ביקורת: צעצוע של סיפור 3

מתוך צעצוע של סיפור 3.

מתוך צעצוע של סיפור 3.

"צעצוע של סיפור" (1995) היה סרט האנימציה הראשון באורך מלא שנעשה כולו במחשב. בסרט ההוא של פיקסר היה שלל דמויות של צעצועים מוכרים והציגו שתי דמויות מקוריות נפלאות: הבוקר וודי (טום הנקס) ובאז שנות-אור (טים אלן) שלא ידע שהוא צעצוע. מאז הפיקו אולפני פיקסר תשעה סרטים נוספים, כולם מצליחים מאד, רובם טובים מאד, ביניהם "מפלצות בע"מ", "משפחת סופר-על" ו"וול-אי". ועדיין סרטם הטוב ביותר הוא "צעצוע של סיפור 2" (1999). ומאז, פחות או יותר, אני מחכה לסרט השלישי.

שני סרטי "צעצוע של סיפור" הראשונים עסקו בצעצועים של הילד אנדי, וב"צעצוע של סיפור 3" אנדי כבר לא ילד. 11 שנים עברו מאז הסרט האחרון, וכעת אנדי (ג'ון מוריס נתן את קולו לאנדי בשלושת הסרטים!) הולך ללמוד במכללה והצעצועים מוצאים את עצמם בגן ילדים (רחב, צבעוני ועמוס). הם מתמודדים עם עולם שונה מזה שהכירו וצעצועים חדשים. לוודי תפקיד גדול בהרבה מאשר לבאז וכיאה לסרט על בוקר, ישנם מחוות למערבונים, כולל – אך לא רק – קטע הפתיחה הנפלא, ואזכורים חביבים לסרטים הקודמים, כולל הופעת אורח של סיד, בן השכנים.

כמצופה מהסרטים של פיקסר, האנימציה משגעת ודמויות המשנה הן לא סתם דמויות רקע, הן מקבלות תשומת לב: נד ביטי ("גברים במלכודת") כדובי האחראי על גן הילדים, טימות'י דלטון (ג'יימס בונד ב"רשיון להרוג") נפלא כצעצוע שלוקח את תפקידו ברצינות רבה, מייקל קיטון מוצלח כקן, בן הזוג של ברבי, וּוופי גולדברג בתפקיד סתמי למדי של תמנון סגול.

מתוך צעצוע של סיפור 3.

מתוך צעצוע של סיפור 3.

הסרט מבדר מאוד, פחות מנסים להצחיק בו והוא עדיין מצחיק. בלתי אפשרי לשפוט סרט המשך כסרט בפני עצמו במקרה הזה, "צעצוע של סיפור 3" טוב כמו הראשון אך פחות טוב מהשני. למרות שבסוף מכינים את השטח להמשך אפשרי, ואני מבין שקשה לנטוש את וודי ובאז וחבריהם, אני מעדיף שלא יהיה סרט רביעי. מדובר בשלושה סרטים טובים מאוד, אך הם לא מספיק יוצאים מהתבנית שלהם, שבה יוצאים הצעצועים להציל את חבריהם, רוצים ורצים חזרה לחדרו של אנדי. כך זה בכלל במרבית הסרטים המצוירים: הדמויות יוצאות למסע פיזי כלשהו (דוגמאות מתוך הסרטים של פיקסר בלבד: ב"למעלה" יוצאים לדרום אמריקה, ב"מוצאים את נמו" מחפשים את נמו עד אוסטרליה ו"וול-אי" הרובוט עולה על ספינת חלל). לעומת זאת, סרט על קן וברבי יתקבל בשמחה.

על אף שמדובר בסרט אנימציה ואנחנו מוכנים לקבל דברים מסוימים, במקרה הזה צעצועים זזים ומדברים, אנחנו עדיין מצפים שיעמדו בחוקים וגבולות האמינות של העולם שלהם, ולפעמים בסרט הזה קצת מותחים או שוברים את החוקים. זוכרים את הקטע בסוף "עידן הקרח" שבו מני הממותה ניצל באופן לא אמין? כאן יש כמה מקרים דומים.

את התסריט כתב מייקל ארדנט, שהחל לעבוד עם פיקסר לפני שזכה באוסקר על התסריט הראשון שלו שהופק "מיס סאנשיין הקטנה" (2006). בזמן רוב כתוביות הסיום יש קטעים נוספים וחביבים על גורל הצעצועים. הסרט מוקרן גם בתלת-מימד, ולפניו כמיטב המסורת של פיקסר בשנים האחרונות סרט קצר, "יום ולילה" שמו והוא מקורי ביותר ומוצלח, ומיועד בעיקר למבוגרים אך גם ילדים יהנו ממנו.

בשנים הבאות פיקסר מתכוונים להפיק שני סרטים בשנה, כשבכל פעם אחד מהם יהיה סרט המשך. בשנה הבאה "מכוניות 2" (קשה להאמין שיהיה עוד פחות מעניין מהראשון ולפניו יהיה סרט קצר עם הדמויות של "צעצוע של סיפור"!), וב-2012 "מפלצות בע"מ 2" המסקרן. אם יהיו באיכות של ההמשכים של "צעצוע של סיפור", הרי הם יבורכו.

דירוג: ★★★★☆

צעצוע של סיפור 3
ארה"ב, 2010
הפצה: א.ד. מטלון, החל מה-18.06.2010 בבתי הקולנוע.
הקדימון:

בימוי:
לי אונקריץ'
תסריט:
מייקל ארדנט
שחקנים:
טום הנקס
טים אלן
מייקל קיטון

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?