"ספר הפתרונות" – ביקורת: מצחיק ואזוטרי

"ספר הפתרונות". פייר ניני.

"ספר הפתרונות". פייר ניני.

למישל גונדרי, שכתב וביים את "ספר הפתרונות", יש רעיונות נפלאים. הקהל לסרט אינו גדול אך שמו של גונדרי ("שמש נצחית בראש צלול", "מדעי החלום") יכול להביא קהל סקרן לאולמות. אין ברירה אלא להגדיר את הסרט כקומדיה, ואם מוציאים את הדיאלוגים (שחלקם מצחיקים) יכול היה כמעט להיראות כמו וידיאו-קליפ ארוך, ז'אנר שגונדרי מצטיין בו כי הרעיונות שלו לא תמיד מחזיקים לסרט שלם.

הבמאי מארק בקר (פייר ניני, "הקופסה השחורה", "הבטחה עם שחר") מפסיק לקחת את הכדורים הפסיכיאטריים שלו, מה שמחמיר את שלל הבעיות שלו. בתחילת הסרט, בעקבות סכסוך עם המפיקים שלו, מארק גונב את חומרי הגלם של סרטו הבלתי גמור כדי לנסות ולהשלים אותו וכדי שהעורכת שלו תמשיך לעבוד עליו. הוא רודה ומתעלל (מילולית) בכל האנשים סביבו, כולל עוזרת הפקה. הוא מתנהג בצורה איומה, אך מצליח להיות מצחיק.

"ספר הפתרונות". פייר ניני.

"ספר הפתרונות". פייר ניני.

דרוש אומץ לשים במרכז דמות כל כך "לא נחמדה", גם מצד גונדרי וגם לניני שמגלם אותו. בסרט אמריקאי היו מראים שהוא לפחות נחמד לבעלי חיים ו/או מוסיפים איזה סיפור טרגי מהעבר שהשפיע על אישיותו כדי להסביר את ההתנהגות שלו.

יש משחקים יפים ולא מעצבנים עם הקריינות, ככה זה כשמרגישים שמשהו נעשה בחוכמה, מתוך כנות ולא כגימיק או בניסיון להרשים/להיות מגניב. זה עובד, וההומור עוזר מאוד. קטעי הדמיון וההתנהלות הקיצונית של מארק בעצם מכניסים אותנו לראש של מישהו שסובל מבעיות אישיות, וזה לא תמיד קל. מארק לא מתחשב, מתפרץ בזעם, לא מסוגל להתנצל על זה, והאנשים הרגישים סביבו כבר מכירים אותו ומקבלים אותו.

"ספר הפתרונות". בלאנש גרדין, פייר ניני.

"ספר הפתרונות". בלאנש גרדין, פייר ניני.

הכול מחזיק -בצורה עדינית ושברירית- תודות לנגיעות היצירתיות והרגישות של גונדרי, בקטע מוזיקלי ומוצלח עם תזמורת, כשמארק יושב ליד שולחן ומנגבים את המפה סביבו, במכוניות צעצוע ישנות שתלויות על קיר כקישוט, ועוד.

גונדרי לא ביים סרט במשך כמעט עשור וחזר לביים וידיאו-קליפים (שתי דוגמאות ישנות לעיל), שבהם התמחה וזכה להערכה מוצדקת לפני המעבר לסרטי קולנוע. ב-2018 גם ביים פרקים ב"ילדותי" (Kidding), סדרה בת שתי עונות בכיכובו של ג'ים קארי שלא היתה מוצלחת ונשכחה בצדק וגם בה היו רעיונות ועיצוב נהדרים מראשו של גונדרי, בעיקר סביב תכנית הילדים שקארי הנחה בסדרה.
אחרי סיבוב בהוליווד חזר גונדרי לצלם סרטים בצרפתית (לעת עתה), וכל פרויקט שלו מסקרן בגלל הכישרון העצום ששופע ממנו, הוא רק צריך למצוא תסריט שיאפשר לו להביע את עצמו כמו שצריך.

דירוג: ★★★☆☆

ספר הפתרונות (צרפת, 2023)
בימוי: מישל גונדרי | תסריט: מישל גונדרי | משחק: פייר ניניבלאנש גרדיןפרנסואה לברוןפרנקי וולךקמיל ראתרפורדמוראד בודאווינסן אלבזסטינג | מוסיקה מקורית: אטין צ'רי | צילום: לורן ברונה
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-04.04.2024 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?