"הבוס הטוב" – ביקורת #2: אמירה נוקבת

"הבוס הטוב". חביאר ברדם.

"הבוס הטוב". חביאר ברדם.

"הבוס הטוב" הוא סרט דרמה סאטירית ספרדית על מנהל ובעלים של מפעל למכשור לשקילה שלא ייתן לשום דבר לעצור אותו בדרך לפרס "מפעל השנה". עם קצב טוב ואמירה נוקבת על הגישה המזויפת של חברות להציג את קהילת העובדים כמשפחה אחת גדולה, הוא מצליח לסחוף ולבדר. אחד מהסרטים שקמים ונופלים על איכות משחקו של השחקן הראשי וחוויאר בארדם, כמובן, לא מאכזב.

הבמאי פרננדו לאון דה ארנואה לא זר לנושאים חברתיים ופוליטיים, ובסרט הזה שזכה בפרס "גויה" הספרדי וזיכה גם אותו על עבודת הבימוי והתסריט, הוא שם דגש על הבדלי מעמדות ועל הצורה החדשה שלקח הקפיטליזם ועושה זאת בהומור שלא מזלזל בצופיו. זהו הסרט השני ברצף בו הוא משתף פעולה עם בארדם, כשהקודם היה "באהבה פבלו", על הרומן שהתנהל בין עיתונאית עם ראש קרטל הסמים פבלו אסקובר (בו שיחק לצד בת זוגו פנלופה קרוז).

"הבוס הטוב". אלמודנה אמור, חביאר ברדם.

"הבוס הטוב". אלמודנה אמור, חביאר ברדם.

חוליו בלנקו (בארדם, "הים שבפנים", "ארץ קשוחה") מנהל את המפעל שקיבל בירושה מאביו כל חייו. הוא מכיר את כל העובדים שלו אישית ומתגאה בכך שכל אחד ואחת מהם מרגישים בנוח לפנות אליו בכל נושא שהוא. כשהוא נושא נאום אליהם, הוא מדגיש שהוא ואשתו לא הביאו ילדים משלהם לעולם, ולכן הם כמו הילדים שלו. כשהמפעל נכנס לרשימה הסופית של המועמדים לפרס נחשק, שישלים את קיר הגאווה של בלנקו העמוס בפרסים, הוא עושה הכל בשביל שהמפעל ימשיך לפעול חלק עד הביקורת של הוועדה הבוחרת. אבל החיים הם לא צפויים ובלנקו מוצא את עצמו מטפל במספר חזיתות שונות במקביל שמאיימות לנפץ את החלום שלו ואף להרוס את חייו הפרטיים.

התפקוד של חברו הוותיק מיראלס (מנולו סולו, "המבוך של פאן") מתחיל להתדרדר, לגרום להפסדים למפעל ולערער את המוניטין המצוין של זמני האספקה; בלנקו פוצח ברומן נוסף עם אחת המתלמדות במפעל, ליליאנה (אלמודנה אמור), והפעם מחכה לו גילוי מפתיע; פיטורים של עובד לא מוצלח, חוסה (אוסקר דה לה פואנטה), לא עוברים בשקט; ובנו של עובד ותיק, פורטונה (סלסו בוגלו, "הים שבפנים"), מסתבך בחברה רעה. תשומת הלב של בלנקו מוקדשת לפתרון כל הבעיות ולשם כך הוא מנצל את כל קשריו באסטרטגיות של אמן. אך הוא מגלה במהירות שהמציאות מורכבת יותר ואנשים הם לא תמיד צפויים.

"הבוס הטוב". חביאר ברדם.

"הבוס הטוב". חביאר ברדם.

בארדם סוחב את כל הסרט על כתפיו ועושה זאת במומחיות נפלאה. תמיד ידע לגלם דמויות מגוונות, והפעם יוצר דמות ייחודית שלא מזכירה את קודמותיה. ההומוריסטיות הגלומה בכל מבע פנים שלו עומדת בקו אחד עם הטון של הסרט. דה לה פואנטה מצליח להוציא מהשלווה גם את הצופים, ובכך עושה את תפקידו נאמנה. אמור, הצעירה בחבורה, מרשימה ונותנת הופעה רבת פנים.

סרט טוב שמציב מראה למציאות במגזר העסקי ועושה את זה בקלילות ובהנאה. היה יכול להרוויח מהידוק מסוים, אבל עדיין שומר על איכות מספקת בשביל להוות אופציה מוצלחת לצפייה.

דירוג: ★★★☆☆

הבוס הטוב (ספרד, 2021)
בימוי: פרננדו לאון דה ארנואה | תסריט: פרננדו לאון דה ארנואה | משחק: חוויאר בארדםמנולו סולואלמודנה אמוראוסקר דה לה פונטהסוניה אלמרצ'ה | מוסיקה מקורית: זלטיה מונטס | צילום: פאו אסטבה בירבה
הפצה: קולנוע חדש, החל מה-06.04.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?