המפתח של שרה – ביקורת #1

"המפתח של שרה". כריסטין סקוט תומס.

"המפתח של שרה". כריסטין סקוט תומס.

"המפתח של שרה" הינו סרט מרגש, עוצמתי, עשוי היטב ופשוט מעולה. מדובר במארג מקסים ומדויק שהוקדשה לו תשומת לב ומחשבה ניכרת, ואשר נשזר לכדי סרט כה חזק ומטלטל, עד שהמילה 'פשוט' כמעט מסכנת את הסופרלטיבים עליו. זהו לא 'עוד סרט שואה', אלא דווקא התמקדות בסיפור אנושי אחד מיני רבים שמתרחש, בהקשר השואה, ברקע שלה, בסביבתה – אולם מנותק ממנה במידת מה. כלומר, הזווית הינה זווית של יהודי צרפת, זווית שלא נדונה לרוב (למרות שיש לאחרונה כנראה סוג של התעניינות בה, גם לאור "ממזרים חסרי כבוד" של טרנטינו), אבל לצורך העניין, הכאב האנושי הוא כאב של ילדה קטנה שצריכה לשאת אותו אחר כך – עם או בלי קשר ליהדותה. עד כאן הניסיון להסביר את המהות של הסרט בלי להצליח להרוס יותר מדי.

הסרט, המבוסס על ספרה של טטיאנה דה רוני, ומספר למעשה שני סיפורים במקביל: האחד, של שרה בת ה-10 (מלוסין מאיינס) אשר חיה בפריס, ואשר ביולי 1942 נלקחת מביתה ונאסרת ביחד עם יתר יהודי פריז. מתוך ניסיון להגן על אחיה הקטן, שרה נועלת אותו הקטן בארון נסתר בחדר השינה, נושאת עימה את המפתח, ומבטיחה לבוא להוציאו כל עוד ישמור על שקט ולא יגלה לאף אחד על מיקומו.

הסיפור השני הוא של ג'וליה (קריסטין סקוט תומאס), עיתונאית אמריקאית החיה בצרפת, ואשר במהלך תחקיר על גירוש היהודים מפריס מגלה כי הדירה אשר עוברת בירושה במשפחת בעלה הינה אותה הדירה אשר בה התגוררה שרה ומשפחתה, 60 ומשהו שנים קודם לכן. נפעמת ומזועזעת מהקשר של משפחתו של בעלה לסיפור של שרה, נשאבת ג'וליה לחקור עוד ועוד על סיפורה הלא ידוע של שרה.

"המפתח של שרה".

"המפתח של שרה".

מבחינתנו, קריסטין סקוט תומאס אומרת הכל, ואין צורך להרחיב – לא בנוגע אליה (כי איך יכול להיות שמה מעורב בתפקיד שהוא לא פחות ממצוין), ולא בנוגע לאחרים (כי אם סקוט תומאס שם, למי אכפת מאחרים). ובכל זאת, מלבד ס. תומאס, אשר מוכרת לנו מהמון סרטים מצוינים ("ארבע חתונות ולוויה אחת", "הפצוע האנגלי", "לאהוב אותך מאז" והרשימה עוד ארוכה ומעולה) ואשר לא מאכזבת גם הפעם, ישנם עוד כמה שחקנים מצוינים כגון מלוסין מאיינס, הילדה המקסימה שמשחקת את שרה, וגם איידן קווין ("רוחות של תשוקה", "בני וג'ון", "זהות בלתי ידועה" האחרון עם ליאם ניסן ועוד) שהתבגר מצוין ונותן תפקיד קטן אך משמעותי.

הטלטלה הקטנה שהסרט הזה עושה מתעצמת ככל שמעכלים את הסרט. אם בהתחלה הכל מתחבר לכדי (כמעט) שעתיים מטלטלות, אשר בשילוב סאונד מעולה ועבודת בימוי נהדרת נותנים לסרט קצב מדויק כאשר בפועל נדמה כי מדובר בעבודה קשה למדי, הרי שככל שעובר הזמן וחושבים על מה שראינו, על החכמה בה הכל משתלב, על הסיפור האנושי שנגלה לנו מול עינינו – מבינים עד כמה זה סרט טוב וחשוב ובלתי ניתן לפספוס. וכעת בשורה קצרה אחת וברורה ללא התפלספויות: לכו לראות, ומהר.

דירוג: ★★★★★

המפתח של שרה
צרפת, 2010
הפצה: סרטי נחשון, החל מה-25.08.2011 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
ג'יל פקה ברנר
תסריט:
ג'יל פקה ברנר
טטיאנה דה רוני
משחק:
כריסטין סקוט תומס
ניילס ארסטרופ
מישל דושאסואה
איידן קווין

דניאל

וואו, סרט מדהים ועוצמתי כל כך, חוויה אדירה.

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?