"רוחות אינישרין" – ביקורת #1: רגעים יפים על חברות שהיו צריכים להסתפק ב-40 דקות

"רוחות אינישירין". קולין פארל, ברנדן גליסון.

"רוחות אינישירין". קולין פארל, ברנדן גליסון.

"רוחות אינישרין" היא מעשייה עם אלמנטים מחרידים שהאחים גרים אולי היו נהנים ממנה. יש סיבה שמעשיות הן קצרות, ול"אינישרין" היה עדיף להסתפק בפורמט מקוצר. פה ושם יש מעט שורות מצחיקות אך זה רחוק מלהיות קומדיה.

אינישרין הוא כפר נידח שמשקיף לאירלנד שבה מתחוללת מלחמת אזרחים ב-1923.
פדריק (קולין פארל) מתגורר בבית עם אחותו שיבון (קארי קונדון). בכפר יש גם שוטר ובנו דומיניק (בארי קויהגן). פדריק לא מבין למה ביום בהיר אחד, קולם (ברנדון גליסון), חברו הטוב ביותר, לא רוצה לדבר אתו יותר מבלי לנמק מדוע.
זו עד כדי כך מעשייה, שישנה דמות של אישה זקנה מאוד בדמות של מכשפה/מגדת עתידות.

הבמאי-תסריטאי מרטין מקדונה זכה באוסקר על הסרט הקצר Six Shooter, וכמוהו, לסיפור של "אינישרין" היתה מועילה מגבלה של 40 דקות. ברנדון גליסון שיחק בסרט ההוא, ויחד עם קולין פארל גם כיכב ב"ברוז'" של מקדונה, שכתב וביים גם את "שלושה שלטים מחוץ לאיבינג, מיזורי".

יש רגעים יפים על חברות, יחסי אח ואחות, חנוונית חטטנית מצחיקה, אבל אין קווי עלילה מעבר ל"חבר מחליט באופן חד צדדי להפסיק לדבר עם חברו שאין לו מושג למה". ואז קולם והסרט עוברים את הקשר למציאות וגולשים למחוזות של האחים גרים, עד שמגיעים לסוף שבו הגורל של שתי דמויות המשנה של דומיניק ושל שיבון היה יכול להיות משמעותי יותר.

"רוחות אינישירין". קולין פארל, ברנדן גליסון.

"רוחות אינישירין". קולין פארל, ברנדן גליסון.

הסרט צבר 9 מועמדויות לאוסקר: סרט, בימוי ותסריט (מרטין מקדונה), ארבעה שחקנים (פארל כראשי, גליסון וקויהגן כמשנה וקונדון למשנה), עריכה ופס-קול (קרטר בורוול). הסרט יזכה כנראה את בורוול באוסקר הראשון שלו סוף סוף אחרי קריירה ארוכה; הוא המלחין הקבוע של האחים כהן מאז סרטם הראשון ושל ספייק ג'ונז. מסתמן שהוא יהיה הזוכה היחיד על הסרט.

דירוג: ★★½☆☆

רוחות אינישירין (אירלנד, בריטניה, ארה"ב, 2022)
בימוי: מרטין מקדונה | תסריט: מרטין מקדונה | משחק: קולין פארלברנדון גליסוןקארי קונדוןבארי קויהגןגארי ליידון | מוסיקה מקורית: קרטר בורוול | צילום: בן דיויס
הפצה: פורום פילם, החל מה-02.02.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?