"האדם הגרוע בעולם" – ביקורת: חיפוש עצמי מרגש לצפייה

"האדם הגרוע בעולם". אנדרס דניאלסן ליי, רנטה ריינסב.

"האדם הגרוע בעולם". אנדרס דניאלסן ליי, רנטה ריינסב.

"האדם הגרוע בעולם" הוא דרמה נורווגית על אישה צעירה שמנסה להבין מה היא באמת רוצה בחיים ומגלה זאת דרך מערכות היחסים שיש לה עם האנשים בחייה. ללא ספק, זהו סרט חכם, רגיש ומהנה לצפייה (גם בחלקים הקשים). הוא בהחלט לא חף ממגרעות, ודווקא לקראת הסוף שלו, כשכבר הקשר לדמויות וההזדהות איתן מבוססים, הוא נמתח שלא לצורך. מלבד צופים שרגישים לעירום ולפתיחות מינית, יתאים לצפייה של אוהבי הדרמות המקורקעות.

יואכים טרייר שביים את "אוסלו, 31 באוגוסט" (2011), "השקט שבפנים" (2015) ואת "תלמה" (2017), חבר לשותף לכתיבה הקבוע שלו אסקיל ווגט ויצר סרט שמצליח לשקף נקודת מבט נשית למדי על התחלת חיים בוגרים וחיפוש עצמי. הסרט מכניס את הצופים אליו במהירות באמצעות מעבר סצינות תכוף וקריינות עד שנכנס לקצב רגיל בצורה מושלמת. משם הדרך נסללת לדיאלוגים אותנטיים וסיטואציות חברתיות שמוכרות מאוד לכולם, וגם כאלה שקצת פחות. אלמנט שפחות עבד בסרט היה החלוקה המאולצת לפרקים, שגם חושפת מראש את מה שהולך להתרחש.

יוליה (רנטה ריינסב, תפקיד משני בסרט "אוסלו, 31 באוגוסט") היא צעירה מבריקה ומוכשרת שלא מצליחה להחליט על מסלול בחיים שלה. זה מתחיל מחוסר החלטיות אקדמי שמביא אותה לנסות מגוון מקצועות וממשיך גם לחיי האהבה שלה. עד שהיא פוגשת את אקסל (אנדרס דניאלסן לי, "אוסלו, 31 באוגוסט", "האי של ברגמן"), קומיקסאי שמבוגר ממנה משמעותית, שגורם לה להרגיש בטוחה. מערכת היחסים שלהם מתפתחת בצורה טבעית והם מצליחים לגשר על כל הפערים ביניהם, בעיקר כאלו שמשתקפים עליהם מהסביבה של השניים. הכל מתקדם לכיוון הנכון עד שיוליה מרגישה פתאום את הבעירה הפנימית שלה שדורשת ממנה לערער שוב את החיים שלה. ובנקודה הזאת היא פוגשת במקרה את אייבינד (הרברט נורדרום).

"האדם הגרוע בעולם". רנטה ריינסב.

"האדם הגרוע בעולם". רנטה ריינסב.

ריינסב משחקת נהדר. היא מעוררת הזדהות וכמו שאחרים אמרו לפני, קשה שלא להתאהב בה. הדמות כתובה מצוין, אבל זאת ריינסב שמפיחה בה חיים בצורה כל כך אמינה ורגישה, בעיקר בקטעים בהם יוליה מתנהגת בצורה ילדותית או לא מוסרית. דניאלסן לי עושה עבודה מדויקת ביצירת דמות מורכבת שהיחסים שלה עם הצופים הם הפכפכים, הוא מרגש ונוגע ללב.

המוסיקה בסרט היא אלמנט משמעותי. כיף גדול להקשיב לה והיא הולמת את הסצינות בצורה טובה מאוד. חוץ מסצינה אחת (שאפשר לראות אותה גם בקדימון), הסרט מוגש בצורה ישירה ומחוברת למציאות. הסצינה הזאת מפתיעה בחוזק שלה, אך היה ניתן לקצר אותה קצת בשביל לדייק את ההשפעה שלה. כאילו טרייר התלהב מדי ממנה עד שלקח אותה צעד אחד רחוק מדי.

"האדם הגרוע בעולם". רנטה ריינסב, אנדרס דניאלסן ליי.

"האדם הגרוע בעולם". רנטה ריינסב, אנדרס דניאלסן ליי.

המלווה שלי לסרט הכתיר אותו לאחד הסרטים הכי טובים שהוא ראה אי פעם. נפילת המתח בחלק האחרון של הסרט גרמה לדעה שלי להיות קצת יותר סולידית – שווה צפייה.

דירוג: ★★★☆☆

האדם הגרוע בעולם (נורווגיה, צרפת, שוודיה, דנמרק, 2021)
בימוי: יואכים טרייר | תסריט: יואכים טרייראסקיל ווגט | משחק: רנטה ריינסבאנדרס דניאלסן לייהרברט נורדרום | מוסיקה מקורית: אולה פלוטום | צילום: קספר טוקסן
הפצה: קולנוע חדש, החל מה-09.06.2022 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

ציפי אביב

אהבתי מאד את הסרט.אתמול ראיתי בסינמטק חיפה.היא השחקנית מדהימה-לאוסקר.סרט חכם.מעניין.רגיש עכשווי

ציפי אביב

אהבתי מאד את הסרט.אתמול ראיתי בסינמטק חיפה.היא השחקנית מדהימה-לאוסקר.סרט חכם.מעניין.רגיש עכשווי

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?