"הפרטיזן עם מצלמת הלייקה" – ביקורת פסטיבל ירושלים: מעניין ומרתק

"הפרטיזן עם מצלמת הלייקה".

"הפרטיזן עם מצלמת הלייקה".

"הפרטיזן עם מצלמת הלייקה", סרטה הדוקומנטרי הקצר (54 דקות) של היוצרת הדוקומנטרית רות ולק ("דוד פרלוב: דיוקן") אשר מוקרן בפסטיבל הסרטים בירושלים ובהמשך יגיע ל"כאן 11", מנסה לפענח את חידת דמותו של הפרטיזן היהודי מונדק לוקביצקי. הוא נלחם בנאצים במסגרת המחתרת הפולנית "ארמיה קריובה" (צבא העם), שרד את השואה ועלה לארץ עם אשתו, חנה, עם קום המדינה.

הסרט נפתח בתמונת סטילס שבו נראים מונדק, כשפניו מופנות למצלמה ואשתו, חנה, ברקע כשהיא מכוסה באופן חלקי. היוצרת אומרת בוויס אובר על רקע התמונה כי כשראתה את התמונה, הרגישה כי ב"פורטרט חבוי רגע גורלי" והיא ידעה שעליה לגלות את סיפורם של הדמויות המצולמות. לאחר מכן מופיע ציטוט של הצלמת דיאן ארבוס על רקע הכותרת עם שם הסרט :"צילום… ככל שהוא מגלה לך יותר, כך אתה יודע פחות".

פתיחה זו מהווה פרולוג ראוי וענייני, מכיוון שהדוקו משלב לכל אורכו בין תמונות סטילס ישנות לראיונות וקטעי צילום עדכניים, כאשר גם החומרים המוסרטים הינם לרוב סטאטיים, וכוללים תנועות מצלמה מינימליות, וכל זאת על מנת לשוות ליצירה מראה אסתטי אחיד. יש לכך שתי סיבות, לכאורה: ראשית, מונדק היה צלם סטילס ויצירותיו הן אלה שמופיעות בדוקו; ושנית, שילוב של קטעי וידאו עם תמונות סטילס יוצר דיאלוג בין שתי פרקטיקות שכנות מתחום האמנות הויזואלית, דבר שמפרה את היצירה ומעשיר אותה.
בנוסף לכך, התסריט נבנה כמו סרט מתח, שבמסגרתו מוצגת תעלומה (מיהו מונדק לוקביצקי ומהו הסוד שלו) ובהמשך הסרט מתגלה הפתרון.

כל אלה תורמים לתוצרת הסופית, מכיוון שהסרט הופך למעניין יותר, מרתק ומספק מאוד לצפיה. אולם יש כמה בעיות שהפריעו לי. תחילה, המשפט שציטטתי, שנאמר מפי היוצרת בתחילת הסרט, נשאר סתום במידת מה, מכיוון שהוא לא מקבל שום קונטקסט והרחבה בהמשך ולא ניתן להבין מה הקשר של היוצרת למונדק ומשפחתו ואיך היא הגיעה אל אותו תצלום שמשך את תשומת ליבה. כמו כן, חלק מההתרחשויות ההיסטוריות המובאות בדוקו (בלי לספלייר יותר מדי – אני מתכוון בעיקר לאירועים שעברו על חנה, לאחר שמונדק מבריח אותה מהגטו ומביא אותה ליער שבו הוא והמחתרת הפולנית ממוקמים), לא ברורות דיין ולא ניתנת להם הרחבה מספקת על מנת שאפשר יהיה להבין את התמונה במלואה. וזה חבל.

דירוג: ★★★★☆

הפרטיזן עם מצלמת הלייקה (ישראל, 2022)
בימוי: רות ולק | הפקה: יעל פרלוב
מוקרן במסגרת פסטיבל ירושלים 2022

מוטי גבאי

סרט מרגש מאד

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?