, אז לפחות הוא עושה את זה חזק.

גם התסריט חלש מאוד וקשים במיוחד המשפטים ההרואיים והקומיים שפשוט לא עובדים ומציגים את הכול באור מגוחך.

"שליחות קטלנית: גורל אפל". גבריאל לונה.

"שליחות קטלנית: גורל אפל". גבריאל לונה.

רבים מהצופים חזרו בשביל לינדה המילטון וארנולד שוורצנגר. אז איך הם, אתם שואלים? בסדר. לא משהו יוצא דופן. יחסית לחומר הדל שניתן להם הם יוצאים טוב. הדמות של שוורצנגר מטופשת להחריד, אין לי דרך טובה יותר כדי לתאר אותה. גם דמותה של המילטון תלושה ולא באמת משכנעת. אבל אלה שוורצנגר והמילטון, ואם "שליחות קטלנית" הראשון והשני הם חלק מאבות המזון שלכם, אז כן, זה כיף לראות אותם שוב יחד.

בין אם אתם אוהבים את ג'יימס קמרון ובין אם לא, אי אפשר להתכחש לעובדה שמדובר במקצוען חסר פשרות. אני לא חושב שיש סרט בו הוא מעורב שמבחינה ויזואלית אינו מרתק, בטח בתחום של האפקטים המיוחדים. מתברר שתמיד יש פעם ראשונה. האפקטים בסרט החדש פשוט איומים. בשום רגע אין הרגשה של עולם ממשי, ובטח לא של רובוט ממשי ומאיים. Rev 9 מעוצב בצורה איומה. סצינות העתיד בסרט מתכתבות עם תחילת הסרט המקורי וזה מאפשר לנו להשוות. הפעלולים בסרט הראשון נעשו בצורה הקלאסית, ללא מחשב. הם גם נראים ככה -מודלים ובובות- ועם זאת, הם יוצרים אווירה מאיימת פי כמה מפעלולי המחשב של הסרט החדש. כשצפיתי כנער בסרט השני בסדרה בזמן אמת (1991), האפקטים שבו גרמו לי לרחף באוויר מרוב התלהבות. שום דבר כזה לא קורה בסרט החדש. הדמיון הלך לישון ואני לא מאמין שצופה צעיר כלשהו שיצפה בסרט החדש יחווה אותו כמשהו כה מסעיר כפי שהסרט השני היה לצעירים של אז.

"שליחות קטלנית: גורל אפל". ארנולד שוורצנגר, לינדה המילטון.

"שליחות קטלנית: גורל אפל". ארנולד שוורצנגר, לינדה המילטון.

הסרט לא טוב, הדמויות החדשות חלשות, הדמויות הישנות סבירות ונשענות בעיקר על נוסטלגיה, התסריט עלוב, הפעלולים איומים, אין שום דבר מסעיר או מרתק בסרט – למה אנחנו צריכים את זה? טוב ששאלתם. לא צריכים.

דירוג: ★½☆☆☆

שליחות קטלנית: גורל אפל (ארה"ב, 2019)
בימוי: טים מילר | תסריט: דיויד ס. גוירג'סטין רודסבילי רייג'יימס קמרוןצ'ארלס ה. אגליג'וש פרידמן | משחק: לינדה המילטוןארנולד שוורצנגרמקנזי דיויסגבריאל לונה | מוסיקה מקורית: ג'אנקי אקס-אל | צילום: קן סנג
הפצה: פורום פילם, החל מה-31.10.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?