"מהפך" (Upheaval: The Journey of Menachem Begin) – ביקורת

מאת דוראל אלטרס
"מהפך".

"מהפך".

פסטיבל הקולנוע היהודי 2021 – נסו להסביר את המושג "מהפך" לאמריקאי.
"Upheaval" או בתרגום מעט רופף – "מהפך" – היא מילה שכולנו מכירים היטב, הקונוטציה שלה היא בלתי נפרדת שמשמעה רגע אחד היסטורי אי שם בבחירות 77'. סרטו של ג'ונתן גרובר, הנושא את אותו שם, משרטט את דמותו של מנחם בגין, אחת הדמויות המסקרנות של הימין הישראלי.

גרובר, יהודי-אמריקאי, התחנך על סיפורי העבר היהודי של משפחתו. בשנת 98' תיעד בסרטו הראשון את חזרתה של סבתו פולה, ניצולת שואה, לפולין. ב-2012 הוא צלל אחר דמותו של יוני נתניהו בסרטו "Follow Me: The Yoni Netanyahu Story".
גרובר מצליח לשרטט דמויות בעלות דיגנטי מן העבר היהודי-ישראלי ונראה שמטרתו היא לייצר מקור גאווה יהודי בתוך גל האנטישמיות אשר לעולם הולך ומתחדש.

הסרט נפתח בדיווחים חדשותיים על גילויי אלימות אנטישמיים מן השנים האחרונות (בולט מכולם הטבח הנורא בבית הכנסת  'עץ החיים' בפיטסבורג), ונראה שגרובר בעיקר מספק את צרכיו שלו לחזק את מקורותיו. בראיון לפודקאסט של הטיימס הישראלי, אמר גרובר שהרעיון לסרט עלה כשחיפש מידע על בגין והבין שאין אף סרט כזה שאינו בעברית.

למרות מילוי המחסור באינפורמציה נגישה וויזואלית על בגין באנגלית, הסרט לא מביא מידע מסוג שלא שמענו עליו קודם ולא מציג זווית מרתקת. מה שהוא עושה, ובצורה מוצלחת, זו הנגשה של הדמות הענקית של בגין, על כל התיאטרליות והפתוס שבה, החוצה אל העולם.

"מהפך".

"מהפך".

יכולתו של הסרט להביא את דמותו של בגין תוך הליכה על הקו הדק בין האישי ללאומי נטועה בשילוב שבין קטעי הארכיון המוכרים וראיונות עכשוויים. הדימויים אשר כה מוכרים לנו היום מפוליטיקאים רבים – החזקת ידו של הרב, התערבבות בקהל הבוחרים והתענגות על המטעמים האקזוטיים המוגשים בחג על ידי הבוחרים – החלו כולם בבגין. קינונו של בגין כראשון למהלכים אלו, תוך ניתוח ברטרוספקטיבה על ידי הקרובים אליו מעניק לסרט נופך אישי.

הדגש המעניין ואולי הנקודה המרגשת מבחינתי בסרט היא יחסו של בגין לאשתו האהובה עליזה איתה הוא חי מגיל 19, ודרך תלאות כליאתו בגולאג, עלייתם (בנפרד) ארצה, כהונתו ועד מותה הטרגי.

פלוס גדול היא העובדה שהסרט אינו נמתח על ארבעה או חמישה פרקים מאווררים של סדרת דוקו, אלא מתומצת לשעה וחצי של התקדמות לינארית ללא פרטים מיותרים רבים. אין סיבה להפסיד דיוקן נפלא שכזה.

דירוג: ★★★★☆

מהפך (ארה"ב, 2020)
בימוי: ג'ונתן גרובר | תסריט: ג'ונתן גרובר | הפקה: רייצ'ל גרינברגג'ונתן גרוברג'י אורמןרוב שוורץ | צילום: שיין מייקל קוללה
מוקרן במסגרת פסטיבל הקולנוע היהודי 2021, המתקיים בין התאריכים 27.11-02.12.21
קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?