"H2: מעבדת השליטה" – ביקורת: קטעי ארכיון בלתי אמצעים נאספים ליצירה בעלת חשיבות

"H2: מעבדת השליטה".

"H2: מעבדת השליטה". צילום: פיליפ בלאיש, באדיבות HOT.

"H2: מעבדת השליטה", סרטם הדוקומנטרי של עידית אברהמי ונועם שיזף מציג כרונולוגיה של הישוב היהודי בחברון מאז מלחמת ששת הימים ועד ימינו אלה. הטיעון המרכזי הוא שכל מה שמתרחש בחברון, שטח שמאוכלס על ידי רוב מוחלט של ערבים וקומץ יהודים, מהווה סוג של מעבדת ניסויים עבור השלטון והצבא הישראלי, ופרקטיקות שמתנסים בהן לראשונה באיזור זה, ייושמו מאוחר יותר גם בשאר שטחי יהודה ושומרון. הסרט התחרה במסגרת התחרות הישראלית הרשמית בדוקאביב וכעת משודר ב-HOT.

רובו המוחלט של הסרט מורכב מקטעי ארכיון (בתוספת חומרים עכשוויים המשתלבים בין קטעי הארכיון), שמכילים חומרים שנאמרים באופן בלתי אמצעי וללא תיווך, על ידי רוב הדמויות המשמעותיות לסוגיה היסטורית זאת, כך שקטעים אלה מייצגים את המציאות ההיסטורית בצורה מהימנה יותר מאשר אם היה מדובר בפרשנות עכשווית שלהם בדיעבד. בכך משיג הסרט רף של אובייקטיביות מסויימת, שמגיעה על חשבון היצירתיות הסובייקטיבית, מה שממצב את הסרט יותר בטריטוריה של אקטואליה מאשר של יצירה קולנועית אמנותית.

"H2: מעבדת השליטה".

"H2: מעבדת השליטה". צילום: מנאל אל ג'ברי, באדיבות HOT.

אין בכל הנאמר לעיל להוריד מערכו של הסרט, אלא רק לציין את התרשמותי בנוגע לטבעו. עדיין מדובר ביצירה בעלת חשיבות רבה, גם אם היא יותר היסטורית-פוליטית מאשר קולנועית נטו. כל מי שלא בקיא בהיסטוריה של מדינת ישראל, ובעצם גם מי שכן, ראוי שיצפה בסרט על מנת שיוכל לגבש דעה שאולי תחרוג מהפוזיציה הקבועה שלו. בעידן שבו השר הממונה על התרבות מעוניין לתמוך בסרטים לפי השתייכותם הפוליטית, המלצה זאת מקבלת משנה תוקף.

H2: מעבדת השליטה (ישראל, קנדה, 2022)
בימוי: עידית אברהמינועם שיזף | תסריט: עידית אברהמינועם שיזף | הפקה: הילה מדליה | מוסיקה מקורית: אריק שו | צילום: אבנר שחף
זמינות: HOT VOD, אחרי ששודר בערוץ HOT8 ביום ראשון 15.01.2023 בשעה 21:15

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?