ביקורת: ציון ואחיו

"ציון ואחיו". ראובן בדלוב, עופר חיון. צילום: קארין בר.

"ציון ואחיו". עופר חיון, ראובן בדלוב. צילום: קארין בר.

סרטו הראשון של ערן מירב, שכתב וביים את "ציון ואחיו", מצטרף לשורה של סרטים ישראלים שהוקרנו לאחרונה ובמרכזם נער צעיר, סביב גיל בר המצווה וכוללת את "הדקדוק הפנימי", "מבול" ו"פעם הייתי".

ציון (ראובן בדלוב) חולק חדר עם אחיו הגדול מאיר (עופר חיון בהופעת בכורה מרשימה, ובקרוב ב"אודם" של יהונתן סגל). הם מתגוררים בחיפה עם אמם הגרושה אילנה (רונית אלקבץ), שמנהלת מערכת יחסים עם אלי (צחי גראד). אלקבץ וגראד הנהדרים מגלמים זוג נשוי גם ב"מבול", שצולם אחרי "ציון ואחיו" ועלה רק לפני כמה שבועות גם הוא על מסכי הקולנוע בארץ. "ציון" רץ לפרסי אופיר 2009 ולא היה מועמד לדבר, גם לא הצילום המוצלח מהתחלה של איציק פורטל המנוסה ("הכוכבים של שלומי", "אביבה אהובתי").

על ציון אומרים יותר מפעם אחת שהוא מיוחד וחכם, ויכול לצאת ממנו משהו (בניגוד לאחיו), אך אין שום סימן או הוכחה לחוכמתו או לייחודו בשום חלק של הסרט. כמו כן, מתקיים מרדף אחרי נער אתיופי שציון מאשים אותו בגניבת הנעליים שלו. מבלי להיכנס לפרטים שיהרסו לצופים את מה שקורה – למרות שהדברים די צפויים – אין המשך אמיתי להשתלשלות הדברים הזאת. רק ציון עוד מוטרד מכך מעט, אך הסביבה לא מושפעת כלל.

"ציון ואחיו". ראובן בדלוב, רונית אלקבץ. צילום: קארין בר.

"ציון ואחיו". ראובן בדלוב, רונית אלקבץ. צילום: קארין בר.

שני דברים תמוהים ביותר נוספים מתרחשים בסרט, ושני המקרים קשורים לאמבטיה. בראשון שוחה באמבט דג קרפיון לפני שהוא מוגש בארוחה המשפחתית (משל היה זה שנות ה-70), ובשני אילנה מסבנת את בנה הבכור שיושב ערום באמבט. ישנה אווירה נוסטלגית-משהו בסרט על אף שעלילתו מתקיימת בהווה- אין ריבוי של טלפונים ניידים, אך יש רכבת דו-קומתית ו"הכספת" בהנחיית גבי גזית משודרת בטלוויזיה.

יש בסרט דמויות מסקרנות ומוצע בסיס ליחסים מעניינים בין האחים ובין מאיר לאימו אילנה המנהלת מערכת יחסים עם בעל מוסך, אולם נראה שערן מירב לא יודע מה לעשות עם הכלים שהציב על הלוח, וכך משום מקום דווקא לקראת הסוף, מוסיפים לקלחת רעיון של אלי שלא מוצא חן בעיני ציון (והיה יכול ליצור הרבה יותר עניין ומתח לו היה עולה בחצי הראשון של הסרט), ומריבה בין האחים על הנערה השכנה (ליה ליין) שכל השורות ששמו בפיה לא מוצלחים ולא אמינים.

גם שבעים ושבע דקות יכולות להיות יותר מדי לסרט עמוס כוונות כמו זה.

ציון ואחיו
ישראל, צרפת, 2009
הפצה: החל מה-31.03.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
ערן מירב
תסריט:
ערן מירב
משחק:
ראובן בדלוב
עופר חיון
רונית אלקבץ
צחי גראד

שירן

בחיים לא ראיתי כזה סרט חסר פואנטה .. פשוט חבל על הכסף

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?