"ענת גוב: על החיים ועל המוות" – ביקורת: השפעה מאד חזקה

"ענת גוב: על החיים ועל המוות". ענת גוב.

"ענת גוב: על החיים ועל המוות", צילום באדיבות הפקת הסרט והמשפחה.

ענת גוב הייתה אישה מדהימה, ללא ספק. אפשר להקשיב לה מדברת שעות ולצערי, הסרט ארך רק כשעה. מותר לא לאהוב את הדעות שלה, אבל אי אפשר שלא להעריך את החכמה, הרהיטות, השנינות, הישירות והרגישות שזרמו ממנה כמו נהר. וזה עוד מבלי לדבר על הכשרון העצום שלה בכתיבה, במחזות המאוד ישראליים שלה, שהתעסקו בעיקר במציאות משפחתית וחברתית יומיומית, ובכתיבה ההומוריסטית, ביניהם לתכנית המערכונים "זהו זה", בה כיכב בעלה גידי גוב. גם אם אתם לא מכירים את פועלה, אל דאגה, כל זה מוצג בסרט בהרחבה (כולל שורות שונות מכתיבתה).

עמוד השדרה של הסרט התיעודי "ענת גוב: על החיים ועל המוות" הוא ראיון מצולם בינה לבין סוכן האמנים ששכרה לטפל בעזבון היצירתי שלה, אריק קנלר (שהיה המפיק והיוצר השותף של הסרט), כשידעה שימיה ספורים. הראיון התנהל בשאלות הכי פשוטות של קנלר ותשובותיה הישירות והפשוטות בהתאם של גוב, וכשם הסרט, מדבר בעיקר על החיים ועל המוות. לגוב הייתה הסתכלות כנה על חייה והוקירה תודה על כך שניתנה לה הזדמנות להיפרד מהחיים בצורה מסודרת ולהכין את משפחתה לכך. היא סיפרה מבלי בושה על המחשבות הכי אינטימיות שלה וגם כאלו שלא יורדות בגרון כמו שצריך לכולם, ותמהה על הצורך האנושי להימלט ממחשבות על מוות, כשזו חד משמעית החוויה היחידה שמשותפת לכל ההוויה האנושית.

לצד ראיון זה הוסיפה במאית הסרט תמר טל ענתי ראיונות נוספים עם בעלה גידי גוב, חברתה הטובה ושותפתה הקבועה ליצירה, עדנה מזי"א, ואחרים. במהלך הראיון מזי"א מספרת שענת לא אהבה את התיאור "נפטרה" והעדיפה "מתה", כי ככה לא מתחמקים או "מנקים" את המוות ובעצם מכניסים אותו ליומיום. אני חושב שאאמץ זאת. טל ענתי ביימה גם את הסרטים התיעודיים "הצלמניה" ו"שלושה אחים ומערה", כך שרגישות משפחתית ומבט ישיר על החיים ועל המוות הוא משהו שנמצא בדיוק בתחום המומחיות שלה.

"ענת גוב: על החיים ועל המוות". ענת גוב.

"ענת גוב: על החיים ועל המוות", צילום באדיבות הפקת הסרט והמשפחה.

בסוף ההקרנה התקיימה שיחה עם היוצרים טל ענתי וקנלר שבמהלכה סיפרו על תהליך היצירה והצורך ברגישות של העיסוק בחייה בתקופה סמוכה למותה וטרגדיות נוספות שפקדו את משפחת גוב. שיחה זו הוציאה אמוציות רבות בקהל ששיתפו בספונטניות סיפורים אישיים על אובדן (חייב להודות שהרגיש קצת כמו קבוצה טיפולית ששכחתי שנרשמתי אליה). כך שברור שלסרט יש השפעה מאוד חזקה על הצופים.

יחד עם זאת, ומבלי לזלזל בעבודה הרבה שניכר שהושקעה בסרט, הוא הרגיש יותר כמו כתבת שישי ארוכה ומרתקת, מאשר סרט תיעודי של ממש. הייתי אומר כתבת "עובדה", אבל אני בטוח שאילנה דיין הייתה לוקחת את הראיון שערך קנלר צעד אחד קדימה. אני לא משוכנע שזה היה הדבר הנכון לעשות, גוב הייתה אישה שידעה להעביר את המסר שלה גם בלי הכוונה מקצועית. ובכל זאת, לא משנה אם זו כתבת שישי או סרט תיעודי – זו צפיית חובה לכל מי שמעוניין בהסתכלות קצת יותר מעמיקה על חייו.

המלווה שלי לסרט, שלא הכירה את ענת גוב, מלבד כמה תארים כלליים לגביה, יצאה מאוהבת לחלוטין ובדרישה לקבל את שאר חלקי הראיון המצולם. אז נחזיק ביחד אצבעות להוצאת גרסה לא מצונזרת עוד בימינו.

דירוג: ★★★★☆

ענת גוב: על החיים ועל המוות (ישראל, 2021)
יצירה: תמר טל ענתיאריק קנלר | בימוי: תמר טל ענתי | תסריט: תמר טל ענתי | מוסיקה מקורית: שלומי שבןמאיה בלזיצמן | צילום: איתי מרוםעמנואל מאייראיתי נאמן
הפצה: גו טו פילמס (Go2Films), החל מה-31.07.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.

מישי

חבל שלא מאפשרים לקנות את הסרט לצפייה ביתית.
כרגע, בתקופת הקורונה, זה לא הזמן ללכת לאולמות ולשבת זמן ארוך במחיצת זרים.

גל

היי מישי,
הזהירות שלך מובנית, אך כמו בכל נושא אחר, עמדתי היא שכל אחד מוזמן להחליט לגבי חייו.
בנוגע לסרט, זהו סרט שנעשה בשיתוף HOT8, כך שסביר להניח שבעוד חצי שנה ניתן יהיה לצפות בו בטלוויזיה.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?