"חיים שלמים" – ביקורת: רוגע וחוכמה שמהווים מעלות גדולות

"חיים שלמים". גרטה לי, טאו יו.

"חיים שלמים". גרטה לי, טאו יו.

"חיים שלמים" הוא סרט דרמה אמריקאי, שרובו דובר קוריאנית. זוהי דרמה מאופקת, וכולה סביב מערכות יחסים בין אנשים לאורך שנים, דרמה אנושית בסיסית שמתרחשת בסיאול ובניו יורק. זהו סרט שיימצא חן בעיני מי שאהב את "לפני הזריחה" והמשכיו.

העלילה מספרת על שני ילדים בסיאול שלומדים יחד בכיתה, הופכים לחברים טובים, ונאלצים להיפרד כשמשפחתה מחליטה להגר לקנדה. 12 שנים לאחר מכן הם חוזרים להיות בקשר בזכות פייסבוק והם משוחחים באופן קבוע דרך סקייפ. מה שקורה בהמשך הוא לא הפתעה, זה לא סרט של תפניות וגילויים מרעישים, אבל אני דוגל בצורך לדעת לאיזה סרט הולכים אך לא בכל מה שקורה בו.

"חיים שלמים". טאו יו, ג'ון מאג'רו, גרטה לי.

"חיים שלמים". טאו יו, ג'ון מאג'רו, גרטה לי.

זהו סרטה הראשון של הבמאית-תסריטאית סלין סונג והמעלות הגדולות של הסרט הן הרוגע והחוכמה שיש בו. האיפוק מגיע מהכתיבה והבימוי, משרת את הסיפור, וגם תואם את הדמויות הראשיות. בתפקידים הראשיים טיאו יו ("החלטה לעזוב" הקוריאני) וגרטה לי (הסדרה "בובה רוסית"), וגם לג'ון מאג'רו (מהשחקנים שאתם יודעים שראיתם בעבר אבל אתם לא זוכרים מאיפה; בין השאר "קרול" ו"כתום הוא השחור החדש") יש תפקיד חשוב. שלושתם טובים מאוד ומצליחים לבטא הרבה גם במבטים ובמחוות שלהם.

מאז סוף שנות ה-90 סרטים רבים סובלים מעריכת יתר: חיתוכים בלתי פוסקים גם כשמדובר בסך הכול בשיחה בין שני אנשים, אולי כדי לנסות להפוך את הקטע למעניין, לא משעמם (לא העריכה תציל אותו במקרה הזה); ואולי זה קורה גם בגלל הקלות של פעולת העריכה עם כניסת המחשבים לתחום הזה. ויש הבדל גדול בין טייק ארוך ומצלמה נייחת (כל סרט רומני וסרט שזועק "שימו לב אליי, אני אמנותי!") למה שיש כאן. כאן המצלמה לא מתעכבת על חלל ריק לאורך זמן מיותר, לא משתהה בסוף כל קטע ללא צורך. יש בימוי והצבת מצלמה נכונים, כך שרואים כל מה שצריך בפריים אחד שלא נראה כפוי, למשל כשקופצים 12 שנים קדימה ורואים קבוצת חיילים בהפסקת אוכל, וברור לנו מי הא סונג כששחקן חדש מגלם אותו.

"חיים שלמים". גרטה לי, טאו יו.

"חיים שלמים". גרטה לי, טאו יו.

נורה, כפי שהיא קוראת לעצמה מאז המעבר לצפון אמריקה, היא מחזאית, בת להורים בתחום האמנות. היא פוגשת סופר אמריקאי, והיה נחמד לראות אותם במקצועות פחות חופשיים וכל כך שחוקים. פה ושם היה אפשר לנכש תוספות עריכתיות מיותרות שחמקו פנימה, ובדיאלוגים יש מעט חזרתיות, ולא בגלל שלאנשים הדוברים אין מה להגיד זה לזה מעבר למה שכבר נאמר. סונג היא מהיוצרים שמתבקש לכתוב עליהם שמעניין מה יעשו הלאה. אני מקווה שאם תכתוב את הסרט הבא שהיא תביים והוא יעסוק בדמויות אמריקאיות ממוצא קוריאני אז לא יגידו אפילו פעם אחת את המילה "קוריאני".

* תיקון אחד לכתוביות התרגום: כשהוא מדבר על השירות הצבאי שלו, צריך להיות כששירתּי.

דירוג: ★★★½☆

חיים שלמים (ארה"ב, דרום קוריאה, 2023)
בימוי: סלין סונג | תסריט: סלין סונג | משחק: גרטה ליטאו יוג'ון מאג'רומון סונג-אהלים סונג-מיןיון ג'י הייצ'וי וון יאנגאן מין-יאנג | מוסיקה מקורית: כריסטופר ברדניאל רוסן | צילום: שבייר קירצ'נר
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-10.08.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?