ביקורת #1: 10,000 / 10,000 B.C

מאת אריאל דוידוב

10000

אריאל דוידוב הגיע עם הרבה ציפיה ל-"10,000", אבל יצא עם הרגשה הפוכה, של תסריט בלתי מלוטש וכמויות אקשן נמוכות. לפחות השחקנים והשחקניות, שלא לדבר על הנופים, נותנים איזה-שהוא פלוס לסרט.

הסרט '10,000' נותן תחושה של סרט שאמור להיות במקור רעיון מעניין אך ההרגשה המצערת ש-10,000 טעויות, שקשה לפסוח ולסלוח עליהן, פשוט הרסו אותו. משחק השחקנים המצוין והנופים המרהיבים משתדלים, ולו במעט, לפצות על התסריט הלא מלוטש בצורה ניכרת. הסרט נמתח על זמן ארוך מידי והמתח הפעולה המוזרקים בכמויות קטנות, משאירים לצופה חלל ריק שלא מצליח להתמלא במהלך כל הסרט.

ההתחלה המוצגת כפרק על החיים הפרהיסטוריים בערוץ הנשיונל ג'אוגרפיק עם פוטנציאל טוב להתפתחות, מסתיימת עם תחושה שמדובר בגרסת כיסוי לסרט "אפוקליפטו" של מל גיבסון עם סצנות מסרטים כגון '300' ו'הארי פוטר'.

במאי '10,000 לפנה"ס', רולנד אמריך, אומר "רציתי לעשות סרט שירשה לאנשים לעבור לעולם אחר שמרגיש ונראה כמו משהו שהם טרם ראו", אך יש תחושה ניכרת ש"בסרט הזה כבר היינו". העלילה מתוחה בצורה סינטטית ועולים הרבה שעלות על תנאי ההישרדות של הגופים הפועלים שנראה בהחלט מעורר תמיהה במהלך כל העלילה.

'10,000' שבר קופות וגרף 61 מליון דולר בסוף השבוע החולף. ניתן לזקוף זאת ליחסי הציבור ולסרטיו הקודמים של הבמאי שהיו גם שוברי קופות לא קטנים. הסרט מציג משהו חדש שהקהל חיכה לו הרבה זמן בתקופה זו שאפשר להגיד די יבשה מיצירות מקוריות. לצערי כגודל הציפיות כך גודל האכזבה – התחושה שלפני הסרט מתהפכת במאה שמונים מעלות בסוף הסרט.

מבית היוצר של הבמאי אמריך ("היום השלישי", "היום שאחרי מחר") מגיע מסע לעידן של נביאים ואלים בו רוחות שולטות על הארץ וממותות ענקיות מזעזעות את האדמה.

בשבט הרים נידח הצייד הצעיר ד'לה (סטיבן סטרייט) מצא את בחירת לבו, אבולט היפהפייה (קמילה בל). אבל כשחבורת לוחמים מסתורית פושטת על הכפר שלו וחוטפת את אבלוט, מנהיג ד'לה קבוצת ציידים קטנה שרודפת אחריהם עד קצה העולם רק כדי להציל אותה. בכל מפגש מצטרפים לקבוצה שבטים נוספים שהותקפו וכך הקבוצה הקטנה של דלה הופכת לצבא שלם.

מונעים על ידי הגורל, הלוחמים מוצאים עצמם מנהלים קרבות נגד טורפים פרהיסטוריים ומתגברים על קשיים. כשהמסע ההרואי בא אל סיומו הם מגלים תרבות אבודה ומבינים שהגורל שלהם נתון בידי אימפריה שמעבר לדמיון שמיוצגת על ידי פירמידות המגרדות את השמיים. זה המקום בו ד'לה מבין שהוא לא נשלח לשחרר את אבלוט לבדה, אלה גורלה של הציביליזציה נתון בידו.

הסרט צולם באזורים בניו זילנד, אזורים רבים באפריקה כולל קייפ טאון, דרום אפריקה ונופי הירח של נימיביה. הנופים המדהימים, שנבחרו בקפידה שישה שבועות לפני תחילת הצילומים ושבו את לב הבמאי, שובים גם לב את הצופה. אפקטי הצילום נותנים תחושה שניתן ממש לגעת ביצירת הבורא שכף רגל לא דרכה שם קודם. השימוש בחיות הפרהיסטוריות כחלק מהנוף ביחד עם משחקי המצלמה מדגיש את ייחודיות הזמן והמקום ומעביר זאת בצורה ברורה לצופה.

כדי לגלם ציידים שחיים ללא קורת גג, חלק מהשחקנים השתתפו במחנה אימונים ליד קייפ טאון בדרום אפריקה. בנוסף לאימוני הכושר, האימונים כללו לימוד ריקוד ותנועות קרב שיתאימו לדמויות אותם הם מגלמים. סטרייט: "האתלטיות שלהם הייתה קשורה קשר הדוק להישרדות שלהם וכך באימונים, איבדתי את עודפי הקילוגרמים שנושרים ממך כשאתה מרבה לרוץ".

ניכר שהושקע זמן רב ומאמץ במשחק הדמויות. השחקנים נבחרו אחרי מסע ליהוק שהתפרש על פני ארה"ב, אירופה, דרום אפריקה וניו זילנד. משחקו של סטיבן סרייט, המשחק את ד'לה ראוי לשבח בשל היותו שחקן צעיר שהיה עליו לשאת את הסרט על כתפיו והוא עושה זאת בצורה טובה. קליף קרטיס, המשחק את טיקטיק, אחד מכישרונות המשחק הגדולים של ניו זילנד וכבר שיחק בכמה שוברי קופות, מלווה את סטיבן כמעט לאורך כל העלילה ומפתח אותו מנער ללוחם בוגר. קמילה בל, המשחקת את אבולט, רק בת 21 וכבר שחקנית מוכרת אשר משחקה מאורר השראה, כמו כן, יופים של הכישרונות הללו ניכר, והם זוכים לאזכורים במגזיני אופנה נחשבים.

בניגוד למשחקם הטוב של הדמויות, התסריט לוקה בחסר וחסר ליטוש. הבחירה שלא להיכנס לפרטים הקטנים ולהתמקד בפאן הכללי יוצרת שאלות רבות מידי, שהצופה מתמקד בהם במקום להתמקד בסרט עצמו, ובכך נוצר קושי להיכנס לתוך הסרט ולחוות את העלילה ביחד עם השחקנים.

צופים אוהבי טבע פראי וחיות יהנו מנופיו המרהיבים של הסרט ובמבט מענין על החיות שנכחדו מזמן מן העולם. שילוב של מבט פנימי לעולם הקדום שנכחד יעניין כמה וכמה צופים ובו בזמן יעורר שאלות שהתסריט לא נותן עליהם מענה. לצערי לא ניתן להפיק ממנו את תחושת הסיפוק של המתח והסוף המתוק, במיוחד שחוזרת התחושה לאורך הסרט, שהסצנות האלה כבר נראו בעבר בסרטים אחרים. צפייה בסרט בתור ז'אנר דוקומנטרי ופחות התמקדות בתסריט הלקוי יסב יותר סיפוק מהסרט.

10,000
החל מ-13.03.2008 בקולנוע בישראל
109 דקות
הפצה:
גלובוס גרופ
במאי:
רולנד אמריך
תסריט:
רולנד אמריך
האראלד קלוסר
שחקנים:
סטיבן סטרייט
קמילה בל
קליף קרטיס

שלומי

ציפיתי ליותר
אבל בסה"כ סרט יפה

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?