סיכום העשור הראשון של המאה ה-21 (2009-2000): חלק י"א, 11 סרטים עם מוסיקה טובה

מישל יו וזאנג זיי, מתוך נמר דרקון.

מישל יו וזאנג זיי, מתוך נמר דרקון.

סיכום העשור באידיבי ממשיך עם המאמר האחד-עשר בסדרה מאת יונתן דורון. אם פספסתם חלק כלשהו בסדרה, לחצו כאן!

—–

11 סרטים מהעשור האחרון עם מוסיקה טובה

אי אפשר לנתק את "חלף עם הרוח", "לורנס איש ערב" או "הסנדק" מהמוסיקה שלהם. יש סרטים טובים עם מוסיקה חסרת ייחוד, ויש סרטים לא טובים עם מוסיקה טובה; וברשימה זאת סרטים שונים ומגוונים: סרטים עם נעימות מפורסמות (הארי פוטר, שודדי הקריביים), סרטים עם מוסיקה שאולי יותר מפורסמת מהסרטים (רקוויאם לחלום, מצב רוח לאהבה) וסרטים שאי אפשר לחשוב עליהם ללא המוסיקה שבהם (נער החידות ממומביי).

הכוונה ברשימה הזאת למוסיקה מקורית בלבד ולא לשירים, כלומר: אין סרטים של קווינטין טרנטינו, "מולן רוז'" או "עד קצה העולם", מה-גם שכמעט כבר אין סרטים עם אוסף שירים מרשים (דוגמת "טריינספוטינג", "לשבור את הגלים" ו"לילות בוגי" מהעשור הקודם).

"רקוויאם לחלום" (2000)

השימוש במוסיקה של קלינט מנסיל, מלחינו הקבוע של הבמאי דארן ארונופסקי, בחצי השני של הקדימון ל"שר הטבעות: שני הצריחים" (2002) עזר לפרסם את הנעימה הנפלאה של הסרט.

http://www.youtube.com/watch?v=KSY4Yi2ypno

"נמר דרקון" (2000)

המוסיקה הדרמתית בסרט הפעולה של אנג לי שמתרחש בסין מצליחה בחוכמה להיות סינית מבלי לצרום לאוזני הקהל המערבי. עם קטעים של יו-יו מה על הצ'לו, הפתיע טאן דן וזכה באוסקר על פס-קול על פני המועמד המוביל באותה שנה:

"גלדיאטור" (2000)

הנס זימר (יחד עם ליסה ג'ררד) כתב מוסיקה בומבסטית כיאה לאפוס ההיסטורי שזכה באוסקר לסרט הטוב ביותר. זימר כתב גם את הנעימות המוכרות של שני סרטים אחרים שזכו באוסקר לסרט הטוב ביותר: "איש הגשם" (1988) ו"הנהג של מיס דייזי" (1989), והוא הלחין גם את המוסיקה של "האביר האפל" (2009), "הכי טוב שיש" (1997), "רומן על אמת" (1993), "תלמה ולואיז" (1991) ו"מלך האריות" (1994), שעליו זכה באוסקר היחיד שלו.

http://www.youtube.com/watch?v=FgCevpO18t4

"מצב רוח לאהבה" (2000)

המוסיקה של שיגרו אומביאשי ומייקל גלאסו מלאה אווירה ומתח כמו ריקוד, כמו ההלוך-ושוב שמנהלים שתי הדמויות בסרט מהונג קונג של וונג קאר ואי, שיש בו יותר מוסיקה מדיאלוגים.

http://www.youtube.com/watch?v=I0tMmsUEGOY

"אמלי" (2001)

פס הקול של הסרט הצרפתי המקסים הזה כולל קטעים שמחים, עצובים, מרוממים וקצביים- בדיוק כמו הדמות של אמלי. עד היום, שמונה שנים אחרי, משתמשים במספר רצועות שהלחין יאן טירסן בקדימונים וכתבות בטלוויזיה.

http://www.youtube.com/watch?v=jNfek_KLm9Q

"הארי פוטר ואבן החכמים" (2001)

ג'ון ויליאמס, המלחין הקבוע של סטיבן ספילברג, הצליח למצוא נעימת נושא מקסימה שהפכה מיד למזוהה עם הקוסם הצעיר, בדיוק כמו אלו שהלחין לסופרמן, אינדיאנה ג'ונס, מלחמת הכוכבים, אי-טי והכריש במלתעות.

"שר הטבעות: אחוות הטבעת" (2001)

האוורד שור יצר מוסיקה קסומה לעולם דמיוני עשיר ביצורים, על נופה משגע של ניו זילנד, עם קצבי פעולה מרהיבים.

"השעות" (2002)

מוסיקת הפסנתר הרפטטיבית של פיליפ גלאס עוזרת לשלב בין העלילות שמתרחשות בשלושה עשורים שונים בשלושה מקומות שונים בעולם. הקטע הבא הוא מהפתיחה, אך לא ממש מהתחלת הסרט.

http://www.youtube.com/watch?v=G3ezzAcvU_M

"שודדי הקריביים: קללת הפנינה השחורה" (2003)

קלאוס בדלט, מלחין גרמני די אלמוני, אחראי לנעימה הסוחפת בסרט הראשון בטרילוגיה המצליחה, אך משום מה לא עבד על שני סרטי ההמשך והוחלף בהנס זימר, שהביא אותו להוליווד.

"הר ברוקבק" (2005)

בכמה צלילים בודדים ועצובים על הגיטרה הצליח המלחין הארגנטינאי גוסטבו סנטואליה ללכוד את החיבור בין שני הגברים שנפגשו והתאהבו על ההר, וזכה באוסקר הראשון שלו. הוא זכה באוסקר השני שנה לאחר מכן על "בבל" (2006).

"נער החידות ממומביי" (2008)

אי.אר. רהמן כתב את המוסיקה ללמעלה ממאה סרטים הודיים. לפני שהלחין את המוסיקה לסרט ולשירים של "נער החידות ממומביי" הלחין את המוסיקה ל"אליזבת' תור הזהב" (2007) שביים שאקר קאפור, יליד פקיסטן. ואני מרשה לעצמי להמר שבשנים הקרובות נראה גרסת מחזמר של הסרט בברודווי.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?