"הלילה האחרון" (2023) – ביקורת: יש מתח ומתעוררת סקרנות

"הלילה האחרון". פיירפרנצ'סקו פאבינו.

"הלילה האחרון". פיירפרנצ'סקו פאבינו.

"הלילה האחרון" הוא מותחן פשע איטלקי עשוי היטב.

פרנקו הוא שוטר במילאנו שיום לפני שהוא יוצא לפנסיה מוקדמת, אחרי 35 שנות שירות בלא שירה פעם אחת במישהו, נקרא לזירת אירוע שבו נהרג שוטר שהוא מכיר. ואז קופצים אחורה למה שהתרחש עשרה ימים קודם לכן…

לרוב כשמשתמשים בתחבולה הזאת היא חסרת טעם, ניסיון ליצור עניין מכלום, אך פה יש הבדל בין איך שאנחנו רואים דברים בהתחלה ואיך שאנחנו קוראים אותם אחרת אחרי זה. חלק מהדברים גם מצולמים מזווית אחרת אז זה לא אחד לאחד אותו דבר כמו שראינו קודם וזה חכם ומעניין יותר. מעבר לפתיחה היפה של צילום העיר, אפשר היה לוותר על כמה צילומי בניינים בהמשך, ודבר שממש צריך להפסיק לעשות: כשמישהו נכנס לבניין, סוגר אחריו את הדלת והשיר שמושמע ברקע נקטע באחת.

"הלילה האחרון". פיירפרנצ'סקו פאבינו.

"הלילה האחרון". פיירפרנצ'סקו פאבינו.

את פרנקו אמורה (ששם משפחתו נותן לסרט את שמו במקור: "הלילה האחרון של אמורה", אמורה = אהבה) מגלם פיירפרנצ'סקו פאבינו, ששיחק בשני סרטים איטלקיים איומים שהוקרנו השנה בארץ: "יונק הדבש" ו"נוסטלגיה". הוא שיחק גם בסרטים אמריקאיים. אנדריאה די סטפנו, שכתב וביים את הסרט, הוא שחקן שגם הופיע בהפקות אמריקאיות בעבר ("חיי פיי", "תשע") ושני הסרטים הראשונים שביים היו דווקא באנגלית. "הלילה האחרון" הוא סרטו השלישי כבמאי.

באמצע הסרט יש שוט ארוך (one shot) שאין לו סיבה מיוחדת אבל בסך הכול אין פה יותר מדי התחכמויות (או הפתעות גדולות) אך יש מתח, מסקרן מה יקרה ואיך זה יתפתח/ייפתר, מבססים יפה את העולם של הסרט והשוטר וחבריו בצורה יפה ואמינה, וגם המוזיקה טובה. ובכל זאת, יש גם תוספת יוצאת מן הכלל שהופכת את כל ההתרחשות למעט פחות שבלונית ורגילה. לינדה קרידי בתפקיד ויויאנה, אשתו (השנייה) של פרנקו, יוצאת מן הכלל. הדמות שלה מקורית ומוצלחת והיא מעניינת כמו פרנקו, אם לא יותר. בלעדיה זה היה סרט בינוני ממוצע.

"הלילה האחרון".

"הלילה האחרון".

יש גם סוף מוצלח, דבר חשוב בכל סרט, במיוחד במותחן. ולחובבי "ישראל וישראלים בכל מקום": בעניין יהלומים שומעים מעט עברית ומזכירים את תל אביב.

דירוג: ★★★½☆

הלילה האחרון (איטליה, 2023)
בימוי: אנדריאה די סטפאנו | תסריט: אנדריאה די סטפאנו | משחק: פיירפרנצ'סקו פאבינולינדה גארידיפרנצ'סקו די לבהמרטין פרצ'סקו מונטרו באז | מוסיקה מקורית: סנטי פולווירנטי | צילום: גווידו מיקלוטי
הפצה: קולנוע חדש, החל מה-28.12.2023 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?