"אזור העניין" – ביקורת: תמונת מצב עוכרת שלווה

"איזור העניין".

"איזור העניין".

"אזור העניין" הוא סרט טוב בגרמנית על רודלף הס ואשתו בימים שהתגוררו בבית צמוד לגדר של מחנה אושוויץ. הסרט מועמד ל-5 פרסי אוסקר: סרט, בימוי, תסריט מעובד, צליל (אחת המועמדויות הכי מוצדקות מזה זמן רב) וצפוי לזכות על סרט זר, הסרט הבריטי הראשון שיזכה בקטגוריה הזאת.

זהו הסרט הטוב ביותר של ג'ונתן גלייזר, שכתב וביים, אך זאת לא חוכמה כי לפני כן כתב וביים את "לצאת נקי" הלא-מספק עם בן קינגסלי (Sexy Beast שהפך לאחרונה לסדרה), "לידה" הנוראי עם ניקול קידמן ו"מתחת לעור" הבלתי נסבל עם סקרלט ג'והנסון. גלייזר יותר טוב בפורמט קצר שמלווה שיר: הוא ביים מספר וידיאו-קליפים ידועים ביותר, כולל Street Spirit של רדיוהד ו-Virtual Insanity שג'מירוקוואי חייב לו את הקריירה שלו. "אזור העניין" הוא עיבוד חופשי לספר שנכתב בהשראת רודולף הס ואשתו. גלייזר משתמש בשמות האנשים האמיתיים.

"איזור העניין". כריסטיאן פרידל.

"איזור העניין". כריסטיאן פרידל.

באנגלית יש ביטוי לקומדיות שהן "בדיחה מסוג אחד", כלומר: רעיון בסיסי שאין שום דבר מעבר לו וכל ההומור נובע מאותו גרעין. "אזור העניין" רחוק מקומדיה ככל האפשר, כמובן, זהו סרט דרמה שמתרחש על רקע השואה אך אין בו הרבה מעבר לנקודת ההתחלה של רודולף הס מנהל את מחנה אושוויץ וגר צמוד אליו. אתו מתגוררים אשתו הדוויג (סנדרה הולר, "טוני ארדמן", ומועמדת השנה לאוסקר על הסרט הצרפתי "אנטומיה של נפילה") וילדיהם הרבים.
בבית המשפחה עובדות פולניות מקומיות, מגיעים לשם חברים של הילדים, אמא של הדוויג מבקרת, ובאים קצינים גרמניים בענייני עבודה. כל ההתנהלות מתרחשת כשמעבר לגדר קורים דברים איומיים, אבל לא רואים שום דבר מזה. שומעים יריות ונביחות כלבים, רואים עשן של רכבות וארובה מעשנת אך אין זוועות, כמו שהדוויג והילדים לא נחשפים במו עיניהם אליהן. המתח בניגוד הזה בין חיי היום-יום השלווים ואפילו טובים של המשפחה (עם חצר גדולה ומטופחת) מול הרחש הבלתי פוסק שמגיע מכיוון "מקום העבודה של אבא" הופך את המצב לעוכר שלווה.

"איזור העניין".

"איזור העניין".

עניין היהודים והמעשים שעושים בהם הנאצים מגיעים אל בני הבית, שלא מתרגשים ממה שקורה ומקבלים את המצב ומאמינים בו. היבטים שונים של החיים האלה מובאים בצורה יפה, אך אין הרבה מעבר לזה, ובשלב מסוים מבינים שגם לא יהיה. זה מהסרטים האלה שאין אפילו איך להרוס את העלילה, לא כי ידוע מה יהיה הסוף אלא שאין מה לגלות. הדרמה מתבססת על הניגוד הבסיסי הזה בלבד. העשייה המדודה והבטוחה (בלי תנועות מצלמה גדולות, למשל) בחצי הראשון מחפה על החלק האחרון שנמתח ונמשך -כמו הרבה יותר מדי סרטים- במקום להסתפק בסרט בן פחות מ-90 דקות. לפחות אין בסוף כיתוב למה שעלה בגורל האנשים בתום הסרט.

דירוג: ★★★☆☆

אזור העניין (ארה"ב, בריטניה, פולין, 2023)
בימוי: ג'ונתן גלייזר | תסריט: ג'ונתן גלייזרמרטין אמיס | משחק: כריסטיאן פרידלסנדרה הולר | מוסיקה מקורית: מיכה לוי | צילום: לוקאס זאל
הפצה: לב סרטים ובתי קולנוע, החל מה-07.03.2024 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

משתמש אנונימי (לא מזוהה)

אחד הסרטים הגרועים שראיתי, ללא תוכן, ללא אמצע, וללא סוף, החמצה גדולה, פיהוק מתמשך…

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?