השר קרעי הכריז על רפורמה בתקשורת: חובת הפקות מקור גם לגופים בחו"ל, פיקוח פוליטי על גופי התקשורת

פלייר משרד התקשורת לרפורמה. באדיבות משרד התקשורת.

פלייר משרד התקשורת לרפורמה. באדיבות משרד התקשורת.

שר התקשורת שלמה קרעי פרסם להערות הציבור את עיקרי תזכיר חוק השידורים החדש, קרי רפורמה בתקשורת. בעוד יש בחוק ניצנים של רעיונות טובים (בינהם סטנדרטים אחודים לכלל השוק ואדישות לטכנולוגיה או לארץ המוצא של גוף התקשורת), הוא מעורר כבר עכשיו התנגדויות משום שניכרת בו העדפה לגופים מסוימים שמוצאים חן בעיני הממשלה, החלשתם של גופים חזקים שאינם מוצאים חן בעיני הממשלה, והקמת מנגנוני פיקוח פוליטים על התקשורת.

אלו הם עיקרי תזכיר החוק שפורסמו:

רישום במקום רישיון, הקלות על פרסומות ודמי מנוי
ביטול שיטת הרישיונות והזיכיונות ומעבר לשיטה של רישום בלבד. ינוהלו שני מרשמים: מרשם ספקי תכנים ומרשם ספקי חדשות. כמו כן, יבוטלו רגולציות ותנאים שהיו נהוגים עד כה (למשל אין אפשרות למי שהוגדר פלטפורמה לשדר חדשות או פרסומות, למשל HOT ו-yes).
ההקלה ברישיונות ובזיכיונות תאפשר את כניסתם של שחקנים נוספים למגרש התקשורת בישראל, שעד כה היו מנועים מלעשות זאת (למשל בעלי HOT פטריק דרהי, שמפעיל את גוף החדשות i24news ב-3 שפות שעברית אינה אחת מהן), ובכך תגוון את הדעות. עם זאת, הרחבת השימוש בפרסומות כמקור הכנסה יגרור שיותר גופי תקשורת יתחרו על תקציבי הפרסום ההולכים וקטנים בשוק גם ככה (הרבה מהתקציב הולך לפרסום במנועי חיפוש באינטרנט וברשתות חברתיות), מה שעשוי לגרום להם להתמקד בתוכן סנסציוני ופחות בתוכן איכותי.

הפקות מקור
גופי התקשורת בישראל יחויבו ליצור הפקות מקור על פי גודלם, במקום לפי האם הם נחשבים ערוצי פרסומות (15%) או פלטפורמות (8%). לפי המרשם החדש, מי שיחשב ספק תכנים מקומי או בינלאומי בינוני יחויב בהפרשת 2% לטובת הפקות מקור, ספק תכנים מקומי או בינלאומי גדול יחויב ב-4%, ערוץ ישראלי רשום בינוני ב-6%, ערוץ ישראלי רשום גדול ב-12%.
כמו כן, הפחתת רגולציה כגון כללי נאותות הפקה, חלוקת סוגה עילית לתתי-סוגות וכדומה. החוק יתמקד בסוגה עילית של דוקו ודרמה בלבד, וספק תכנים רשום, בינוני או גדול שאינו בינלאומי או ערוץ ישראלי בעל "היקף פעילות גדול", ידרש להשקיע 15% מהחובה שלו כפי שהוזכרה מעל, בתכני דוקו או בתכנים המיועדים לילדים, לבני נוער, או לגיל הרך.
בפועל, מדובר בקיטון בכמות ההשקעה הנדרשת בהפקות מקור מגופים המחויבים בה כבר היום, אך מאידך ככל הנראה יחויבו גופים חדשים כמו נטפליקס. הפחתת הרגולציה ביחד עם התחרות הגואה על הפרסומות (ראו סעיף קודם) עשויה להביא לעוד פחות תוכן איכותי ויותר סנסציוני. יצוין כי ערוץ 14 נחשב גוף קטן ולכן יהיה פטור מחובת הפקות מקור.

הקטנת תקציב תאגיד השידור 'כאן'
יאסר על תאגיד השידור לשדר פרסומות, מה שמשפיע בעיקר על שידורי תחנות הרדיו שלו, אך מדובר בפגיעה של כ-100 מיליון ש"ח. כמו כן, יוגדר 'ספק אחוד' שיחול (גם) על התאגיד ויחייב אותו לספק את כל תכניו בחינם, כולל תכני ארכיון (למעט עלות התפעול), מה שיגרע עוד כ-12 מיליון ש"ח מתקציבו.
מצד אחד, האיסור למכור פרסומות יגדיל את אי-התלות של התאגיד בשיקולי רייטינג, ועשויה להביא אותו ליצור יותר תוכן איכותי. אלא שלא נאמר האם תקציב המדינה יעזור לו לכסות את אובדן ההכנסות, וכך הקיטון בהן עשוי לגרור פשוט פחות הפקות.

גוף פיקוח אחוד אבל פוליטי
כיום פועלים שני גופים רגולטורים נפרדים ועצמאים – הם הרשות השניה לטלויזיה ולרדיו ומועצת הכבלים והלוין – ויש להם זכות להתערב בתוכן. הגופים יפורקו ויוקם גוף פיקוח אחוד עם 9 חברי מועצה בעל "סמכויות מינימליות" (שלא פורטו) אך ללא סמכות להתערב בתוכן. עם זאת, חברי המועצה ימונו בידי הממשלה, בין אם במישרין או בעקיפין: יו"ר שימונה בידי ועדת איתור ובאישור הממשלה, 3 עובדי מדינה בהמלצת 3 שרים שונים, 2 נציגי ציבור בבחירה ישירה של שר התקשורת, ו-3 נציגי ציבור הנבחרים בידי ועדת איתור שמורכבת מנציגי 3 שרים (התקשורת, החינוך והמשפטים).

חובת הנגשת שידורי ספורט גם לאפליקציות
יקבעו רשימת אירועי ספורט מוכרזים שתהיה חובה לספקם לציבור באמצעות ערוץ פתוח לכל. יונהג איסור בלעדיות על כל ערוץ ספורט, וספק תכני ספורט יהיה חייה לאפשר צפיה באירועי ספורט בכל טכנולוגיה, לרבות אפליקציות.
הסוגיה האחרונה מטפלת בזמינות של תכני גוף השידור צ'רלטון (ערוצי ספורט 1,2,3,4) הניתנים לצריכה אך ורק באמצעות טלויזיה כיום, ותנגיש אותם גם לטלפונים ניידים.

שינוים בדרכי הגישה לציבור
הוזלת האגרות הנדרשות להשתתפות בשידור הפתוח והחינמי 'עידן+', ויצירת אפליקציה על מנת לקלוט את שידורי המשתתפים בו. כמו כן, איסור על ערוצי טלויזיה להופיע על שלטי טלויזיות. גופים זרים כמו נטפליקס ויוטיוב יוכלו להמשיך ולהופיע על השלטים.

התגובות לתזכיר החוק:

מאגודת העיתונאים ירושלים נמסר: "בפעם הראשונה, שר תקשורת בישראל מציג תוכנית שכל כולה מתרכזת במילה אחת: לסגור. בלי רגולציה, בלי מכרזים, בלי אמות מידה מקצועיות, בלי הפרדה בין פייק לניוז ובין מסחרי לעיתונאי. בכוונת מכוון, השר קרעי מסיר כל הגבלה על הגופים המשדרים חדשות ויוצר סביבה תקשורתית שתהפוך את ישראל למעצמת פייקניוז. קרעי יכול להמשיך לעטוף את זה בהבטחות לפלורליזם וגיוון, אבל כשכל דיכפין ייצר חדשות – לא תהיה עוד מחוייבות לאתיקה עיתונאית ולאמות מידה מקצועיות מחייבות."

'קשת 12', 'רשת 13' ותאגיד השידור הציבורי 'כאן' הוציאו הודעת תגובה משותפת: "התוכנית היא שלב נוסף במהלך הכולל לריסוק התקשורת החופשית בישראל. ישום התכנית ההרסנית, שכוללת פיקוח ממשלתי וצנזורה ממשלתית על חדשות, כנהוג בדיקטטורות יביא לפגיעה חמורה בדמוקרטיה הישראלית ובחופש הביטוי והעיתונות בישראל. בעוד בדמוקרטיות נאורות הממשלות מרחיקות את התקשורת מהפוליטיקה – מדינת ישראל פועלת הפוך, ומנסה להחזיר את השליטה המלאה לידיה. בנוסף, בזמן שתוכנית השר פוגעת כמעט בכל שוק התקשורת הישראלי הפרטי ובשידור הציבורי, ישנם גורמים שהיא מטיבה עמם מטעמים ברורים."

מערוץ 'עכשיו 14' נמסר: "שר התקשורת שלמה קרעי פרסם היום רפורמה שתסייע במליוני שקלים לקשת 12. בין הצעדים: חובה על ערוצי הספורט של צ'רלטון למכור תוכן לפרי-טי-וי של קשת 12 (היום לא חובה), התערבות במחיר שבה ספקי תוכן צריכים למכור את שידוריהם לקשת 12 (פרי טי-וי), ביטול חובת השקעות כספיות בהפקות מקור ועוד. כמו כן, בניגוד לדיקלומים של מר יאיר לפיד, ההקלות ברפורמה שחלות על ערוצים יעודיים (כגון עידן פלוס) לא יחולו על ערוץ עכשיו 14, שהחל משנת 2022 אינו ערוץ בעל רשיון יעודי."

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?