"נקודת מפנה" – ביקורת #2: סיפור שראוי להכרה, לא רק של אוהדי כדורגל

"נקודת מפנה".

"נקודת מפנה".

הסרט הדוקומנטרי "נקודת מפנה", קופרודוקציה ישראלית-גרמנית בבימויו של נועם סובוביץ' (הוט 8), מוקרן בטלויזיה לקראת יום השואה הבינלאומי החל השבוע, אולם לא מדובר בסרט שעוסק באיזשהוא אופן בשואה עצמה, אלא בסרט על ספורט, במקרה הזה כדורגל, ככלי אידאלי לפיוס והשלמה, במקרה הזה בפיוס בין העם הגרמני לעם היהודי.

כדי להדגיש את הנושא, בסצינה הפותחת את הסרט, מוקרנים קטעים מגמר הגביע העולמי בין הונגריה לגרמניה מטורניר הגביע העולמי של 1954, שבסיומו גברו הגרמנים על ההונגרים וזכו בגביע העולמי הראשון בתולדותיהם, כבר בהשתתפות הראשונה שלהם במפעל מאז סיום המלחמה. בווייס אובר נשמעים דבריו של מוטל'ה שפיגלר, אחד מהמרואיינים הרבים בסרט, שאומר שכילד, הוא בכה בזמן שהגרמנים הניפו את גביע העולם, אבל כבוגר הוא כבר מגיב אחרת כשהגרמנים מנצחים. נקודת המוצא של הסרט היא, אם כך, השנים של לאחר מלחמת העולם השניה, שבה גרמניה היתה טאבו מוחלט עבור מדינת ישראל והישראלים, ובסיומו, גרמניה היא אחת הנבחרות הכי אהודות כאן ויש לה אפילו מועדוני מעריצים מייד אין יזראל.

עלילת הסרט מגוללת את סיפור הגעתה של הקבוצה האגדית בורוסיה מנשנגלדבך לישראל בשנת 1970, מפגש שעצם קיומו הוא נס משתי סיבות עיקריות: ההתנגדות המוחלטת בציבור הישראלי לקבלה והכלה של כל סממן גרמני בשנים האלה, בטח ובטח כשמדובר בקבוצת כדורגל שאמורה להתמודד עם הנבחרת הלאומית הישראלית והפחד של הגרמנים מפני פעולת טרור ערבית, אולם למרות מכשולים אלה, המשחק מתקיים והגרמנים מנצחים 0:6. ניתן היה לצפות כי בעקבות התוצאה, תישמר ואף תתחזק האיבה של הישראלים כלפי הגרמנים, אולם בפועל קרה בדיוק להיפך ובסיום המשחק נעמדו רוב הצופים ומחאו כפיים לקבוצה המנצחת.

"נקודת מפנה".

"נקודת מפנה".

הגיבורים הראשיים של הסיפור הם עמנואל שפר, מאמן נבחרת ישראל, שלמד את מלאכת האימון בגרמניה השנואה של לאחר מלחמת העולם השניה וחברו הטוב, הנס וייסויילר, מאמנה של מנשנגלדבך, שרק בזכות האומץ וההתמדה שהפגינו, המפגש קורם עור וגידים ומתקיים בסופו של דבר, למרות הסקפטיות הרבה. אולם מכיוון ששניהם כבר אינם בחיים, אנחנו צריכים להסתפק בעדויותיהם של המרואיינים הרבים בסרט, שידברו בשמם וכך הסרט מורכב מקטעי ארכיון מן העבר הרחוק וראיונות מן ההווה הקרוב, עם מרואיינים ישראלים וגרמנים: כדורגלן העבר שמוליק רוזנטל, העיתונאי אלדד בק, פרשן הכדורגל אבי מלר, בנו של עמנואל שפר, אבי, אלמנתו של הנס וייסויילר, ג'יזלה, הכדורגלן גינטר נצר ואחרים ובזכות נקודות המבט של מרואיינים אלה, בשילוב עם עריכה נבונה ומדוייקת, אנחנו נחשפים לסיפור שלא הרבה מכירים, וראוי שיכירו, בפרט אוהדי הכדורגל, אבל לא רק.

דירוג: ★★★★½

נקודת מפנה (ישראל, גרמניה, 2021)
בימוי: נועם סובוביץ' | מוסיקה מקורית: חיים אילפמן | צילום: דוד זריף
שידור: HOT8 ב-23.01.2022 בשעה 21:00 והחל משעה זו ב-HOT VOD.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?