"חלום של רובוט" – ביקורת #1: רק בעיה אחת, למה כזה ארוך?

"חלום של רובוט".

"חלום של רובוט".

"חלום של רובוט" הוא סרט אנימציה ללא דיאלוגים שמועמד לאוסקר בקטגוריית סרט האנימציה הטוב ביותר (הוא יפסיד ל"הילד והאנפה"). מאתגר מאוד ליצור ועוד יותר לצפות בסרט באורך מלא מאוד (מעל 100 דקות) כשרק צלילים, מוזיקה ושירים מלווים את מה שרואים. שימו לב שהסרט הספרדי מתרחש בניו יורק בשנות ה-80, על כן כל השילוט והכיתוב באנגלית, והדברים האלה אינם מתורגמים לעברית.

זהו עולם של חיות בלבד, בדומה לספרים ולסרטים רבים, כולל "זוטרופוליס", "מאוס: סיפורו של ניצול", "לשיר", אז פינגווינים גולשים בשלג ונהג המונית הוא פיל הודי. הדמות הראשית היא של כלב (בשם "כלב") שכדי להפיג את הבדידות מזמין משלוח של רובוט להרכבה עצמית. הרובוט הופך לחבר טוב. בעברית יש משמעות כפולה לשם הסרט, כי זה רובוט נהדר כמו מתוך חלום (כמו אשת חלומות), וגם יש חלומות של הרובוט במהלך הסרט.

"חלום של רובוט".

"חלום של רובוט".

הסרט מבוסס על רומן גרפי, וכנראה שהפורמט המקורי מתאים יותר לסיפור. הבעיה העיקרית (אולי היחידה) של הסרט היא האורך שלו. היו צריכים לוותר על דברים מתוך הספר, לצמצם את השומן, לוותר על כמה מהתקריבים ומזוויות מתוך דברים (המקרר, המיקרוגל, מתחת למים), ולהסתפק ב-65 דקות נהדרות. האנימציה יפה מאוד, יש עין יפה לפרטים, רגישות, אנושיות, מצליחים להביע הרבה בתנועות עיניים של הדמויות ולספר סיפור עם התפתחות מבלי שתיאמר מילה. בשלב מסוים בעלילה הכלב מחכה שיגיע יוני וזה מרגיש כאילו רק מעבירים את הזמן עד שנגיע לשם.

לאורך הסרט שומעים מספר פעמים את September של Earth, Wind & Fire.

בסרט, שהרומן הגרפי שעליו הוא מבוסס הוא אמריקאי, יש אזכורים לשני הסרטים שהכי אוהבים להזכיר בקולנוע האמריקאי: "הקוסם מארץ עוץ" ו"מלחמת הכוכבים", ויש גם מחוות קטנות ל"מלתעות" ולסרטים אחרים אך לא מעמיס על הסרט או מעיק. מספר פעמים רואים שלושה חזירונים כמו באגדות, נושא שהבמאי פבלו ברגר נמשך אליו. "שלגייה" שלו מ-2012 היה בשחור-לבן ואילם עם כתוביות. גם הצפייה בו היתה מאתגרת, עם דברים יפים, אך בסופו של דבר מתיש. מעניין יהיה לראות איזו סיבה ימצא לסרט נוסף ללא דיאלוגים בקול.

דירוג: ★★½☆☆

חלום של רובוט (ספרד, צרפת, 2023)
בימוי: פבלו ברגר | תסריט: פבלו ברגרשרה ורון | מוסיקה מקורית: אלפונסו דה ויללונגה
הפצה: קולנוע חדש, החל מה-29.02.2024 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

גיל דנינו

למה כזה ארוך? כי זה חומר המקור הוא ארוך באותה מידה

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?