ביקורת: סנגור במבחן

"סניגור במבחן". מתיו מקונוהיי, ריאן פיליפה.

"סניגור במבחן". מתיו מקונוהיי, ריאן פיליפה.

"סנגור במבחן" הוא לא סרט מצוין, בהחלט לא סרט גרוע, כנראה איפשהו באמצע מבחינת הדירוג – אבל דווקא זורם וכיפי לצפייה. יחסית לסרט על פרקליטים, עבריינים וכל מה שביניהם – הרי שלא מדובר באיזו יצירת מופת שניקח איתנו לנצח ונמליץ עליה לכל מי שרק יעז לשאול. אבל בהתחשב בעובדה שכבר קשה להפתיע מבחינת עלילה (ודווקא העלילה פה מבריקה ברמת הנורמליות המתבקשת), הסרט עשוי בכלל לא רע, מת'יו מקונהי מפתיע, הכל זורם בקצב מעולה – והנה, איכשהו, יצא סרט טוב. וכמו שאמרנו, לא מצוין, לא גרוע, אבל בהחלט לא רע.

הקרדיט הולך לבמאי פחות מוכר בשם בראד פורמן, שזהו סרטו באורך מלא השני (את הראשון גם ספק גדול שראיתם: "גניבה" או The Take, שדילג על בתי הקולנוע בארץ). מצד שני, אנונימיות זה תמיד מפתיע רק כשהסרט יוצא טוב, לא כשהסרט גרוע. ובמקרה הזה הסרט בכלל לא רע, ולכן נהמר שהמניות של פורמן עולות בימים אלו, ושעוד נשמע עליו בהמשך. פורמן עיבד את ספרו של מייקל קונלי (סופר די מוכר בארה"ב) ביחד עם התסריטאי ג'ון רומנו – ועיבדו אותו לסרט הזה. פורמן מספר שאת הרעיון של הלינקולן הוא לקח משכן שלו, עורך דין במקצועו, שסיפר לו כבדרך אגב תוך כדי משחק בייסבול, שאת רוב העבודה שלו הוא עושה מהמכונית שלו.

הסנגור שבמבחן פה (ותנו לנו קצת קרדיט גם על משחק מילים מטופש שכזה) הוא מייקל הולר (מתיו מקונוהיי), עורך דין קטן בלוס אנג'לס הגדולה, עם השטיקים שלו, והדרכים שלו לגמור את החודש בכבוד לאחר תשלום מזונות לגרושתו מגי (מריסה טומיי) ובתם הולי. כמובן שלא חסרים עורכי דין בלוס אנג'לס (או בישראל אם כבר להיות מדויקים), אבל מה שמיוחד בהולר זה שני דברים: הראשון, שאין כמעט עבודה שהוא יסרב לה ושני, הוא עובד ממכונית הלינקולן שלו בה נוהג הנהג שלו, אדי. מלבד הלינקולן שלו, הוא נוטה להיעזר בחוקר שלו, פרנק לוין (וויליאם ה. מייסי).

"סניגור במבחן". מתיו מקונוהיי.

"סניגור במבחן". מתיו מקונוהיי.

וכך הכל מתנהל לו על מי מנוחות, עד שיום אחד הוא מקבל את התיק של חייו: להגן על גבר צעיר בשם לואיס רולה (ריאן פיליפה), בן טובים עשיר, שמואשם בתקיפה וניסיון לרצח. הולר מקבל הנחיות ברורות מלואיס הלקוח, לפיהן אינו מעוניין בעסקת טיעון או בהימשכות ההליכים, כיוון שהוא חף מפשע ודורש כי הצדק יצא לאור בהקדם האפשרי. נפסיק בנקודה הזו את תיאור העלילה על מנת להימנע מהחטא הקטלני השמיני – חטא הספויילר. נסתפק בלהוסיף שכפי שמצופה מעלילה הוליוודית סטנדרטית – עולה הנסתר על הגלוי, וצפויות מספר תהפוכות, חצי מפתיעות בעלילה.

בגדול, מתיו מקונהי מציג משחק די טוב, אפילו טוב מאוד, אבל אין מה לעשות, אנשים מתחלקים לשניים: כאלה שדי מחבבים את מקונהי וכאלה שלא סובלים אותו, כך שתחושותיכם יהיו בהתאם, אנחנו דווקא התרשמנו לחיוב. פליפה מנגד, מציג יכולת משחק של קיר בטון עם אוזניים, כך שאל תצפו ליותר מידי ממנו. ראוי לציין לשלילה גם את מריסה טומיי, אשר למען האמת, מעולם לא חיבבנו אותה יותר מידי, כך שהופעתה בסרט רק הצדיקה את דעתנו עליה. אולם למרות זאת יש לזכור כי את רוב זמן המסך תופס מקונהיי, אשר כאמור עושה עבודה טובה מאוד, כך שיתר ה"ניצבים" לא מצליחים להרוס יותר מידי.

לסיכום, סנגור במבחן, הוא 'סרט עורכי-דין' מעל הממוצע, אמנם לא מפתיע במיוחד, אולם מנגד עשוי היטב ומספק את הסחורה ובהחלט מקנה שעה וחצי של צפייה מהנה – מומלץ לצפייה, נא לא להגיע עם ציפיות גבוהות מידי.

דירוג: ★★★☆☆

סניגור במבחן
ארה"ב, 2011
119 דקות.
הפצה: החל מה-24.03.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
בראד פורמן
תסריט:
ג'ון רומנו
מייקל קונלי
משחק:
מתיו מקונוהיי
מריסה טומיי
וויליאם ה. מייסי
ג'וש לוקאס
ריאן פיליפה
ג'ון לגוויזמו
מיקלה קונלין
בריאן קרנסטון

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?