"המספר העגול" – ביקורת: נישה נסתרת שטרם נחקרה בקולנוע אודות השואה

"המספר העגול".

"המספר העגול".

"המספר העגול", סרטו הדוקומנטרי של דוד פישר, עוסק במיתולוגיה שמאחורי המספר 6 מיליון, המציין את מספר הנספים היהודים בשואה ומנסה לענות על השאלות המתבקשות שאף אחד לא מעיז לשאול: איך התקבע המספר הזה? האם המספר הזה מדויק? והאם ולמה זה בכלל חשוב?

בסצינה יפה ואינטיליגנטית שפותחת את הסרט, היוצר נוסע להמבורג ונכנס לחנות משקפיים ששמה הוא "שישה מיליון משקפיים" ושואל את הבעלים, שנולד בערך 40 שנה לאחר סיום מלחמת העולם השניה, לפשר השם והאם הוא מודע להיסטוריה האפלה שאותה המספר הזה מייצג.

הסצינה הזאת, שהיא הסצינה היחידה בסרט שמצולמת בחו"ל והיחידה שאיננה ראיון פרונטלי, מהווה נקודת מוצא ראויה לדיון שיבוא בעקבותיה, מכיוון שיש בה קצת מן החוצפה היהודית והפרובנציאליות הישראלית, שלפיה מה ששלנו הוא רק שלנו, ואין למספר 6 מיליון שום קיום זולת הקשר שלו לשואה. או אז יוצא פישר לשורת ראיונות עם אנשי אקדמיה ואנשים ששמם נקשר בנושא השואה, כדוגמת: פרופ יהודה באואר, ד"ר יואל רפל, גבריאל בך, האח, עו"ד רונאל פישר ואחרים כדי לברר האם עומדת מאחורי המספר הזה אמת אמפירית שהיא מעל ומעבר לכל ספק, או שיש סיבה לפקפק באומדן הנ"ל והתשובות שהוא מקבל הינן מפתיעות בגיוונן, גם בנוגע לאפשרות שמדובר באומדן שגוי או לא מעודכן וגם בנוגע לשאלה האם עדיף לחתור לגילוי המספר האמיתי או שמא כדאי לשמר את המספר שהתקבע, אפילו אם הוא לא נכון.

"המספר העגול".

"המספר העגול".

הסרט הזה מהווה הוכחה חיובית לכך שגם לאחר 70 שנה ומאות סרטים וסדרות, ישראלים וזרים, כשהיינו בטוחים שראינו כבר את הכל ואנחנו יודעים את כל מה שיש לדעת, אפשר עדיין למצוא נישות נסתרות שטרם נחקרו והוסרטו בתחום כל כך פופולרי ונפוץ כמו השואה, בעיקר אם מעיזים לשאול את השאלות שאף אחד לא העיז לשאול עד כה.

דירוג: ★★★★☆

המספר העגול (ישראל, 2021)
בימוי: דוד פישר | מוסיקה מקורית: רן בגנו | צילום: רון כצנלסוןרונן מאיוקלאודיו שטיינברגלי היימן
שידור: יום ראשון 16.1.22 בשעה 21:00, בערוץ HOT8. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?