"עניין של מזל" – ביקורת: חסר להט בין כוכבי הסרט

"עניין של מזל". לו דה לאז', מלוויל פופו.

"עניין של מזל". לו דה לאז', מלוויל פופו.

"עניין של מזל", סרטו ה-50 של וודי אלן והראשון דובר צרפתית, הוא כמו סיפור די מוכר עם מרכיב אפל מפי זקן שמזכיר פרטים שלא קשורים לדבר, חוזר על עצמו, מתקשה להגיע לעיקר, ומסביר דברים שכבר ידועים. לו לפחות היו משפטים מצחיקים כמו שאלן נהג לשבץ גם בסרטיו הרציניים ביותר בעבר. הסרט בעיקר מזכיר את "חלומה של קסנדרה" הנשכח של אלן, עם יואן מקגרגור וקולין פארל, שצולם באנגליה, אך מצליח להיות פחות טוב ממנו.

בפריז איש העסקים העשיר ז'אן (מלוויל פופו) נשוי לפאני (לו דה לאג), עובדת בבית מכירות פומביות (באותה מידה זה היה יכול להיות כל מקצוע אחר, אין לזה שום משמעות בסרט). בקטע הראשון של הסרט היא פוגשת ברחוב את הסופר אלן [Alain, כמו דלון] (נילס שניידר). לפני שנים למדו השניים יחד בתיכון צרפתי בניו יורק, הוא היה מאוהב בה אז והוא עדיין מאוהב בה, והוא לא מפסיק להגיד את זה ולשחזר את פגישתם המקרית ברחוב. (שם נעוריה הוא מורו- עירוב של פאני ארדן וז'אן מורו?) הוא שמח לפגוש אותה והשניים מתחילים להתרועע ברחבי העיר היפה.

"עניין של מזל". לו דה לאז', נילס שניידר.

"עניין של מזל". לו דה לאז', נילס שניידר.

אין שום להט בין פאני לאלן, בניגוד לסקרלט ג'והנסון וג'ונתן ריס-מיירס ב"נקודת מפגש" של אלן, שגם הוא עסק רבות בחשיבות של גורל ומזל בחיים. אך ב"עניין של מזל" כמו בכוח בכל השיחות אומרים את המילה "מזל" אבל לא באמת מדברים על כך, אין דוגמאות לכך. אפילו ב"כשתפגשי זר גבוה ומסתורי" היו רעיונות יפים יותר.
לז'אן יש עבר אפל, מוטל בספק, והוא קצת יותר מעניין ומאיים. גם אמא של פאני מוסיפה עניין, אך היתה יכולה להיות אפילו יותר מרשימה. על הנייר התפקיד שלה היה יכול להיות יוצא מן הכלל, כמו של אנג'ליקה יוסטון ב"תעלומת רצח במנהטן", כזה שהיה יכול לְזַכות במועמדות לאוסקר.

"עניין של מזל". ואלרי למרסייה.

"עניין של מזל". ואלרי למרסייה.

לכל אורך הסרט יש מוזיקת ג'ז, מנהג שכיח אצל אלן, אך הפעם -בניגוד ל"חנה ואחיותיה", "תעלומת רצח במנהטן", "חצות בפריז" ועוד- היא לא מוסיפה דבר, היא לא מעוררת או מגבירה את המתח; נדמה שהניחו את התקליט שוב ושוב אותן רצועות של האלבום האחרון שהיה בפטיפון (אלן, אני מבטיח לכם, לא שומע מוזיקה בסטרימינג).

לאורך הקריירה דגל אלן בסרטים לא ארוכים, כולל "שושנת קהיר הסגולה" המושלם בפחות מ-90 דקות, ו"אנני הול" (הרומן שלי עם אנני) המעולה, אחד הסרטים הקצרים ביותר שזכו באוסקר לסרט הטוב ביותר. ו"עניין של מזל" בן 93 הדקות מרגיש ארוך מדי והיה יכול לעבוד טוב יותר כסיפור קצר.

דירוג: ★★½☆☆

עניין של מזל (ארה"ב, צרפת, 2023)
בימוי: וודי אלן | תסריט: וודי אלן | משחק: לו דה לאז'נילס שניידרמלוויל פופוואלרי למרסייהאלזה זילברשטייןסם מירחוסיינישרה מרטינס | צילום: ויטוריו סטוררו
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-05.10.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?