"הקופסה השחורה" – ביקורת: קצב ואווירה נכונים

"הקופסה השחורה". פייר ניני.

"הקופסה השחורה". פייר ניני.

"הקופסה השחורה" הוא מותחן צרפתי שגיבורו הוא עובד הרשות לתעופה המאזין להקלטות בניסיון לברר כיצד תאונות מתרחשות ובאסון תעופה רציני אשר מגיע לפתחו. למרות שאיכויות הצילום מדהימות והמשחק ברובו מוצלח, אין בסרט מספיק ייחוד. גם האופן שבו מתגלה הפתרון לתעלומה מעט בעייתי, מה שקצת מקלקל את הפאנץ' (אפילו שהמשמעות שלו מטרידה למדי). הסרט בהחלט אפשרות טובה לאוהבי הז'אנר, כל עוד הם יודעים שהם לא הולכים לצאת עם איזושהי בשורה גדולה.

לבמאי יאן גוזלן משיכה ליצירת מותחנים (בהם הוא גם מעורב בתהליך הכתיבה), ולכן לא מפתיע שהוא יודע איך לשמור על הסרט בקצב הנכון ולחשוף עוד ועוד חלקים בעוד העלילה הולכת ומסתבכת. הסרט שומר על עניין לכל אורכו ומעל מרחפת אווירה עוכרת שלווה שמתאימה בדיוק לחקירת אסון שפתרונו לא ברור כמו שנראה בתחילתו. זהו שיתוף הפעולה השני של הבמאי עם השחקן פייר ניני בו בתפקיד גיבור הסרט (הקודם היה המותחן "הגבר המושלם" משנת 2015).

למתיה וסר (ניני, "איב סאן לורן", "הבטחה עם שחר") שמיעה מחודדת (כמעט כמו של גיבור העל דרדוויל) שהוא בחר להשקיע בקריירה שלו כאנליסט של קופסאות שחורות ברשות הצרפתית לתעופה. כשהוא לא מנסה לפענח משהו באמצעות השמיעה, הוא חווה קשיים בריכוז בגלל הרגישות שלו לצלילים ורעשים, וביחד עם ההתנהגות שלו, שגובלת בסוג של אוטיזם בטווח המתפקד של הספקטרום, הוא נשאר יחסית מבודד משאר האנשים. קשיים אלו יוצרים בנוסף בעיות בזוגיות שלו עם אשתו נעמי (לו דה לאג'), שבדיוק לוקחת צעד משמעותי חיובי בקריירה שלה, צעד שמחייב אותה להשתתף באירועים ולקחת איתה את בעלה איתה.

"הקופסה השחורה". לו דה לאז'.

"הקופסה השחורה". לו דה לאג'.

כשתאונת מטוס מחרידה גובה את חייהם של מאות הנוסעים ואנשי הצוות, המחלקה של מתיה נכנסת לפעולה. למרות שמתיה ללא ספק האנליסט המוכשר ביותר במחלקה, המנהל שלו בוחר להשאיר אותו מאחור ולצרף אליו את אחד העובדים האחרים. על פניו נראה שהכל מתנהל כשורה וסיבת התאונה חדה וברורה, אבל אירועים משונים מעוררים את תהיותיו של מתיה וביחד עם ההבנה שיש הרבה כוחות חיצוניים אשר מופעלים עליו ועל הרשות, הוא מחליט לבדוק את הנושא יותר לעומק ומאפשר לכשרון המיוחד שלו לסכן את רווחתו.

ניני שחקן מוכשר וגם הפעם עושה עבודה טובה יחסית, אבל קשה להתחבר לדמות שלו, הוא לא מעורר הזדהות או חיבה. סביר להניח שזו כוונת הבמאי, אבל היעדר החיבור אליו מאפשר פחות ריגוש בכל הפניות של עלילה. דה לאג' מאוד טובה בתפקידה כמי שנקרעת בין אהבתה לבן זוגה לבין רצונה להתיישר לנורמות החברתיות והארגוניות. גם אנדרה דוסולייה שמגלם את המנהל של הרשות עושה עבודה טובה בלשדר עוצמה וייצוגיות ובמקביל גם נכלוליות.

"הקופסה השחורה". פייר ניני, אנדרה דוסלייה.

"הקופסה השחורה". פייר ניני, אנדרה דוסלייה.

השימוש בשמע לאורך כל הסרט די חשוב ונעשה בצורה מצוינת, עד כדי כך שאפשר להבין את הטרדה שמהווה כשרון כמו של מתיה. השילוב עם צילומי תקריב משפר את יעילות האפקט. במספר סצינות הצילום מהמם ביופיו, ורואים שהושקעה בו מחשבה. בפעולה פשוטה כמו שינוי זווית הצילום מועברת תחושה מדויקת שגם מאוד אסתטית ואומנותית.

חשוב מאוד לוודא שאתם לא הולכים עם אנשים שסובלים מחרדת טיסות, כי הסרט מעורר את כל החרדות האלו ועוד, רק חבל שהוא לא גם סוחף תוך כדי.

דירוג: ★★★☆☆

הקופסה השחורה (צרפת, בלגיה, 2021)
בימוי: יאן גוזלן | תסריט: ניקולס בובה-לוורריאן גוזלןג'רמי גואזסימו מוטייר | משחק: פייר נינילו דה לאז'אנדרה דוסלייהסבסטיאן פודרו | מוסיקה מקורית: פיליפ רומבי
הפצה: פורום פילם, החל מה-11.11.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?