המלצת טלויזיה: כנופיית באדר מיינהוף

מתוך כנופיית באדר מיינהוף.

מתוך כנופיית באדר מיינהוף.

הסרט "כנופיית באדר מיינהוף", מבוסס על סיפורה האמיתי של קבוצת הטרור הגרמנית הידועה לשמצה, שעשתה שמות ברחבי גרמניה בשנות ה-60 וה-70. הכנופייה התנהלה כזרוע הפועלת בשם סיעת הצבא האדום (RAF). הפעילות המחתרתית שלהם כללה בין היתר הפצצות מאורגנות, מעשי שוד, חטיפות של אנשי ציבור וכן התנקשויות מתוכננות בבכירי הממשל. הפעילות של מנהיגי הכנופיה החלה בהפגנות מחאה שקטות כנגד תמיכת הממשל הגרמני באמריקאים בויאטנם, שהתאסלמו לכדי אלימות בעקבות הריגתו של סטודנט על ידי אחד מהשוטרים בהפגנת הסטודנטים של 1967. ההתנגדות הפכה קשה יותר עם הזמן והצעירים התקבצו סביב אנדראס באדר (מוריץ בלייבטראו) וגודרון אנסלין (יוהנה ווקאלק) וחיכו להנחיות.

במקביל להתארגנות הצעירים, העיתונאית אורליקה מיינהוף (מרטינה גדק), הידועה בשל טוריה האישיים והנוקבים כנגד האימפריאליזם האמריקאי מוקסמת מאוד מאותם מהפכנים. במהרה אורליקה עוזבת את חייה הנוחים ואף מוותרת על בנותיה ומצטרפת לשורות המחתרת במאבק אימתני כנגד הממשל. אורליקה הופכת משותפה שקטה לטרוריסטית הפועלת בשם האנרכיה. במהלך המאבק, אורליקה ממשיכה לכתוב ולהפיץ את חשיבות דרכם של המהפכנים. הארגון הופך לאימתני ונראה שמה שהחל כמחאה איבד כל פרופורציה והביא לאוזלת יד, בכל הנוגע לחיי אדם לעומת חשיבות האידיאולוגיה.

הסרט מעניק מבט פנימי אל שורות ארגון טרור ובמידה מסוימת מסביר את חוסר יכולתה הממשית של מדינה לעצור פעילות טרוריסטית כלשהי. הכוח הבלתי מתפשר והרצון העז של מפעילי הארגון להשיג את מטרותיו, משתקים במידת מה גם את הכוחות האסטרטגיים המדיניים הטובים ביותר. אחרי כליאתם של ראשי הכנופיה, משנתם ממשיכה להתקיים וצעירים קיצוניים יותר ברחבי המדינה מסלימים את המאבק ותופסים את מקומם.

מתוך כנופיית באדר מיינהוף.

מתוך כנופיית באדר מיינהוף.

הסרט מתאר את התגברותו והתחזקותו של הטרור כאמצעי הלחימה החדש של העולם המודרני. גרילה מתוארת כלחימת העתיד, והיא היחידה שמותירה כל ממשל חסר אונים אל מול היאחזותם החזקה והאמונה של הפועלים בשורותיו .בנוסף לכך, העובדה שעיתונאית מצטרפת לארגון שכזה, מוכיחה את הקו השברירי בין הבעת דעה חריגה לנקיטת דעה קיצונית.

"כנופיית באדר מיינהוף", היה מועמד לאוסקר ב-2009 בקטגוריית הסרט הזר. סרטו של אולי אדל מרתק, ומעביר את סיפורם של ראשי הכנופיה בצורה נדירה ומהפנטת כך שאין שום אפשרות להישאר אדישים לדמויות, לסיפור המיוחד והבימוי המדויק. בנוסף לכך, מרטינה גדק המגלמת את אורליקה מיינהוף, היא בדיוק השחקנית שיכולה להעביר לצופה את השינוי המהותי שעובר על דמות שכזו: מעיתונאית שומרת חוק למוליכת מאבקה של כנופיית טרור. אין ספק, שנוכחותה של גדק מעצימה את ההיבט האנושי וניתן לראות בזכותה, שמשחק טוב גובר על הכול אפילו על מחסום השפה. גדק לבטח זכורה עוד לטובה מהסרט הגרמני זוכה האוסקר מלפני שנתיים "חיים של אחרים", בו היא גם עוברת שינוי מעניין כאישתו של הסופר.

מעבר לכל, "כנופיית באדר מיינהוף" הוא פיסה משמעותית של היסטוריה וחלק בלתי נפרד ממהותה של גרמניה, שכל העת נאבקת מול טראומת העבר שלה. מעבר לכך, המהפכנים המתוארים בסרט התחילו מדאגה שמאורעות השואה לא יתרחשו בשום מקום ועל כן חרטו על דגלם את שחרורם של כל המיעוטים באשר הם. כמובן שהדרכים בהם נקטו במהלך הפעילות, בעלות נופך בעייתי, שמעמיד את השאלה המהותית- כיצד מהפכנים אמורים למלא את מטרותיהם- באלימות או באמצעות דו שיח? ראוי לציין, שרבים מצאו בסיפור הכנופיה היבט רומנטי ומרגש: העיסוק בחבורת צעירים, ששילבה אידיאולוגיה אנטי אימפריאליסטית עם מעשי פשע, וכל זאת כשהכנופיה מורכבת מגברים ונשים הקשורים גם בקשר מיני.

הסרט יוקרן בערב ב-22:00, בערוץ yes 3

כנופיית באדר מיינהוף
גרמניה, צרפת, 2008
150 דקות.
הקדימון:

בימוי:
אולי אדל
תסריט:
אולי אדל
ברנד איישינגר
שחקנים:
מרטינה גדק
מוריץ בלייבטראו

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?