"מוות על הנילוס" – ביקורת #1: הסיפור מוצלח אבל הסרט מלאכותי

"מוות על הנילוס". קנת' בראנה.

"מוות על הנילוס". קנת' בראנה.

ב"מוות על הנילוס" חוזר קנת' בראנה לתפקיד הרקול פוארו, הבלש הבלגי המשופם והשחצן של אגתה כריסטי, שהוא גילם ב"רצח על האוריינט אקספרס". את שני הסרטים הוא גם ביים.

גל גדות מובילה את קבוצת הדמויות שעולה לאונייה ששטה על הנילוס ועליה מתרחש רצח שפוארו מנסה לפענח. לצדה שחקנים מוכרים כמו ארמי האמר ("קרא לי בשמך"), דון פרנץ' וג'ניפר סונדרס, אנט בנינג ועוד.

"מוות על הנילוס" הוא אחד הספרים הטובים של כריסטי הפורה. רק אחרי כמעט מחצית הספר מתרחש המוות המדובר, ועדיין הקריאה מרתקת גם לפני שמתגלה הגופה.
הסיפור מוצלח והדמויות בסרט חביבות, אך לא מספיק נחשפים לחשודים והם נשארים בגדר השורה וחצי שבה אפשר לסכם כל אחת מהן. בלתי נסבל שבמאה הזאת עדיין רואים את הפירמידות והספינקס ונהר זורם בקרבתם וכתוב "הנילוס". בסך הכול מדובר בסרט נשכח מאוד ולא מבדר מספיק. הוא נפתח ונגמר בקטעים על פוארו שלא קשורים לפרשה במרכז הסרט; הם נועדו לעבות את התפקיד של בראנה והם מיותרים לחלוטין.

הסרט הראשון שבראנה ביים וכיכב בו היה "הנרי ה-5" (1989), שהיה גם המחזה הראשון שלורנס אוליביה ביים וכיכב בו ב-1944. בהמשך בראנה ביים וכיכב בגרסה המעולה שלו ל"המלט" (1996), הסרט השני שאוליביה ביים ב-1948. בראנה עשה זאת בגלל ועל אף שהוכתר בצעירותו כלורנס אוליביה החדש.
בשנות ה-70 היו שני עיבודים נחשבים ומרובי כוכבי קולנוע לספרים של אגתה כריסטי: "רצח על האוריינט אקספרס" (1974), בבימוי סידני לומט ("אחר הצהריים של פורענות", "שנים עשר המושבעים") עם אלברט פיני כהרקול פוארו, הבלש הבלגי המשופם והשחצן, וצוות שחקנים שכלל את אינגריד ברגמן, לורן באקול ושון קונרי. וארבע שנים לאחר מכן פיטר יוסטינוב כיכב כפוארו ב"רצח על הנילוס", עם מיה פארו (בתפקיד שמגלמת גל גדות), מאגי סמית', בטי דיויס, דיויד ניבן ועוד. ומה שני הספרים הראשונים של כריסטי שבראנה בחר לביים ולככב בהם?.. (לעומת הסרטים שלו שמבוססים על מחזות של שייקספיר, הוא לא עיבד את הספרים של כריסטי.) אי אפשר להגיד עליו שהוא בורח מהשוואות.

"מוות על הנילוס". גל גדות, ארמי האמר.

"מוות על הנילוס". גל גדות וארמי האמר במרכז, קנת' בראנה מימין.

"רצח על האוריינט אקספרס" (2017! הייתם מאמינים?) הצליח מאוד בקופות והרוויח מעל 350 מיליון דולר ברחבי העולם, שהשתנה מאוד מאז. "מוות על הנילוס" צולם לפני יותר משנתיים ויציאתו נדחתה שוב ושוב. הוא יותר טוב מ"רצח על האוריינט אקספרס" אך סובל מחלק מאותן בעיות, ובראשן המלאכותיות שנובעת בעיקר מהמראה, מהצילום, מהתפאורה הממחושבת חסרת הבושה. כמו כן, בראנה מרבה להשתמש הפעם בצילום מבעד לקירות זכוכית, שלפעמים גורמות לאנשים להיראות מוכפלים, וכל מיני תחבולות מעייפות, בדומה ל"משחקי בילוש" שלו (גרסה נוספת למחזה שהוסרט ב-1972 עם לורנס אוליביה ומייקל קיין וזכה להערכה רבה).

האם בראנה ישחק את פוארו בשלישית? אחרי "רצח על הנילוס" יוסטינוב גילם את פוארו ב"רצח תחת השמש". אם בראנה יחליט על סרט נוסף אני מקווה שיבחר בספר אחר של כריסטי.

דירוג: ★★★☆☆

מוות על הנילוס (ארה"ב, 2022)
בימוי: קנת' בראנה | תסריט: מייקל גריןאגתה כריסטי | משחק: קנת' בראנהגל גדותארמי האמראמה מאקיטום בייטמן | מוסיקה מקורית: פטריק דויל | צילום: האריס זמברלוקוס
הפצה: החל מה-10.02.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?