"משפחה מנצחת" – ביקורת: ויל סמית' ורגעים נוגעים ללב

"משפחה מנצחת". וויל סמית'.

"משפחה מנצחת". וויל סמית'.

"משפחה מנצחת" הוא סיפור על משפחת ויליאמס, דרמה אודות ריצ'רד (ויל סמית'), אביהן של צמד הטניסאיות המצליחות ונוס וסרינה, שהיה נחוש להביא אותן לפסגת הטניס העולמית. הסרט מתמקד בשנים המוקדמות, לפני שהיתה להן קריירה, כשוונוס (המבוגרת מהשתיים) בת 11 בלבד. פה ושם ישנם רגעים נוגעים ללב ומסקרן לראות מה הביא את שתי הבנות משכונת קומפטון בדרום לוס אנג'לס לצמרת ספורט שמעטים השחורים שעוסקים בו. ברקע רואים מעט אירועי חדשות של התקופה (תחילת שנות ה-90) ומזכירים ומופיעים שחקנים בתפקיד שחקנים מובילים של הימים ההם (אפשר היה לוותר על האזכור הלא מתוחכם במיוחד לאנדי רודיק).

בהתחלה שומעים שורות בודדות של קריינות מיותרת במיוחד מפי ריצ'רד, שלא שומעים שוב, וזה מרגיש כמו שאריות מגרסאות קודמות ששכחו להוציא. נדמה שמתחילים את הסיפור קצת מאוחר מדי, אך נקודת הסיום שבחרו מעניינת ובלתי צפויה.

אנחנו יודעים את סוף הסיפור, את המעמד שהשתיים הגיעו אליו, ועל רקע כתוביות הסיום (ושירה של ביונסה שצפוי להיות מועמד לאוסקר כי זאת ביונסה) מראים, כצפוי, תמונות של ריצ'רד, ונוס וסרינה במציאות לאורך השנים, מהשנים של הקריירה המקצועית המצליחה שלהן וגם מהסרטים הביתיים האין-סופיים שצולמו בילדותן ונערותן, שקטעים מהם שוחזרו אחת לאחת בסרט. השחקניות הצעירות טובות אך לא ממש זוכים לגלות את האישיות של כל אחת מהן.

הסרט נקרא במקור "המלך ריצ'רד" ולא מייפים לגמרי את האישיות המחוספסת של ריצ'רד. הוא ידע להיות מעצבן, עקשן ונודניק, תכונות שבמידה מסוימת עזרו לו להגשים את תכניתו להפוך את בנותיו לאלופות, אולם במהלך ויכוח עם אשתו (אונג'נו אליס, הטובה מאוד כאן, מהסדרות "מחוז לאבקראפט" ו"קוונטיקו") היא מעלה עניין שהוא חדש לחלוטין לצופים, לא היה אפילו רמז אליו לפני כן ולא מתייחסים אליו בכלל אחרי זה, והוא דבר מהותי בחיי המשפחה, אשר אמנם היה מסיט מההתרכזות בטניס ובשאיפה למצוינות, אך מאיר את דמותו של ריצ'רד באור בלתי מחמיא שבעיקר מבהיר שלא מקבלים כאן תמונה שלמה של הדמות במרכז הסרט. הסיבה לכך נעוצה בעבודה שהוא ובנותיו בחיים ושתיהן היו מעורבות בהפקת הסרט. הן התאמנו והסתובבו בעולם מרבית חייהן, אחרי שישנו עם אחיותיהן באותו חדר הן רכשו בתים שכנים בפלורידה ואין ספק שהן מסתדרות טוב אך הן מעולם לא רבו אפילו פעם אחת? קשה להאמין.

"משפחה מנצחת". סניה סידני, דמי סינגלטון, וויל סמית'.

"משפחה מנצחת". סניה סידני, דמי סינגלטון, וויל סמית'.

סרטי הספורט המעטים על טניסאים לא זכו להצלחה, כמו "וימבלדון- אהבה בלבן" (כן, זה באמת השם שנתנו לזה בעברית) עם קירסטן דנסט או "קרב המינים" עם אמה סטון וסטיב קארל, אודות משחק טניס שהתקיים במציאות. כוח המשיכה הקופתית של ויל סמית' אמנם לא מה שהוא היה פעם אבל הסרט יכול להצליח תודות לפרסום הרב של האחיות ויליאמס ודיבורים מוקדמים על מועמדויות לפרסים למשחקו של סמית'.

* אין בסרט הרבה מונחים מקצועיים שקשורים לטניס כפי שהיו יכולים להיות, אבל בתרגום לעברית מצליחים לפשל גם בבסיסיים ביותר, בעיקר אך לא רק כשכתוב "גיים" במקום משחקון ו"סט" במקום מערכה.
כמו כן, במהלך הסרט נתפסים במנהג שנראה שכל סרט ספורט נופל בו: שימוש בשדר ספורט כדי להסביר לצופים את המעמד המדובר, כאילו רק במקרה העברנו עכשיו תחנה לשידור המשחק.

דירוג: ★★★☆☆

משפחה מנצחת (ארה"ב, 2021)
בימוי: רנלדו מרכוס גרין | תסריט: זאק ביילין | משחק: ויל סמית'ג'ון ברנת'לדמי סינגלטוןסניה סידנידילן מק'דרמוטארין קאמינגס | מוסיקה מקורית: קריס באוורס | צילום: רוברט אלסוויט
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-18.11.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?