"בלאק אדם" – ביקורת: אף רגע של הגיון פנימי או עניין

"בלאק אדם". דוויין ג'ונסון.

"בלאק אדם". דוויין ג'ונסון.

חברת די.סי. קומיקס ממשיכה להקשות על הרצון לחבב את הסרטים שלהם. נראה שאפילו מארוול עושים מאמץ ומורידים את הרמה כדי לאפשר תחרות בינהם, אבל מול סרט כמו "בלאק אדם" כנראה שאי אפשר להתחרות והוא מנצח בהליכה תוך קטיפת התואר סרט גיבורי-העל הגרוע ביותר מאז… סרטי די.סי. הקודמים.

הסרט הזה נראה כאילו נכתב על ידי מחולל סרטי גיבורי על. מדובר בחיקוי חיוור לחיקוי חיוור של חיקוי חיוור. בסרט יש כל כך הרבה בלאגן ואין אף לא רגע אחד של הגיון פנימי או עניין. אם הסרט היה לפחות מהנה באופן כלשהו ניתן היה לגלות גישה סלחנית יותר, אך הוא מתיש ומרגיש כסרט שאינו נגמר, זאת למרות שאורכו מעט יותר משעתיים.

הסיפור מתחיל עם ממלכה בדויה בשם קאנדאק שהתקיימה לפני 5000 שנה. גיבור הממלכה, טאת אדם, שעד סוף הסרט יהפוך לבלאק אדם (דוויין ג'ונסון) קיבל את כוחו מאותם מכשפים שאחראים לכוחו של שאזאם. כשהמלך אן-קוט לו יוצא מדעתו בעזרת כתר עשוי אתרניום (חומר מיוחד שמכיל קסם ובלה בלה בלה) הוא מכניע אותו ומציל את הממלכה. אבל טאת אדם נעלם ומאז הממלכה נשלטת לאורך כל השנים על ידי כובשים שונים ותושביה מקווים שהגיבור שלה יחזור להציל אותה. חזרה לימינו – השליטים התורנים נקראים האינטרגנג. ארכיאולוגית (שרה שהאי), בנה והפמליה שלהם מחפשת את הכתר כדי לנסות להשתחרר מהכיבוש של האינטרגנג ומשחררת בטעות את טאת אדם.

האם הוא הגיבור שקאנדאק צריכה? נגלה במהלך הסרט. אבל כדי להפוך את הכל למסורבל עוד יותר נכנסים לפעולה חברי "חברת הצדק" שכוללת גיבורי על חיוורים במיוחד. במהלך הסרט כולם ילחמו בכולם, יחד ולחוד, ובסופו של דבר יחזירו את הצדק לקאנדאק.

יוצרי הסרט (הבמאי גיום קולט-סרה ושלל תסריטאי הסרט) למדו היטב את סרטי מארוול וסרטי פנטזיה אחרים והקפידו לקחת את הרע מכל אחד. סדרות הטלוויזיה האחרונות של מארוול, ובמיוחד הסדרה האחרונה "שי-האלק", הביאו למסך רמה חדשה של CGI גרוע. הסרט הזה לוקח את זה לרמה חדשה משל עצמו כשיצירה שעלתה 200 מליון דולר מצליחה להגיע לאיכות אפקטים שנראית כמו אנימציית משחקי מחשב מהסוג שהיה נהוג לפני כמה דורות ומסכים ירוקים מסרטי שנות ה-90. מפיטר ג'קסון למדו היוצרים שאסור לסיים את הסרט בזמן ויש להמשיך לפחות עוד כמה סופים. מזאק סניידר למדו היוצרים שאין דבר חשוב יותר לגיבורי על מסלואו מושן. אם הסרט היה מוקרן כולו במהירות רגילה הוא היה קצר בחצי שעה. את השימוש בהומור הם למדו במועדוני סטנד-אפ של חובבים. סתם. זו לא היתה השוואה הוגנת כי אני מניח שלחובבים יש כמה בדיחות שעובדות.

"בלאק אדם".

"בלאק אדם".

איך מוציאים סרט גיבורי על שהויזואליה בו כל כך כעורה? שהאקשן שלו כל כך משעמם ומתיש? שהמוסיקה שלו היא כנראה הגרועה ביותר ששמעתי בסרטים מסוג זה?
השאלה הכי חשובה היא למה לא מסבירים או נותנים רקע לשום דבר כאן, למעט סיפור הרקע של טאת אדם?
מי הם האינטרגנג ששולטים בקאנדאק? למה הם פועלים באופן בו הם פועלים. לא תדעו גם אחרי צפייה בסרט.

"אגודת הצדק". מי הם? למה לא מסבירים לנו כלום? זה נשמע כמו "ליגת הצדק" סוג ז'. בדיקה באינטרנט מגלה שהם כנראה היו קבוצת גיבורי העל הראשונה, כשהופיעו בשנת 1940. לא מגיעה להם הצגה נאותה? מילא שלא מציגים לנו אותם, אבל גם מבלבלים אותנו. מי שאחראית עליהם היא אמנדה וולר (ויולה דייויס), אותה אנחנו מכירים מסרטי העבר כאחראית על "יחידת המתאבדים", אז האם גם "אגודת הצדק" הם פושעים? הם לא נראים ככה. למה לבלבל?

"בלאק אדם". דוויין ג'ונסון.

"בלאק אדם". דוויין ג'ונסון.

באיזשהו שלב בסרט נראה כי האתרניום הוא חומר שיכול להזיק לטאת אדם. אתרניום שמופיע במערכה הראשונה יורה במערכה השלישית? לא אצל די.סי. העניין הזה נעלם כלא היה.

אם יש הישג אחד שאפשר לזקוף לזכותו של הסרט היא היכולת לקחת שחקן כריזמטי כמו פירס ברוסנן (שמשחק כאן את גיבור העל דוקטור פיית') ולהפוך אותו לצל חיוור של עצמו. אתם כבר מבינים שאם הוא נכשל אז לאחרים אין סיכוי.

"בלאק אדם". פירס ברוסנן, שרה שאהי.

"בלאק אדם". פירס ברוסנן, שרה שאהי.

תגידו מה שתגידו על זאק סניידר (אני מודה שאני מאוהדיו), לפחות היה לו חזון. מאז שהוא פוטר די.סי. נמצאים בבלאגן כזה גדול שהפייז הרביעי של מארוול נראה מאורגן לעומתו. בהשוואה לסרט הזה "הנצחיים" מתגלה פתאום כסרט לא רע. אני לא יודע לאן פניהם מועדות, אבל הטריילר לסרט "שאזאם 2", ש"בלאק אדם" הוא סוג של ספין אוף שלו, לא מנבא דברים טובים.

דירוג: ★☆☆☆☆

בלאק אדם (ארה"ב, 2022)
בימוי: גיום קולט-סרה | תסריט: רורי היינססוהרב נושירבאניאדם סטציקלסי-סי בקאוטו בינדר | משחק: דוויין ג'ונסוןשרה שאהיפירס ברוסנןנואה סנטינאואלדיס הודג'מרוואן קנזארי | צילום: לורנס שר
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-20.10.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?