"לא זמן למות" – ביקורת #1: קטעי הפעולה מוצלחים בסרט ארוך מדי

"לא זמן למות". דניאל קרייג.

"לא זמן למות". דניאל קרייג.

"לא זמן למות" הוא סרט ג'יימס בונד ה-25, החמישי והאחרון של דניאל קרייג, והארוך ביותר בסדרת הסרטים הוותיקה בקולנוע. הוא פחות טוב מ"סקייפול", יותר טוב מ"ספקטר", עם כל מה שמצפים לראות בסרט ג'יימס בונד, אך בסרט כה ארוך אני מצפה ליותר. קטעי הפעולה מוצלחים, המרדפים נהדרים, לא בלתי נשכחים כמו הפתיחות של שני הסרטים הקודמים.

ארבעת הסרטים הקודמים בכיכובו של דניאל קרייג הם המצליחים ביותר בסדרת הסרטים שלא תיגמר לעולם; שני הראשונים הכניסו מעל 550 מיליון דולר ברחבי העולם, "סקייפול" (2012) כ-1.1 מיליארד, ו"ספקטר" 880 מיליון דולר. "לא זמן למות" בוודאי יתקרב לשיא של "סקייפול" (2015), למרות המצב העולמי שהביא לדחיית הסרט בשנה וחצי מהתאריך המקורי.

באופן יוצא מן הכלל, הסרט נפתח בפלאשבק ואחריו כתוביות הפתיחה עם שיר הנושא (זה הסרט המודרני היחיד שבו תראו בהן תפקידים שכבר הוגלו לסוף בכל סרט אחר).
לאורך כל הסרט מרחפת הידיעה שזה הסרט האחרון של קרייג כג'יימס בונד. משחקים עם העובדה הזאת ומרבים לעסוק במונח "זמן". בתגובה לביקורת על דמותו של בונד המיושנת והסרטים הסקסיסטיים רואים נשים יורות ומרביצות יותר מתמיד, נדמה לבונד שהן מתחילות אתו, ולבו בכלל שייך למדלן (ליאה סיידו מ"ספקטר", הצעירה בהרבה מקרייג).

"לא זמן למות". ליה סיידו.

"לא זמן למות". ליאה סיידו.

אנה דה-ארמיס ("בלייד ראנר 2046", "רצח כתוב היטב" עם קרייג) מוצלחת בתפקיד קטן (בסרט ארוך מאוד, אחרת הוא לא היה מרגיש כה חולף), רמי מאליק ("רפסודיה בוהמית") בתפקיד הרשע לוציפר סאפין, לאשנה לינץ' כסוכנת נעמי ובילי מאנגנוסן (שאני לא אוהב בשום דבר שהוא מופיע בו; בעיקר בתפקידי משנה בסרטים ובסדרות) מצטרפים לרייף פיינס כ-M, בן וישו כ-Q, נעמי האריס כמאניפני (בלי "מיס" לפני כן), ג'פרי רייט כפליקס וכריסטוף וולץ כבלופלד. ההכללה של כולם ואזכור של דמויות קודמות ומתן כבוד לשחקני עבר (שלא גילמו את בונד) הם סממנים לפרידה לקרייג.
וולץ, שרק יושב -ממש בתפקיד אורח, יותר מאיים ממאליק שלא יהיה בחצי העליון של שום רשימה של הנבלים הטובים ביותר של בונד. הוא לא מספיק מלהיב, מוגזם, ציורי, ערמומי, נכלולי או מעורר אימה.

"לא זמן למות". רמי מאלק.

"לא זמן למות". רמי מאלק.

העלילה כמעט משנית ולא אנסה להתחיל לפרט אותה. בדרך יש גם דברים שההיגיון מאחוריהם מוטל בספק ודברים נוטים להסתדר -או להשתבש- באופן טוב מדי. ההומור סביר, לא מדהים, ובקלות אפשר היה להוריד 40 דקות וזה רק היה מועיל לסרט. יש שיחה בין בונד ללוציפר שנמשכת 40 דקות (או לפחות ככה זה הרגיש).

אחת השאלות שעולה מצפייה בסרט ג'יימס בונד חדש הוא איך ישתמשו בכל האלמנטים המוכרים, המכונית, המשקה, הגאדג'טים? (רוב הסיכויים ששחקן חדש בתפקיד יגיד "בונד, ג'יימס בונד" אבל זה לא נאמר בכל סרט.)
מלחינים (הפעם הנס זימר הוותיק, שלזכותו "גלדיאטור", "איש הגשם", "התחלה") מעדיפים לא להסתמך יותר מדי על מוזיקה של קודמיהם ונוטים להשתמש בקמצנות בקטעים מוזיקליים מסרטים קודמים. פה ושם בסרט הארוך מדי שומעים את הנעימה המפורסמת ומסרטים נוספים, כולל מ"בשירות הוד מלכותה", אך לאו דווקא בקטעים המצופים ולא מספיק, למרבה הצער. וכתוביות הסיום הפעם הן על רקע שיר מסרט קודם.

האם קרייג ייזכר כג'יימס בונד בלבד? הוא מנסה מאוד שלא. אבל מה רע להיזכר כשחקן שכיכב בסרטי ג'יימס בונד המצליחים ביותר בסדרה? שמפורסם בבגד ים שיצא ממנו מהמים כמעט כמו אורסולה אנדרס מ"ד"ר נו"?

"לא זמן למות". אנה דה ארמאס, דניאל קרייג.

"לא זמן למות". אנה דה ארמאס, דניאל קרייג.

בסוף הכתוביות מבטיחים ש"ג'יימס בונד יחזור". זה אחד הדברים היחידים שאפשר לסמוך עליהם בקולנוע. מקווה שלשחקן הבריטי הלבן הצעיר שיגלם את בונד הבא (שמוכר אך אינו מפורסם עדיין) יכתבו סרט בן שעתיים, לכל היותר.

דירוג: ★★★☆☆

לא זמן למות (ארה"ב, בריטניה, 2020)
בימוי: קארי ג'וג'י פוקונאגה | תסריט: ניל פורביסרוברט ויידסקוט זי. ברנספיבי וואלר-ברידג'קארי ג'וג'י פוקונאגהאיאן פלמינג | משחק: דניאל קרייגרמי מאלקאנה דה ארמאסליה סיידולשאנה לינץ'רייף פיינסכריסטוף וולץ
הפצה: פורום פילם, החל מה-30.09.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?