"אנטומיה של נפילה" – ביקורת: מתאמץ להיות אמנותי

"אנטומיה של נפילה". סנדרה הולר.

"אנטומיה של נפילה". סנדרה הולר.

"אנטומיה של נפילה" עטור הפרסים הוא סרט דרמה בן שעתיים וחצי דובר צרפתית ואנגלית סביב פרשייה משפטית. יאהבו את הסרט אנשים שמצאו עניין ב"פּרידה" האיראני. בשניהם יש משפט ועיסוק בשחזור ארוך. הקצב הזוחל המעיק של שניהם, הסגנון של "כמו הצצה לחיים אמיתיים", הוא הסעיף הראשון בספר ההוראות לסרטים אמנותיים, סרטי פסטיבל. במקרה הזה זה הצליח ל"אנטומיה של נפילה", שזכה סרט בפרס הראשי בפסטיבל קאן, פרס דקל הזהב, והיה מועמד ל-5 פרסי אוסקר: לסרט הטוב ביותר, לבימוי, שחקנית ראשית, עריכה וזכה על התסריט. את הסרט ביימה ג'סטין טרייה, שכתבה את התסריט עם בעלה.

סנדרה הגרמנייה (סנדרה הולר, "אזור העניין" ו"טוני ארדמן") מתגוררת עם בעלה הצרפתי ובנם בבקתה על הר מושלג בצרפת. בתחילת הסרט הבן מוצא את גופת אביו המדממת שרועה על השלג מחוץ לבית. החשד מיד נופל על האישה, כמובן. זה אינו סרט תעלומה על זהות הרוצח אלא מתמקד בשאלה האם סנדרה אשמה במותו של בעלה או שהוא התאבד.

"אנטומיה של נפילה". סנדרה הולר.

"אנטומיה של נפילה". סנדרה הולר.

חלק גדול מהסרט הוא ההליך המשפטי, שלמרבה הצער מזכיר לפרקים את "סנט-עומר" הנוראי-מעצבן-מביך שהיה נציג צרפת לאוסקר בשנה שעברה אך לא היה מועמד. השתדלו להכניס גילויים קטנים לאורך הדרך, לנסות לגרום לנו להטיל ספק בדעתנו לגבי אשמתה/חפותה, ויש גם את עורך הדין של סנדרה, נציגת בית משפט שמלווה את הבן וכלב משפחתי, ואולי כל זה נשמע יותר מעניין ממה שזה כי רוב הזמן ההתנהלות אטית וסיזיפית מדי.

כל תהליך משפטי כולל הרבה חלקים טכניים, מנהליים והכרחיים, שבסדרות משפט נוהגים לחתוך ובסדרות הטובות מותירים לנו את הקטעים המעניינים ביותר. כבר ראינו שני מומחים מטעם התביעה ומטעם הסנגוריה שנוגדים זה את זה (במקרה הזה לענייני כתמי דם) ותובע שכדי שעד לא יפסול לגמרי את גרסתו מתעקש על הטיעון "אבל זה ייתכן, אפשרי, לא בלתי אפשרי, נכון?"; בלתי נמנע לכלול דברים כאלה (זה כמו סרט פעולה בלי מרדף או קרב) אך אין שום הצדקה לאורך המתיש של הקטעים האלה פה. הרגעים הטובים במשפט (כשהבן על דוכן העדים והמצלמה זזה אך ממשיכה להתמקד רק בו בזמן ששומעים את התובע והסנגור בדיון, למשל) נאבדים ברצף.

"אנטומיה של נפילה". מיילו מקאדו גרנר.

"אנטומיה של נפילה". מיילו מקאדו גרנר.

טרייה מתעניינים יותר בדרך שבה אנחנו בוחנים ומפרשים דברים, את המושג סובייקטיביות. הדמות של סנדרה מעניינת, בנויה היטב, אך זה לא מספיק לשעתיים וחצי במקרה הזה. בעוד היחסים בין האם לבן הם חלק גדול מהסיפור, אין אפילו אזכור אגבי למשפחות של סנדרה ובעלה המנוח (הורים או אחים), ויש סנדקית שאין לה תפקיד של ממש.

גם בתום המשפט הסרט ממשיך יותר מדי ללא צורך, בעוד ניסיון עייף ומעייף להידמות ל"אמיתי". אבל מהו אמת? הסרט שואל את זה כל הזמן. הרצון להיות כמו בחיים היה עובד טוב יותר לולא היה נבחר לסנדרה מקצוע קולנועי כל כך של סופרת מוכרת ולא "סתם" מדריכת סקי, מפיקת אירועים או עובדת מנהלה בבית דפוס (למשל). בקטע מקומם במהלך המשפט התובע קורא מתוך ספר שלה כעדות מפלילה. גם אם היא מערבבת אמת ובדיה בכתיבתה, אין זה אומר שמשפטים מתוכו מוכיחים משהו לגבי המקרה המדובר. סרט לא חייב להיות מבדר (עם או בלי מרכאות) אבל הוא צריך להיות מעניין, וביצירה טובה אין כל כך הרבה דקות ארוכות מיותרות ושעמום עז.

דירוג: ★★½☆☆

אנטומיה של נפילה (צרפת, 2023)
בימוי: ז'סטין טרייה | תסריט: ארתור הרריז'סטין טרייה | משחק: סנדרה הולרסוואן ארלאודמיילו מקאדו גרנראנטואן ריינרץסמואל תאיס | צילום: סיימון בופיל
הפצה: קולנוע חדש, החל מה-28.03.2024 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

Hi everyone! Just wanted to pop in and announce some exciting news—I've recently launched my own drywall repair company right here in gorgeous California! 🏖️ With the oceanic breeze in the air and the sun glowing down, there's absolutely never been a superior time to ensure your home's walls are in top-notch condition. Our crew concentrates in shoreline properties, so whether you're dealing with wear and tear from the salty air or demand some expert solutions after a storm, we've got you taken care of. Can't look forward to assist homeowners all over the coast with their drywall needs! Feel open to reach out if you have any questions or need a quote. Let's keep those walls looking spotless! 😊

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?