"מבט מבפנים" – ביקורת: סרט משובח שמראה שגם לדעה הכי חשוכה יש סיבה

"מבט מבפנים". מרין גריגורה.

"מבט מבפנים". מרין גריגורה.

"מבט מבפנים" של כריסטיאן מונג'ו פחות אפקטיבי מסרטיו הטובים ביותר, אולי בגלל שהוא עוסק בקולקטיב ולא באינדיבידואל, אבל עדיין מדובר באחד הסרטים הטובים שיצאו למסכים לאחרונה.

גיבור הסרט, מתיאס, חוזר לביתו בטרנסילבניה לאחר שהתקוטט עם מעבידו במפעל בו עבד בגרמניה, לאחר שזה העליב אותו בנוגע למוצאו האתני. בכפר הולדתו הוא מנסה לנווט בין טיפול בבנו הקטן, שאת אימו הוא כבר לא אוהב, עזרה לאביו הזקן והחולה וחידוש קשריו עם האקסית שלו שמנהלת את מחלקת כח האדם במפעל הלחם המקומי. הבעיות מתחילות להיערם כשהמפעל לא מצליח למצוא כח עבודה מקומי בגלל השכר הנמוך ומגייס לשירותיו שלושה פועלים זרים, שחורים, שמוציאים את כל השדים הגזעניים מחוריהם.

מאז הוציא כריסיטיאן מונג'ו את "ארבעה חודשים, שלושה שבועות ויומיים", הסרט שהפך את רומניה למעצמת קולנוע עולמית, הוא ממשיך להשתייך לצמרת הבמאים בעולם, בזכות יצירות ריאליסטיות שמבקרות את כל מה שרע ברומניה המודרנית, מודרנית לכאורה.

"מבט מבפנים". מרין גריגורה, ג'ודית סטייט.

"מבט מבפנים". מרין גריגורה, ג'ודית סטייט.

סרטו החדש מתרחש בטרנסילבניה, ויש לבחירה הזאת משמעות, מכיוון שאזור זה היה שייך בעבר לקיסרות האוסטרו-הונגרית ולהונגריה העצמאית, והיום הוא חלק מרומניה, כך שעלילת הסרט שמתרחש במקום זה יכולה לעסוק בנושאים כמו זהות אישית מול זהות אתנית ואירופה הישנה מול אירופה המאוחדת. בנוסף לכך, מונג'ו משתמש בגימיק נחמד כשהוא "צובע" את כותרות התרגום של הסרט לפי השפה המדוברת באותו רגע, כך שהדיאלוגים ברומנית מופיעים בצבע ניאטרלי לבן, הדיאלוגים בהונגרית צבועים בצהוב ואלה בכל השפות האחרות (אנגלית, גרמנית, צרפתית) צבועים בוורוד.

נקודת החולשה של הסרט, בהשוואה לסרטיו הטובים ביותר, נעוצה בכך שמונג'ו לא מתמקד בדמות אחת או במשפחה אחת, והסרט לא סובב סביב טרגדיה אישית מרכזית, אלא עוסק בכמה וכמה דמויות ראשיות. זה גורם לכך שהמיקוד הולך לאיבוד, לצופה לוקח זמן להבין מי נגד מי, ועד שהעלילה נחשפת חולף חלק ניכר מהסרט. גם אז, בסצינה המרכזית והכי טובה בסרט, בה מתקיים דיון בהשתתפות תושבי הכפר, דיון שחושף את הגזענות והקסנופוביה המזעזעת בה הם לוקים, אנחנו נזכרים בסרט "מין חסר מזל או פורנו משוגעים" של ראדו ג'ודה שהכיל סצנה דומה מאוד, רק שהיא הייתה כתובה ומבוצעת כל כך טוב שלא היה סיכוי למונג'ו מלכתחילה להתמודד מולה.

"מבט מבפנים". ג'ודית סטייט, מרין גריגורה.

"מבט מבפנים". ג'ודית סטייט, מרין גריגורה.

עדיין מדובר בסרט משובח, שלא מחפש להאשים אף צד, אלא מראה איך גם לדעה הכי חשוכה ופרימיטיבית יש סיבה רציונלית ומנגד איך למדיניות הכביכול נאורה של המערב יש גם בסיס גזעני ותועלתני.
כאמור, לא מדובר ביצירת מופת בשום בחינה, אבל מי שמחפש בילוי אחה"צ או ערב בעל משמעות, ומעוניין לצפות בסרט שירחיב את אופקיו ויפעיל את התאים האפורים במוחו, מוזמן לנסות את הסרט ואני משוכנע שהוא יפיק ממנו סיפוק מסוים.

דירוג: ★★★½☆

מבט מבפנים (רומניה, צרפת, בלגיה, שוודיה, 2022)
בימוי: כרסטיאן מונג'יו | תסריט: כרסטיאן מונג'יו | משחק: מרין גריגורהג'ודית סטייטמאקרינה בארלדאנואורסוליה מולדובן | צילום: טודור ולדימיר פנדורו
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-05.01.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?