"תא מספר שש" – ביקורת: מסע ברכבת למיטבי לכת שאוהבים אווירה

"תא מספר 6". סיידי הארלה.

"תא מספר 6". סיידי הארלה.

"תא מספר שש" הוא סרט דרמה פיני-רוסי על בחורה שיוצאת למסע בן כמה ימים ברכבת וצריכה להתמודד עם הבחור שנמצא איתה בתא השינה. בשל אופיו המתפתח באיטיות ומצלמה שלעיתים עוברת לצילומים אומנותיים, הסרט, ללא ספק, מכוון למיטבי לכת. הסיטואציה שבה אנחנו צריכים להכיר בן אדם שנמצא איתנו, רק כי אנחנו תקועים ביחד, מעוררת המון הזדהות, בעיקר למטיילים, אך לא כולם יימצאו בה חן. צופים שיתחברו לסרט זה הם כאלו שאוהבים סרטים ששמים דגש על אווירה.

זהו סרטו השלישי של יוהו קוסמאנן הפיני שמוצא דווקא בתקופה המתוחה של רוסיה עם שאר העולם (והרבה חששות מצד פינלנד) את ההזדמנות להציג חיבור בין שני זרים, אחת פינית והשני רוסי, כחיונית בשביל שנזכור שמאחורי כל הממשלות והכוחניות כולנו רק אנשים. ביחד עם שותפים לכתיבה עיבד את ספרה של רוזה ליקסום הפינית (עליו זכתה בפרס פינלנדיה ב-2011). עם קצב איטי וחיבה יתרה לשיר "Voyage, Voyage" של Desireless, קוסמאנן מעביר אותנו את המסע ביחד עם הגיבורים שלה, על כל החסרונות המובהקים וגם רגעי הקסם שלא תמיד מצפים להם. הסרט זכה בגראן פרי בפסטיבל קאן 2021.

לורה (סיידי הארלה) היא סטודנטית פינית צעירה שמתגוררת במוסקבה ביחד עם בת הזוג שלה אירינה (דינרה דרוקרובה). למרות שהנסיבות הובילו את אירינה לבטל את השתתפותה בנסיעה משותפת לקצה השני של רוסיה בשביל לראות הירוגליפים, לורה מחליטה להמשיך בתכניותיה כרגיל. המסע כולל נסיעה ברכבת של כמה ימים, בהם לורה צריכה לחלוק תא שינה עם ליוחה (יורי בוריסוב), שמתלווה אליה כל הדרך, שם מחכה לו משרה במחצבה.

"תא מספר 6". יורי בוריסוב, סיידי הארלה.

"תא מספר 6". יורי בוריסוב, סיידי הארלה.

במפגש הראשון ביניהם ליוחה משתכר ומתנהג אליה בגסות, אבל אחרי שהיא מבינה שאין לה אפשרות למצוא מקום אחר, היא מקבלת את זה שתצטרך לבלוע את הצפרדע ומנסה לשמור ממנו מרחק עד כמה שאפשר בתא הקטן. אך הרצון של בני האדם בחיבור אנושי מתגלה כחזק יותר והשניים, שנמצאים יחד שעות באותו חלל, לא יכולים להישאר אדישים זה לזה. כמו רוב סרטי המסע, גם כאן זורקים עלינו סוגים שונים של הרפתקאות קצרות ואנשים שונים ומשונים שנכנסים ויוצאים מהתמונה.

שני השחקנים הראשיים משחקים טוב. הארלה יכולה להיות קצת נוקשה מדי בחלקים ולא מאוד טבעית, אבל האשליה עדיין עובדת. בוריסוב שומר לכל האורך על דמות עגולה ומלאת רבדים. אולי זה נעשה במכוון, אבל דווקא חלק מהדמויות המשניות לא תמיד עוברות כמו שצריך, והפער ביניהן לראשיות ניכר. זה מרגיש כאילו לא מדובר בשחקנים, אלא באנשים רגילים שנקלעו למצלמה ומנסים לשחק וזה יוצא באופן מאולץ.

"תא מספר 6". יורי בוריסוב, סיידי הארלה.

"תא מספר 6". יורי בוריסוב, סיידי הארלה.

הצילום של הסרט, עליו אמון ג'אני-פטרי פאסי (ששיתף פעולה עם קוסמאנן בעבר), משרת אותו מצוין, מתחושת המחנק של מקומות צפופים ולא נוחים ועד לצילומי נוף מרהיבים (וקפואים). יש שימוש בפילטר שמעניק תחושת כבדות שהולמת את העלילה. העיצוב די בסיסי, ולא ממש ברור באיזו תקופה מתרחש הסרט, בכל מקרה אחרי "טיטאניק" (1997) ולפני שנפוצו הטלפונים הניידים.

למרות שחיבבתי את הסרט, קשה לי להמליץ עליו בפה מלא, כי הוא מהסרטים האלו שאם נכנסים אליהם במצב רוח לא סבלני במיוחד, הוא יהיה בלתי נסבל, אבל בימים אחרים אפשר להצטרף לדמויות ואפילו קצת להתרגש יחד איתן.

דירוג: ★★★☆☆

תא מספר 6 (פינלנד, רוסיה, אסטוניה, גרמניה, 2021)
בימוי: יוהו קוסמאנן | תסריט: אנדרס פלדמניס, יוהו קוסמאנןליביה אולמןרוזה ליקסוםלובוב מולמנקו | משחק: סיידי הארלהיורי בוריסובדינארה דרוקרובה | צילום: ג'אני-פטרי פאסי
הפצה: סרטי נחשון, החל מה-15.09.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?