"ברבי" – ביקורת: תסריט שנון ורושם עז

"ברבי". מרגו רובי, ריאן גוסלינג.

"ברבי". מרגו רובי, ריאן גוסלינג.

הבמאי האחרון שהייתי יכול לחשוב עליו שיהיה חתום על אדפטציה קולנועית למותג של ברבי, הוא, או בעצם היא, גרטה גרוויג, במאית (ושחקנית) האינדי, שברזומה שלה הסרטים הצנועים למדי "ליידי בירד" ו"נשים קטנות" ועכשיו אחראית לפרוייקט עתיר תקציב בכיכובם של סופרסטארים כמארגו רובי וריאן גוסלינג. אולם משמח לגלות שההימור הצליח ולאחר כ-3 שנים שבהן התוצרת ההוליוודית הקולנועית הצטמצמה בעיקר לסרטי מארוול וזוועתונים סוג ז'- הסרט "ברבי" שלה מעניק סוף סוף סיבה טובה לצאת מהבית.

גרטה גרוויג ונוח באומבך (שכתב את הסרט בצוותא עם גרוויג) הם יוצרי אינדי, כאלה שהסרטים הקודמים שלהם כוללים בעיקר דיאלוגים בין בני בני אדם מורכבים שיש להם הרבה מה להגיד ולא מתעצלים לעשות זאת, ברוב המקרים על רקע תפאורה צנועה שמתבקשת מעצם היותו של הסרט עצמאי.

"ברבי" הוא האנטיתזה המוחלטת של כל מה שגרטה ונוח עשו בעבר, גם מבחינת תוכן וגם מבחינת צורה – הדיאלוגים עדיין שם, רק שבמקום לעסוק בדברים שברומו של עולם כמו נישואין וגירושין, הם עוסקים במשבר אמצע החיים של בובת ברבי שגילתה שהיא סובלת מצלוליטיס, אולם ההבדל הבאמת תהומי הוא בעיצוב האמנותי העשיר והמטריף שמגיע במקום סתם ארבעה קירות לבנים עם כמה תמונות תלויות עליהם, שהתרגלנו אליהם בסרטים הקודמים של גרוויג או באומבך. לא שזה רע בהכרח, אבל זה מינימליסטי, ומינימליסטי הוא הדבר הכי רחוק מ"ברבי" שקיים או שיכול להתקיים.

עלילת הסרט מתרחשת ב"ברבילנד", שם גרים כל הברביות והקנים (לכל הדמויות הנשיות בברבילנד קוראים ברבי ולכל הדמויות הגבריות, מלבד אלן אחד, קוראים קן. אל תשאלו למה- ככה זה) בהרמוניה מושלמת, וההרמוניה מושלמת כי הנשים מכהנות בתפקידים בכירים: בבית המשפט העליון, בבנקים ובכל משרה נחשבת אחרת, בעוד שהגברים פשוט שוהים בחוף ומחופצנים על ידי הנשים.

"ברבי". מרגו רובי.

"ברבי". מרגו רובי.

יום אחד פורץ משבר וברבי (הברבי ה"ראשית" שמגולמת על ידי מארגו רובי) מגלה שכף רגלה אינה מאונכת יותר כפי שהייתה מאז ומתמיד וגם סימני צלוליטיס ראשונים החלו להתפתח על ירכיה והיא מבינה שמתפתח תהליך מסוכן כלשהוא שעלול לסכן את קיומה כברבי שכולנו מכירים ואז היא יוצאת בלווית קן (הקן ה"ראשי" שמגולם על ידי ריאן גוסלינג) לבקר בעולם האמיתי ולגלות את פשר התעלומה.

שם הם מגלים שיש גם עולמות שבהם הגברים שולטים והנשים מחופצנות- התגלית הזאת יוצרת משבר בין ברבי ולקן, מכיוון שעכשיו קן רוצה שהגברים ישלטו גם בברבילנד וברבי, מן הסתם, מעדיפה שהדברים ישארו על כנם כפי שהיו מאז ומעולם.

"ברבי". מרגו רובי, ריאן גוסלינג.

"ברבי". מרגו רובי, ריאן גוסלינג.

הסרט נשען בעיקר על עיצוב אמנותי טוטלי ומהפנט, כזה שמשאיר רושם עז על הצופה, כמו חלום הזוי שחלמת ומסרב להתפוגג גם זמן רב לאחר שהתעוררת ממנו. לא אגזים אם אומר שמדובר באחד העולמות הקולנועיים הכי מרשימים ואפקטיבים שנוצרו בשנים האחרונות. בנוסף לכך, התסריט השנון הוא האקס-פקטור של הסרט, עם בדיחות, פאנץ'-ליינים ורפרנסים משעשעים בקצב מהיר – שלפעמים מרגיש אפילו מהיר מדי – וכמובן שהאבחנות הפמיניסטיות שניתן היה לצפות להן מסרט של גרטה גרוויג מספקות ערך מוסף שעשוי לשעשע צופים מסויימים ולעצבן כמה אחרים. העיקר הוא שאף אחד לא יוכל לטעון שהסרט משעמם וגנרי, כמו סרטים קודמים שהתבססו על משחקים כאלה ואחרים והיו נטולי חזון ואידאולוגיה, למעט האידואולוגיה של עשיית כסף.

דירוג: ★★★★☆

ברבי (קנדה, ארה"ב, 2023)
בימוי: גרטה גרוויג | תסריט: נוח באומבךגרטה גרוויג | משחק: מרגו רוביריאן גוסלינגסימו ליואיסה רייאלכסנדרה שיפוויל פרלהארי נףאנקוטי גאטווהמייקל סרהריה פרלמןקינגסלי בן-אדיר
הפצה: טוליפ אנטרטיימנט, החל מה-20.07.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?