"ספנסר" – ביקורת: דיוקן של נסיכה החיה בשלשלאות

מאת דוראל אלטרס
"ספנסר". קריסטן סטוארט.

"ספנסר". קריסטן סטוארט.

גרפי, הזייתי ומעורר חרדה – לא בדיוק מילים שתמיד זוהו עם בית המלוכה האייקוני בעולם, אך סרטו של פבלו לרין "ספנסר" מביא מבט אחר, מבעית וחומל לחייה הטרגיים של הנסיכה דיאנה. הסרט ייתן הצצה לסקרנים אל תוך אחוזת הכפר המלכותית למשך שלושת ימי הכריסמס, אך כמו הפפראצי שהביאו אל מותה – גם אנחנו עשויים להתחרט על כך שפלשנו אל נפשה השברירית של הנסיכה בברוטאליות שכזו.

אחרי העונה הרביעית של "הכתר" ואינסוף סרטי דוקו על הנסיכה העצובה בעולם, נדמה היה כי אין הרבה לחדש. עם חלוף השנים, הביקורות הפכו עורן ועברו מלשפוט את דיאנה ללשפוט את השופטים. דמותה של דיאנה אשר שורטטה בעבר כמפונקת ולא צייתנית הפכה כצו השעה לאישה נושאת עול, המתמודדת עם הפרעות אכילה ודימוי גוף, וכאובה מבגידת בעלה וחוסר החופש בארמון המלוכה. אך אז הגיע סרטו של לרין וטרף בעיניי את כל הקלפים.

ב-117 דקות הצליח הבמאי לצייר תמונה של הנסיכה כחיה בשלשלאות, אם מסורה ובת אבלה שטרם סיימה לבכות את מות ילדותה. דיאנה רוצה הביתה, היא רוצה להיות חופשיה – וזהו אולי החידוש הגדול בסרט – זוהי תחושה שרובנו יכולים להזדהות איתה.

"ספנסר". קריסטן סטוארט.

"ספנסר". קריסטן סטוארט.

זוהי אינה הפעם הראשונה שבוחר לרין מודל באישה עוצמתית המתמודדת עם קשיים מול אומה שלמה. סרטו מ-2016 "ג'קי" עסק בג'קלין קנדי-אונאסיס (נטלי פורטמן), אלמנתו של הנשיא ג'ון פ.קנדי בהתמודדות לאחר רצח בעלה. על תפקיד זה הייתה מועמדת פורטמן לפרס האוסקר לשחקנית הטובה ביותר, וכך גם קריסטן סטיוארט, על תפקידה כדיאנה, תתמודד (ושמועות חוזות גם שתזכה) באוסקר 2022. הסרט נבחר גם כבחירה הרשמית בפסטיבל ונציה 2021.

במהלך שלושת ימי החג דיאנה מתפרקת. היא על סף התמוטטות, היא הוזה פגיעות עצמיות וחושדת בקונספירציות מכל צד. מצבי הקיצון הרגשיים שלה מול הנוקשות והקרירות של משפחת המלוכה חושפים סרט שיותר דומה לאימה מלחלום מתוק על נסיכה בטירה.

לעיתים נדמה כי פסענו בטעות לפרק מיוחד של "אחוזת דאונטון" כאשר לבוש רשמי כזה או אחר מעורר חרדה וגודלה של האחוזה והטקסים המשפחתיים הקטנים מהווים בעיה של ממש, אך בדיוק בגלל השאננות שעלולה לצמוח אצל הצופה בקטעים שאינם מעוררי הזדהות שכאלו – הקטעים הכואבים נוגעים הרבה יותר.

הרבה דובר במהלך השנים על עצם העיסוק במשפחת המלוכה והאם בכלל הדיון סביב התמודדויותיה של הנסיכה די הוא אתי או דווקא מלבה בדיוק את אותה האש שהביאה לסופה הטרגי. "ספנסר" מביא לקדמת הבמה באופן חשוף ושאינו חוסך פרטים את מצוקתה של דיאנה כשהיא סובלת מבולימיה ופגיעה עצמית, הוא אינו צהוב לכשעצמו אך בגלל הירידה לפרטים בהחלט צומח ממנו באופן ישיר הדיון בעניין כבודו של המת.

"ספנסר". קריסטן סטוארט.

"ספנסר". קריסטן סטוארט.

יש להודות כי למרות הג'וס של משפחת המלוכה, עיקר המשיכה שלי לסרט הוא הפסקול המושלם של ג'וני גרינווד (הגיטריסט של רדיוהד) אשר הלחין וביצע את יצירת המופת המחרידה והמסחררת שאולי ראוי לומר שאינה מלווה את הסרט אלא עומדת יחד איתו בשוחות ונלחמת למען שפיות. לרגעים נדמה שממש אפשר למפות מה הולך לקרות בסרט לפי המקצב או כמות כלי המיתר המתנגנים.

חוץ מפס הקול וקריסטן סטיוארט בתפקידים הראשיים נדמה שאין אף אחד על המסך. נכון, טימותי ספול נמצא שם ("סודות ושקרים", וחלק נכבד מסרטי "הארי פוטר") וגם סאלי הוקינס ("צורת המים") אך נדמה שהם פשוט לא נרשמו בתודעה ליד מצגת המשחק המרשימה של סטיוארט.

"ספנסר". קריסטן סטוארט.

"ספנסר". קריסטן סטוארט.

הסרט יתאים גם לאלו אשר אינם חובבים של משפחת המלוכה, והוא אולי בדיוק ההפך מכל יצירה שנוגעת בנושא עד כה כי למרות שהיא עוסקת בדמות אייקונית – היא יותר מכל עוסקת בשדים הפנימיים של כולנו. שווה צפיה, אך דעו לאן אתם נכנסים.

דירוג: ★★★★☆

ספנסר (בריטניה, גרמניה, צ'ילה, 2021)
בימוי: פבלו לרין | תסריט: סטיבן נייט | משחק: קריסטן סטוארטשון האריססאלי הוקינסטימותי ספולג'ק פרת'ינג | מוסיקה מקורית: ג'וני גרינווד | צילום: קלייר מתון
הפצה: החל מה-10.02.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?