"נצחיים" – ביקורת #2: תסריט רדוד מול בימוי מהורהר גורמים לשעמום

"נצחיים".

"נצחיים".

"נצחיים", הסרט החדש ביקום הקולנועי של מארוול, מתיימר להיות סרט עמוק ואמנותי. למרבה הצער הוא נכשל בכך והצופים נשארים עם סרט ארוך מאוד באופן בלתי מוצדק, שהולך ודועך ומסרב להסתיים.

לא הייתי רוצה להתחלף עם ראשי היקום הקולנועי מארוול. הסיפור אותו התחילו אי שם ב-2008 עם הסרט "איירון מן" הסתיים לפני הקורונה בצורה מרשימה ביותר. בלי שיכלו לדעת מראש הם יצרו קבוצת גיבורים מופלאה שבעיקר לוהקה באופן מושלם. עכשיו הם מגיעים למקום בו הם צריכים לייצר את הרוב מהתחלה, להכניס הרבה גיבורים חדשים ולחפש את הקשת הסיפורית שתוביל לשיאים חדשים כשהרף שהם הציבו בסיפור הקודם הוא גבוה ומרשים מאוד. זה לא פשוט.

הנצחיים הם גזע של דמויי אלים בעלי כוחות על טבעיים. הם נשלחו לכדור הארץ כדי להגן עליו מפני "הסטיות", מפלצות איומות שכל תכליתן היא לחסל את בני האדם. הנצחיים נמצאים על פני כדור הארץ כבר 7000 שנים. למרות שבמהלך הסרט אנחנו מבקרים במסופוטמיה ובבל, עיקר העלילה מתרחש בימינו. מסתבר שעל אף שהנצחיים היו משוכנעים שחיסלו את כל הסטיות לפני מאות שנים, הן חוזרות באופן פתאומי כשהן מפלצתיות מתמיד. למה, איך ומדוע? את התשובות תקבלו בסרט.

"נצחיים". ג'מה צ'אן, סלמה הייק, ריצ'ארד מאדן, אנג'לינה ג'ולי.

"נצחיים". ג'מה צ'אן, סלמה הייק, ריצ'ארד מאדן, אנג'לינה ג'ולי.

10 דמויות יש בחבורת הנצחיים. אמנם לא כולן באותה רמת חשיבות, אך עדיין להציג 10 דמויות זה לא פשוט. זו כנראה הסיבה שאנחנו מקבלים תיאור שבלוני לא ממש מעניין שלהן. הדמויות האלה, שחיות על פני הכדור הזה 7000 שנה וראו ועשו כל כך הרבה, רדודות, לא מעניינות ואין להן שום דבר חשוב ובעל ערך לומר על דברים אלה או אחרים. זה לא מונע מהן כמובן לדבר ולשתף בדעות שלהן שבנויות מסלוגנים של ילדי חטיבת ביניים מתייסרים.

התוצאה מאכזבת במיוחד, שכן נראה שכוונת יוצרי הסרט היתה ליצור דרמת אקשן שמתמודדת עם שאלות עמוקות כמו ציות אל מול בחירה חופשית, מהי משפחה, האם המסגור המיידי של גיבור כטוב ונבל כרע עדיין תקף בעולמנו, האם המלחמה איומה או בעצם הכרחית להתקדמות האנושות ועוד.

אין זו הפעם הראשונה שעוסקים בשאלות קיומיות בסרטים של גיבורי על. הזכרתי בהתחלה את קשת הסיפורים של השלבים הקודמים ביקום הקולנועי של מארוול. שם כבר עסקו בשאלות אלה בכמה מהסרטים הטובים ביותר של הסדרה. גם מחוץ למארוול, כמובן, עסקו בשאלות אלה בסרטי גיבורי העל. כדי להצדיק שוב דיון באותן שאלות, צריך לחדש. בפן הזה, בסרט הזה התחושה היא שמציגים לך את אותו הדבר רק באופן פחות טוב ולא מעניין.

חברת דיסני הבינה כנראה את הצורך בגישה שונה ולכן שכרה כבימאית וכאחת התסריטאיות את קלואי ז’או, יוצרת האינדי שקנתה את עולמה עם הסרט זוכה האוסקר (בין היתר על בימוי) "ארץ הנוודים" אותו כתבה וביימה. זו בחירה מעניינת ללא ספק, ואולי זה היה עובד אלמלא התסריט הבעייתי של הסרט. את התסריט כתבו 3 כותבים שונים, כולם חסרי ניסיון משמעותי בכתיבה. כשז'או הצטרפה היא שכתבה את התסריט בעצמה. השילוב של כותבים חסרי ניסיון ובמאית שנראה שאין לה זיקה לז'אנר ריסק את כל הכוונות הטובות. המאבק הוא בין תסריט שמושך לכיוון רדוד ושטוח לבין בימוי שמושך לכיוון המהורהר יותר. הצופה נותר באמצע, משועמם.

"נצחיים". ג'מה צ'אן, ריצ'ארד מאדן.

"נצחיים". ג'מה צ'אן, ריצ'ארד מאדן.

דבר נוסף שפוגע בסרט הוא העובדה שאין שום כימיה בקרב השחקנים. הדמויות מכירות לכאורה 7000 שנה. אף פי כן זה מרגיש כאילו הן נפגשו אתמול. אין הכרות עמוקה בינהן, אין מחוות, אין משקעים. זה לא מאפשר להיכנס לעולם של הסרט. לא מדובר בשחקנים אנונימיים. בין היתר מככבים בסרט אנג'לינה ג'ולי, סלמה הייק, ג'מה צ'אן, ריצ'רד מאדן וקית הרינגטון. אף אחד מהם לא משאיר רושם. היחיד שמציל את קבוצת השחקנים הוא קומיל ננג'יאני, שכתמיד מצחיק למדי. זה אולי המקום לציין את נקודת האור היחידה בסרט: יש בו רגעים מאוד מצחיקים. הבעיה היא שהם לא מתחברים לשאר הסרט. עדיין, בואו נשמח על מה שיש.

אם הסרט בינוני ברובו, אבל לפחות מצחיק לפרקים ומצולם יפה, הרי שהמערכה האחרונה שלו פשוט איומה. המשפטים מביכים, המשחק מביך, הסיפור מביך והכי גרוע הוא ממשיך וממשיך וממשיך. כל פעם שאתה חושב שהוא נגמר הוא מגחך וממשיך עוד. אם זה הומאז' ל"שיבת המלך" של פיטר ג'קסון אז זה נעשה בצורה מוצלחת מאוד.

"נצחיים".

"נצחיים".

מעניין לראות לאן הדמויות האלה ילכו מכאן, שכן הן אמורות לקחת חלק חשוב בשלבים הבאים של היקום הקולנועי. אני מקווה שאם 7000 שנים לא הספיקו, לפחות את השנתיים שלוש הבאות עד הסרט הבא הדמויות ינצלו כדי להכיר קצת אחת את השניה וליצור קשר אישי. זה ללא ספק יעזור לסרט.

דירוג: ★★☆☆☆

נצחיים (ארה"ב, 2021)
בימוי: קלואי זאו | תסריט: מתיו ק. פירפוריאן פירפוג'ק קירבי | משחק: ריצ'ארד מאדןג'מה צ'אןאנג'לינה ג'וליסלמה הייקקית הרינגטון | צילום: בן דיויס
הפצה: החל מה-04.11.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?