"תיק קוליני" – ביקורת: קלישאות של דרמה משפטית

"תיק קוליני". פרנקו נרו, אליאס מבראק.

"תיק קוליני". פרנקו נרו, אליאס מבראק.

כשאומרים לי סרט גרמני, האסוציאציה הראשונה שלי היא מלחמת העולם השנייה והשואה, ולכן לא הופתעתי כשסרט הדרמה המשפטית "תיק קוליני", שמבוססת על ספר, נוגע שוב בתקופה אפלה זו. מניח שהדגל הנאצי בכרזה היה גם איזשהו רמז מטרים. הסרט נופל לכל הקלישאות של דרמה משפטית, כולל עריכה שמשלבת צילומים של הרבה חומרי קריאה כדי שנבין כמה הגיבור עמוס בעבודה וכמובן מקבל עזרה ממקום לא צפוי שמביאה לפתרון. הסרט בסך הכל לא רע, אבל לא משהו ששווה בשבילו ללכת לקולנוע.

הניסיון של הבמאי מרקו קרוספינטר מגוון מאוד. הוא הספיק ליצור דרמת נעורים, סרט פנטזיה, קומדיה רומנטית, דרמות כבדות ועוד. נראה שהגיוון הזה לא מתבטא במקוריות, לפחות לא בסרט זה. הבחירה להעלות למודעות את הנושאים שהספר מתאר ושקשורים להתנהלות השערורייתית של מערכת החוק בגרמניה שלאחר מלחמת העולם השנייה היא מעניינת, אבל כדרמה משפטית שנעה בין ההווה לעבר, משהו הולך לאיבוד. הסרט מתחיל דווקא טוב, אבל נכשל בלייצר חיבור אמיתי לדמויות. הספר עליו מבוסס הסרט נכתב על ידי הסופר והמחזאי פרדיננד פון שיראך שכתב את המחזה "טרור" שגם מתנהל בבית המשפט ועוסק בדילמות של בין מוסר לשלטון חוק (ההצגה שהועלתה ב"קאמרי" הייתה מוצלחת).

"תיק קוליני". פרנקו נרו.

"תיק קוליני". פרנקו נרו.

פבריציו קוליני (השחקן בן ה-80 פרנקו נרו ששיחק במערבון "ג'אנגו" משנת 1966 וב"ג'אנגו ללא מעצורים" ונשאר פעיל כתמיד) נכנס לסוויטה במלון ויורה באכזריות קרה בז'אן בפסטיסט מאייר (מנפרד זפטקה), תעשיין עשיר ומצליח. לאחר מכן הוא יורד ללובי המלון, מודיע על מה שעשה וממתין שיקחו אותו למעצר. קספר לינן (אליאס מבראק) הוא סניגור צעיר שמקבל לידיו את הטיפול בהגנה על הנאשם ולמרות שזהו תיק הרצח הראשון שלו, הוא נחוש לבצע עבודה מעולה. הוא בתחילה חושב שהבעיה היחידה שלו היא שקוליני לא מוכן לשתף איתו פעולה, אבל אז מגלה שהקורבן הוא דמות האב שליוותה אותו מאז נערותו, כבן לאם חד-הורית מהגרת.

כדי להוסיף לרגשות האשם והאמביוולנטיות שחש בין הרצון לבצע עבודה טובה לבין הדחף להעניש את הרוצח של מאייר, חוזרת לחייו יוהנה (אלכסנדרה מריה לארה, "הנפילה", "Rush"), נכדתו של מאייר שלוקחת לידיה את ניהול החברה של סבה ואיתה יש לו עבר רומנטי שנקטע בעקבות אירוע טרגי. יוהנה לא מצליחה להבין את קספר, אבל המשיכה בין השניים גדולה מדי בשביל לעצור. במהלך עבודתו הנמרצת וניסיונותיו לקבל מידע נוסף על הרקע של קוליני, קספר נזכר באירועים שונים בעברו בחסותו של מאייר הנדיב ומשפחתו. זכרונות אלו מקשים עליו לחטט בפצעי העבר, אבל בשום שלב לא עוצרים אותו מסקרנותו ומדחף לעשות עבודתו נאמנה, גם במחירים אישיים.

"תיק קוליני". אלכסנדרה מריה לארה, אליאס מבראק.

"תיק קוליני". אלכסנדרה מריה לארה, אליאס מבראק.

מבראק לא מצליח ליצור הזדהות עם דמותו. הריחוק שמשלב הבימוי, ביחד עם יכולות משחק מוגבלות, לא מאפשר לחוות את רכבת ההרים הרגשית שחווה הגיבור ביחד איתו. למרות שתפקידה לא גדול במיוחד, לארה מצליחה לסקרן עם דמות מורכבת למדי, שלא נראה שמניעיה תמיד ברורים. נרו יכול להיות אגדת קולנוע חיה, אבל משהו בשעוותיות של פניו לא נוגע במקומות הנכונים, גם אם הרגעים השיא הרגשיים בסרט קשורים לדמותו.

התחושה הכללית בסרט היא שראינו אותו בעבר במיליון צורות אחרות, ואולי קצת יותר מרגשות. מה שבעיקר הפריע למלווה שלי הוא חוסר הסדר בבית המשפט. היא רגילה לסדר המופתי שבסדרה "חוק וסדר", ולא הצליחה לקבל את החופשיות שבה התנהל משפטו של קוליני.

דירוג: ★★☆☆☆

תיק קוליני (גרמניה, 2019)
בימוי: מרקו קרוזפיינטר | תסריט: כריסטיאן זוברטרוברט גולדינס פרדירק אוטופרדיננד פון שיראך | משחק: אליאס מבראקאלכסנדרה מריה לארהמנפרד זפטקהפרנקו נרו | מוסיקה מקורית: בן לוקאס בויסן | צילום: יאקוב בינרוביץ'
הפצה: סרטי רד קייפ, החל מה-11.11.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?