"אקס-מן: הפניקס האפלה" – ביקורת

"אקס-מן: הפיניקס האפלה". סופי טרנר.

"אקס-מן: הפיניקס האפלה". סופי טרנר.

בכתוביות הסיום של "אקס-מן: הפניקס האפלה" יש רשימה ארוכה של אנשי מחשב תחת הכותרת של digital artists. עוד ועוד שמות בשורות אין-סופיות, בכמות שהיא על גבול הפרודיה. אולי בשל התלת מימד המיותר (יש קטע עם רסיסי חללית בחלל וב"כוח משיכה" מלפני 6 שנים זו היתה חוויה בלתי נשכחת ועשויה טוב יותר) ושימוש היתר במסך ירוק, שבו מרכיבים רקע ואפקטים סביב השחקנים, לפעמים נראה ששני שחקנים שרק משוחחים אינם יחד באותו מקום. זה מרחיק ומפריע.

ב-1978 יצא "סופרמן" עם כריסטופר ריב בתפקיד גיבור-העל הראשון. הסרט הצליח מאוד ויצאו לו שלושה סרטי המשך בשנות ה-80.
ב-1989 יצא "באטמן" עם מייקל קיטון. בעקבות ההצלחה הגדולה, בנוסף לסרטי המשך, החל גל של סרטי קומיקס שרובם לא זכו להערכה או להצלחה רבה.
וב-2000 יצא "אקס-מן", שזמן קצר אחריו הגיע "ספיידרמן" עם טובי מגוויר ומאז סרטי גיבורי-על ביססו את מקומם בקולנוע האמריקאי ובכל שנה מגיעים הסרטים למקומות הראשונים בשוברי הקופות.

"אקס-מן", שהתמקד בקבוצה של בעלי כוחות על ולא בגיבור יחיד, החל באריק-מגניטו במחנה ריכוז נאצי וסימן שלא מדובר רק בסרט פעולה מבדר אלא שיש פה משהו משמעותי נוסף. נעשו שלושה סרטי "אקס-מן" בכיכובם של פטריק סטוארט ואיאן מקלן כצ'רלס קסוויאר ומגניטו (בהתאמה), עם יו ג'קמן, ג'יימס מרסדן כסקוט-סייקלופס, אנה פאקווין, האלי בארי כסטורם, רבקה רומיין כמיסטיק הכחולה ועוד. ג'קמן המשיך לסרטים משלו כוולברין, וב-2011 נעשה "אקס-מן: ההתחלה" עם ג'יימס מקאבוי ומייקל פסבנדר כצ'רלס קסוויאר ומגניטו צעירים, עם ג'ניפר לורנס כמיסטיק הצעירה (שמלבד ניפוח חשבון הבנק שלה, נדמה כצעד בקריירה שהיא הכי מצטערת עליו) ושחקנים נוספים בגרסאות הצעירות של סטורם ואחרים. "אקס-מן: הפניקס האפלה" הוא הסרט הרביעי וכנראה האחרון של אקס-מן הצעירים. לא במקרה הקטע האחרון מהדהד את הסוף של הסרט מ-2000.

את גִ'ין גריי (הפניקס האפלה) מגלמת, בסרט השני ברציפות, סופי טרנר ("משחקי הכס") והסרט נפתח ב-1975 עם ג'ין כילדה צעירה בקטע שהפך די שגרתי ב-19 השנים האחרונות. ואז קופצים ל-1992 ולקבוצה של אקס-מן שנשלחת למבצע הצלת אסטרונאוטים בחלל. מהמשימה הזאת חוזרת ג'ין גריי אחרת. בהמשך יש סיפור גדול מהחיים אבל העיקר הוא סיפור על דמות ויחסיה עם הדמויות אחרות כולל סקוט-סייקלופס (טיי שרידן, "שחקן מספר אחת"), וזה לזכות הסרט שברובו גורל האנושות אינו מונח על כתפי גיבורי-העל, לא בזה הם עסוקים.

"אקס-מן: הפיניקס האפלה".

"אקס-מן: הפיניקס האפלה".

יש בסרט לא מעט תקריבים לפנים של מישהו, ולא תמיד הם דומעים ברגע הזה. זהו הסרט הראשון כבמאי של סיימון קינברג, שלפני שכתב את התסריט של הסרט הנוכחי, כתב שלושה סרטי "אקס-מן", את "ג'אמפר" ואת "שרלוק הולמס" של גיא ריצ'י. קטעי הפעולה מתוזמרים היטב. הזעם שנראה בלחיים של פינקס נראה יפה אבל בסרט עם תקציב ענק יש גם הרבה אפקטים שנראים לא-אורגניים. המלחין הנס זימר ("מלך האריות", "גלדיאטור", "שרלוק הולמס" של ריצ'י) מפליא במוזיקה מרשימה שתורמת הרבה מאוד לכל אורך הסרט, ובעיקר בחלק המוצלח על הרכבת לקראת הסוף.

ג'סיקה צ'סטיין (בבלונדיני), התוספת החדשה לסרטי "אקס-מן", לא מביאה שום דבר מיוחד לתפקיד חשוב אך די קטן. מייקל פסבנדר, שלוקח זמן עד שמגיעים אליו, מקבל כניסה מרשימה כראוי לו. ואם יש דבר אחד שלמדתי מהסרט: מה שווים כל כוחות העל אם הם לא יכולים להוציא כתמי דם מבגדים?

דירוג: ★★★☆☆

אקס-מן: הפניקס האפלה (ארה"ב, 2019)
בימוי: סיימון קינברג | תסריט: סיימון קינברג, ג'ון ביירן, כריס קלרמונט | משחק: סופי טרנר, ג'יימס מק'אבוי, טיי שרידן, ג'ניפר לורנס, ניקולס הולט,מייקל פסבנדר
הפצה: החל מה-06.06.2019 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?