ביקורת #1: דייט לילי

סטיב קארל עם טינה פיי. מתוך דייט לילי.

סטיב קארל עם טינה פיי. מתוך דייט לילי.

"דייט לילי" מגיע בחבילת אריזה שכוללת עלילה בשקל, עטיפה של מיינסטרים מעופש, אבל תיבול של שחקנים מעולים – כשהשורה התחתונה מושפעת מאותו ארסנל נהדר שמביא את הסרט הטיפשי הזה להיות מצחיק למדי. השתדלנו לבוא בלי ציפיות גדולות, וכאן זה גם המקום להודות שאנחנו לא רואים רוק 30, והמעט שאנחנו מכירים מטינה פיי זה מצפיה אקראית בעבר בסטרדיי נייט לייב. וכך, כשאנחנו רק קרועים על התחת של סטיב קארל (בגלל כל הסיבות הנכונות והלא נכונות יחדיו), הגענו לסרט – ולרגע לא הצטערנו.

את הסרט ביים שון לוי (אחד משלנו בהוליווד? וואו אנחנו בשוק), מי שאחראי לאחרונה על קומדיות כגון "לילה מוטרף במוזיאון" (1+2), הגרסה האחרונה של "הפנתר הורוד" ועוד. התסריטאי, ג'וש קלאוזנר, מוכר פחות, והוא שאחראי לתסריט של שרק השלישי, ושל שרק הרביעי שעתיד לצאת בקרוב (ואנחנו לא יודעים מה איתכם, אבל אנחנו אהבנו הכי את הראשון והשני… השלישי פחות דיבר אלינו). זה אולי יסביר את העלילה המטומטמת. ומצד שני, העלילה לא חייבת לתפוס נפח רציני בסרטים לאחרונה, ראה ערך "אווטאר" ואפילו "איירון מן 2" (מפי שמועות בלבד כרגע, טרם הספקנו) – ובמקרה הזה השחקנים מכפרים על השטות שמאחורי הצחוקים. אז בסדר.

דייט לילי מגיע מהביטוי Date Night ולמעשה, הכוונה היא לקחת ערב בשבוע ולהפוך אותו לערב-דייט קבוע, כך שהתרגום לעברית מעט לוקה בחסר, אבל כשחושבים על זה – זה לא ממש משנה. הסרט מתחיל מניסיון תיאור של שגרת חיים עגומה של זוג נשוי בפרברי מנהטן (נו טוב, ניו ג'רזי אם נהיה מדויקים), בו אנחנו אמורים לרחם על הפוסטרים – שיש להם עבודה קבועה, בית חם, ילדים חמודים וערב אחד בשבוע בו הם יוצאים לאכול בחוץ רק שניהם, בלי כל העולם על כתפיהם. נכון נשמע נורא? אז לפי הסרט, זה נורא – ואנחנו אמורים להרגיש רע עם שגרה, ולייחל שיקרה לנו משהו מטורף שיקפיץ אותנו ויזרים לנו את הדם מחדש… וזה בדיוק מה שקורה לפוסטרים, שאחרי זעזוע נוראי (חברים שלהם מתגרשים) מנסים לתבל מעט את ערב הדייטים הקבוע, יוצאים למסעדה חדשה ומדוברת – ונקלעים לסיטואציה לא נעימה בה מבלבלים אותם עם הטריפלהורנים, זוג שקצת יותר "חי על הקצה" מהם והסתבך עם אנשים שלא כדאי להסתבך איתם.

סטיב קארל עם טינה פיי. מתוך דייט לילי.

סטיב קארל עם טינה פיי. מתוך דייט לילי.

כך, מוצאים את עצמם טינה וקארל, כלומר קלייר ופיל פוסטר, נמלטים על חייהם ומנסים לסדר את הבלאגן שייצרו בלי להתכוון – וכל זה תוך מרדפים, יריות, ועוד. על הדרך הם גם נעזרים במארק וולברג, בעל תפקיד קטן וחמוד בסרט, שאת חברתו מגלמת גל גדות (בזמן מסך של פחות מ- 3 דקות במצטבר). המסר הוא ברור: כל המתח והאקשן שנכנס לחייהם, יעשה לחיי הנישואין שלהם רק טוב. ברור.

את הסרט מעטרים שחקנים מוכרים וטובים נוספים, החל ריי ליוטה (הפושע מהקלאסיקה "החבר'ה הטובים"), מילה קוניס (ג'קי מ"מופע שנות ה-70"), ג'יימס פרנקו ("מילק", "פיינאפל אקספרס"), מארק רופאלו ("שאטר איילנד"), וויליאם פיצ'טנר (השוטר מהון מ"נמלטים") ועוד… ובכל זאת, סטיב קארל וטינה פיי. נקודה. הוכחה לצחוקים המתפרצים לעיתים תכופות במהלך הסרט נעוצה בין היתר ביכולת האלתור המדהימה של השניים והעובדה ששניהם מובילים אחד את השני למעלה בסולם המצוינות – כאשר אין ספק שהם מביאים את הסרט לרמות אחרות ממה שהיו מיועדות לו, לולא הם.

הסרט מוגדר כסרט מז'אנר סרטי הקומדיה / הרומנטיקה. בלי קשר, אפשר להוסיף גם את ז'אנר האקשן, שנכנס בדלת האחורית, דווקא לא בגדר "כל המוסיף גורע". הרומנטיקה בסיסית, לא צועקת, לא נדחפת, לא מעצבנת. הסרט בעיקרו פשוט מצחיק. אם תתעלמו מהעובדה שהוא לא מפתיע, די צפוי, ולעיתים טיפשי מידי – ותתמקדו ביכולת המדהימה של שני הקומיקאים האדירים הללו שעושים את הסרט חד משמעי, אין ספק שהגדרות, תבניות וכל השאר – לא ישנו הרבה. לסיכום, אחד מהסרטים המצחיקים הבאמת שנעשו לאחרונה. הלכו על ז'אנר המצחיק, והצליחו איתו, על אף מגרעות אחרות. סטיב קארל וטינה פיי הם המלך והמלכה, ואחרי הסרט הזה אפשר להושיב אותם בכיף על כס המלכות ולתת להם ליהנות מהמעמד. תלכו, תצחקו, תיהנו, תודו לנו אחר כך…ותשקיעו ותשארו לראות את הפספוסים – שווווווווווה!

דירוג: ★★★½☆

דייט לילי
ארה"ב, 2010
88 דקות.
הפצה: א.ד. מטלון, החל מה-06.05.2010 בבתי הקולנוע.
בימוי:
שון לוי
תסריט:
ג'וש קלאוזנר
שחקנים:
סטיב קארל
טינה פיי
מארק וולברג

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?