"בית גוצ'י" – ביקורת #1: ליידי גאגא נהדרת

"בית גוצ'י". ליידי גאגא.

"בית גוצ'י". ליידי גאגא.

"בית גוצ'י" מגולל פרשיה לא מוכרת על אנשי בית האופנה המפורסם ולא מתמקד בעיצוב ותככנים בעולם הדוגמנות. הוא לא ייזכר עם הטובים שבסרטיו של הבמאי רידלי סקוט אבל הוא מהוקצע ולא נגרר לפרודיה או לקאמפיות בזכות סקוט.

רידלי סקוט יהיה בן 84 בשבוע הבא, והוא ממשיך לביים בקצב מעורר התפעלות. לאורך הקריירה הארוכה שלו ביים סרטים רבים, כולל אבני דרך משפיעים, שאת רובם אהבתי: "הנוסע השמיני" (1979), "בלייד ראנר" (1982), "תלמה ולואיז" (1991), "גלדיאטור" (2000), "להציל את מארק וואטני" (The Martian, 2015).

"בית גוצ'י" מתחיל במילאנו ב-1978. פטריציה מחזרת אחר מאוריציו גוצ'י, שאביו ודודו הם הבעלים של בית האופנה האיטלקי הנחשב. רצונו להתחתן עמה מביא לנישול שלו מהמשפחה. בזכותה הוא חוזר לחיק המשפחה ומשתלב בעסק המצליח. הסרט מבוסס באופן חופשי על אירועים אמיתיים.

ליידי גאגא היא ליהוק מבריק כפטריציה, וגם משחקת טוב מאוד. יחסי הציבור שהיא מביאה איתה בזכות מעריציה כזמרת מועילים מאוד לסרט. לו היה מדובר בג'סיקה צ'סטיין, למשל, הסרט היה מושך פחות תשומת לב. אגב, גם בסרטה הקודם, "כוכב נולד", מילות שם הסרט הופיעו בהדרגה, כשבמקרה הזה זה פחות דרמטי ואפקטיבי.

את מאוריציו, הפסיבי למדי ביחסים בין השניים, מגלם אדם דרייבר ("בנות", "סיפור נישואים" וגם בסרטו של סקוט מהשנה, "הדו קרב האחרון") ואני ממשיך לא להבין מה גדולי הבמאים מוצאים בו ולמה הם ממשיכים ללהק אותו לסרטיהם.

"בית גוצ'י". אל פאצ'ינו.

"בית גוצ'י". אל פאצ'ינו.

השם של סקוט משך, כנראה, עוד שחקנים מסקרנים ומושכים: ג'רמי איירונס כרודולופו, אבא של מאוריציו, ואל פצ'ינו כדוד אלדו. כיף לראות את פצ'ינו נהנה ופורח בתפקיד חביב. וממתי הוא וגידי גוב דומים?
ליהוק פחות צפוי ומובן הוא ג'רד ליטו כפאולו, הבן של אלדו. הוא קבור תחת איפור כבד, ממצה עד הסוף את "הבן האידיוט" של המשפחה. סלמה הייאק גם מגיחה בתפקיד קטן ומשעשע. נראה שכולם שמחו לנגוס את כישרונם בדמויות האלה. לא אתפלא אם הסרט יזכה למועמדויות למשחק (ולאיפור), אבל לא ליותר מזה.

והצופים?
אין פה יותר מדי דברים חדשים או עומק רב אבל הכול מתקדם כל הזמן, למרבה המזל לא ברצינות גמורה, הכול עם קריצה. לא בטוח שזה מצדיק מעל שעתיים וחצי אבל מדובר בסיפור מעניין, דמויות צבעוניות, עיצוב מוקפד, גם אם קבור ביותר מדי שירים תקופתיים פופולריים משולבים לסירוגין בקטעי אופרה (כי הם איטלקיים, הבנתם?) מוכרים ביותר.

"בית גוצ'י". ג'רד לטו, ליידי גאגא.

"בית גוצ'י". ג'רד לטו, ליידי גאגא.

ב-1978 הצליחה מאוד הקומדיה "בית החיות" של ג'ון לנדיס ("האחים בלוז"), בכיכובו של ג'ון בלושי. בסוף הסרט, שעוסק בקבוצה גדולה של תלמידי קולג', המצלמה קופאת על כל דמות וכתוב מה קורה לה בעתיד. מאז השתמשו בזה להומור, ובשנים האחרונות עושים את זה הרבה יותר מדי בסרטי דרמה כדי לספר לנו מה קרה לדמויות בהמשך, בדרך כלל כשמדובר בסיפור אמיתי (רק לאחרונה ב"משפחה מנצחת", "סוס מנצח", "ריספקט" ו"תיק קוליני") ובמקום להראות את מה שכתוב בסצנה בת עשר שניות (אבל יותר זול להציג כתובית מאשר לצלם עוד משהו כתוב עם שחקנים באתר צילום), ולרוב זה פשוט מיותר. אז גם במקרה הזה (לפחות זה לא נעשה על רקע תמונות של האנשים האמיתיים שסיפורם מופיע בסרט).

דירוג: ★★★☆☆

בית גוצ'י (ארה"ב, 2021)
בימוי: רידלי סקוט | תסריט: רוברטו בנטיווגנהשרה גיי פורדן | משחק: ליידי גאגאאדם דרייבראל פאצ'ינוג'רד לטוג'ק יוסטוןג'רמי איירונסקאמי קוטןריב קרני | הפקה: רידלי סקוט | צילום: דריוס וולסקי
הפצה: פורום פילם, החל מה-25.11.2021 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?