ביקורת #2: זה מסובך

מריל סטריפ עם סטיב מרטין. מתוך זה מסובך.

מריל סטריפ עם סטיב מרטין. מתוך זה מסובך.

הסיבה המרכזית לראות את "זה מסובך" היא מריל סטריפ הנפלאה. אין ספק שגם בגיל 60 השחקנית מצליחה להחזיק סרט שלם על כתפיה ולאפשר גם לקלישאותיה של הבמאית ננסי מאיירס להראות טוב מאוד על המסך הגדול. סטריפ בהחלט מעניקה לסרט את הדחיפה הראויה להצלחה ומוכיחה מעל לכל ספק, שביכולתה לצלוח בכל תפקיד שתגלם בין אם הוא דרמטי או קומי. הסרט מיועד לאלו ממכם שעוד מאמינים בקומדיות רומנטיות ורוצים לקנח את היום הארוך במשרד בקצת אופטימיות.

ננסי מאיירס היא במאית שמזוהה בעיקר עם ז'אנר הקומדיה הרומנטית ואף נוהגת בדרך כלל לכתוב את תסריטיה בעצמה. סרטיה הקודמים זכו לאהבתם של חסידי הז'אנר, אולם המתקתקות של המסרים הנובעים מהם נתפסת לעיתים כבלתי נסבלת, בנאלית ומגוחכת. התאמה המרכזית של מרבית סרטיה בדיוק כמו קונבנציית הז'אנר, היא שגם הנשים החזקות והמוצלחות ביותר זקוקות בסופו של דבר לגבר. בסרטה הקודם, "באהבה אין חוקים", בכיכובם של ג'ק ניקלסון ודיאן קיטון, היא כבר התייחסה לרומנטיקה ואהבה של אלו שעברו מזמן את גיל ה-50. ב"זה מסובך", מאיירס הצליחה לשדרג את עצמה במובן העלילתי, והסרט בהחלט מרנין, משעשע ומלא כבוד לשכבת הגיל שבדרך כלל הוליווד בוחרת להתעלם ממנו בהקשר הרומנטי.

בסרט ג'יין אדלר (סטריפ), בעלת מאפיה מצליחה ואם לשלושה מתכוננת לקראת טקס הסיום של בנה באוניברסיטה. במקביל היא צריכה להיפרד מעוד גוזלית שעומדת לעזוב את הקן ולפרוש כנפיים. ג'יין גרושה מזה עשור מוצאת עצמה פתאום לבד בבית גדול וריקני ומחליטה, שהגיע הזמן לממש את החלום ולהקים מטבח מקצועי בביתה. בתפקיד מגשים החלומות מגיע אדם (סטיב מרטין), אדריכל חביב וגרוש שמן הרגע הראשון מתאהב במעסיקה החדשה שלו (איך לא? זו מריל סטריפ).

מתוך זה מסובך.

מתוך זה מסובך.

הנסיעה המשפחתית של ג'יין וילדיה לכבוד הטקס החגיגי מקרבת בין כולם ואפילו היחסים עם הבעל לשעבר ג'ייק (אלק בולדווין), שכבר הספיק להתחתן בשנית מתחילים להתחמם. ג'יין מוצאת את עצמה במיטה של האקס המומה ומתקשה להבין לאן היחסים שלהם הולכים מכאן והלאה. כמובן שהשניים יסתירו את הרומן המתהווה ביניהם מילדיהם והעניין יגרום לאינספור סיטואציות משעשעות. ג'יין יודעת שהמצב מסובך בצורה ממשית כאשר היא מבינה שמול ההנאה וההתרגשות של הבגידה הנוכחית נמצא אדם המקסים שרק מחכה לאהוב אותה. במי תבחר ג'יין?

הסרט מביא לנו שלוש אושיות משחק לא רעות בכלל, אבל כפי שאומרים במשחק הילדים הידוע – "משלושה יוצא אחד" – שהיא מריל סטריפ. המשחק המאופק שלה בתחילת הסרט מציג אישה שמקבלת את הבדידות ובהמשך משתנה לאישה שמגלה מחדש את נעוריה ומבינה שגם לה מגיע להיות מאושרת. כל ההופעה של סטריפ בסרט הומוריסטית וכך כל תנועה, ג'סטה, או רפליקה שיוצאת מפיה עושה את העבודה בצורה מושלמת. בולדווין ומרטין העזרים כנגדה מגלמים את החזות הגברית המבולבלת לנוכח אותה אישה חזקה ובכך מסייעים לה להוציא את המיטב שבה.

כיאה לסרטיה של ננסי מאיירס הדגש בבניית הסצינה הוא המיקום. כבמאית שמנחילה בעיקר ערכי ביתיות בקומדיות שלה, ניתן לראות גם ב"זה מסובך" בית בורגני, יפה ומסודר. רק מחוץ לאותו בית דברים מתחילים להשתנות ובעיקר בחדרי מלון, בו יכולים השניים לפרוק כל עול ושם מתרחשות מרבית הפגישות ביניהם. כמו כן, ניתן לראות כאן שוב את השימוש האהוב של מאיירס באסתטיקת שיחות הוידאו המתנהלות דרך המחשב. הבמאית ממשיכה את המסורת של סרטה הקודם ושוב מתארת שיחות כאלו בין אדם וג'יין. לא רק שמאיירס מראה לצופה שיש אהבה ומין אחרי הגיל ההוליוודי של שנות ה20, היא גם מציגה מבוגרים, שכבר מעורים בפלאות התקשורות של המאה ה-21 ולא מפחדים להתנסות בה. הסרט, "זה מסובך", קיבל 3 מועמדיות לפרסי גלובוס הזהב הקרוב. סטריפ מועמדת בקטגורית השחקנית והתסריט של מאיירס אף הוא זכה לכבוד. בשורה התחתונה מדובר בסרט נפלא, מבדר שמציג סיפור רומנטי מפן קצת אחר.

לחצו כאן לביקורת של יונתן דורון על "זה מסובך"

זה מסובך
ארה"ב, 2009
116 דקות.
הפצה: גלובוס גרופ, החל מה-14.01.2010 בבתי הקולנוע.
בימוי:
ננסי מאיירס
תסריט:
ננסי מאיירס
שחקנים:
מריל סטריפ
סטיב מרטין
אלק בולדווין
ג'ון קרסינסקי

חולההההההה על סירטיי ננסי מיריס ממש טום שדייק נשית

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?