"גברים בשחור 3" – ביקורת #1

"גברים בשחור 3". טומי לי ג'ונס, וויל סמית'.

"גברים בשחור 3". טומי לי ג'ונס, וויל סמית'.

הגברים בשחור חוזרים אל מסך הקולנוע ואמנם הם כבר מבוגרים יותר, ולמען האמת גם נראים קצת עייפים יותר, אך בכל זאת, מצליחים שוב לספק את הסחורה. בדומה לקודמותיה, "גברים בשחור 3" היא קומדיית פעולה חביבה, שהצלחתה טמונה במודעות לעצמה ולקהל היעד שלה.

בדומה לשני החלקים הראשונים בסדרה, על מלאכת הבימוי אמון בארי סוננפלד ומאחורי הכתיבה הקומית עומד לוול קאנינגהם. שיתוף הפעולה החוזר הזה מספק למעריצי הסדרה פרק נוסף שמזכיר מאוד את קודמיו בקלילותו ועל אף העלילה החדשה, מבטיח חווית צפייה מוכרת.

בסרט הנוכחי, הסוכן ג'יי (וויל סמית') והסוכן קיי (טומי לי ג'ונס), נדרשים להתמודד עם בוריס החיה (ג'מיין קלמנט המספק רשע מוצלח ביותר), פושע מזן חייזרי ומרושע במיוחד, הנמלט מכלאו. עם הימלטו משיג בוריס מכונת זמן וממהר לחזור אל האירוע בו נתפס ונכלא על מנת לשנות את מהלך ההיסטוריה, להציל את עצמו ולהכחיד את כדור הארץ. הסכנה הופכת מורכבת יותר כאשר מתברר שמי שהצליח לכלוא את בוריס מלכתחילה הוא הסוכן קיי וכאשר בוריס חוזר בזמן להילחם בו מחדש, הוא מצליח להרוג אותו. התפתחות זו לא משאירה לג'יי ברירה וכדי להציל את העולם ושותפו הוא נאלץ גם כן לחזור בזמן ולדאוג שהסוכן קיי ייצא עם ידו על העליונה ובוריס ייעצר. מי שמסייע לו הוא גריפין (מייקל סטולברג בתפקיד מתוק), חייזר מיוחד המסוגל בכל רגע נתון לראות את כל ההתרחשויות העתידיות האפשרויות.

הרעיון לשלוח את כוכב הסרט וויל סמית אחורה בזמן הוא רעיון תסריטאי מצוין המאפשר לסרט מחד לשמור על הרלוונטיות של גיבוריו ומאידך לספק לצופים עניין חדש. מאחר וג'יי חוזר לעבר הוא פוגש את שותפו בגירסתו הצעירה (ג'וש ברולין שעושה עבודה מצויינת בחיקוי המימיקות האדישות של טומי לי ג'ונס), ואת עיקר הסרט מעביר לצידו. באופן זה נשארת העלילה נאמנה לשני גיבוריה הראשיים אך מתאפשר לה להחליף את אחד מכוכביה בגירסא צעירה המרעננת את המסך. בנוסף, הנסיעה בזמן מאפשרת לדמויות לקבל ממדים רגשיים מורכבים יותר: דמותו מהעבר של קיי מתגלה כקלילה יותר מזו העתידית המוכרת לג'יי (אם כי גם במידה מוגבלת), והוא מנסה להבין מה עבר על שותפו שגרם לו להפוך לכל כך זעום ואדיש. התגלית מובילה לגילויים גם על דמותו של ג'יי עצמו ומוסיפה רובד לקירבה בין השניים. בנוסף, מתברר שבעברו של הסוכן קיי טמון סיפור אהבה בינו לבין הסוכנת או, הלא היא אמה תומפסון, המצטרפת בסרט הנוכחי אל הצוות כבוסית החדשה של השניים.

לצד זאת, נראה כי ברעיון המוצלח של מסע בזמן טמון גם הפספוס המרכזי של הסרט ולמעשה עצם הגבלת השימוש בו רק לשם רענון הדמויות עצמן. עלילת הסרט מתרחשת ברובה בשנות ה-70' וללא ספק הצגת הניגוד בין מאפייני תקופה זו לבין התקופה ממנה מגיע הסוכן ג'יי יכלו לייצר סצינות משעשעות רבות. עם זאת נראה שהצורך לספק לקהל אפקטים מרהיבים נתפסה כחשובה יותר מרגעים קומיים פשוטים ולכן הפער בין התקופות מודגש בעיקר סביב נושא הטכנולוגיה. סוכנות הלוחמה בחייזרים של שנות ה- 70' מוצגת ככזו שאמצעי הלוחמה שלה הם עתיקים ולא מפותחים אך בפועל אין בהם עניין אמיתי והדבר הופך לאנקדוטה קומית קטנה בלבד. בנוסף, כאשר ג'יי יוצא למסע הוא מוזהר שהוא עומד להגיע לזמנים שאינם ידידותיות לשחורים ובכך מתכונן הצופה למפגשים מעניינים בין כוכב הסרט לבין גילויי גזענות. בפועל נזהרו יוצרי הסרט מלעסוק בנושא ואף סתרו את האמת ההיסטורית, למשל על ידי הצגת אפרו-אמריקאי בתפקיד צבאי רגיש ובכיר. אפשר היה לחשוב שכוכב קולנוע אפרו-אמריקאי בקנה המידה של וויל סמית' יצליח להתמודד בהצלחה עם הנושא ואף להפיק ממנו רגעים קומיים, אך נראה שיוצרי הסרט חששו יותר מדעת הקהל ודאגו לרווחים.

"גברים בשחור 3".

"גברים בשחור 3".

כאמור, בסרט מגיחים מספר כוכבים הוליוודים בהופעות אורח מעניינות ובראשם ניקול שרזינגר (סולנית להקת ה'פוסיקט דולס' ושופטת בתוכנית "X פקטור"), שמשתתפת בסצינת הפתיחה המעולה של הסרט. ביל האדר הנהדר (המוכר בעיקר כחבר צוות SNL), מופיע גם הוא ומספק לסרט את אחד מרגעיו המצחיקים ואת ההתייחסות הכמעט בודדת שמופיעה בעלילה למאפייני שנות ה- 70', כאשר הוא מספק לסרט אינטרפטציה מפתיעה ומצויינת לדמותו של אנדי וורהל.

בסופו של דבר, אלה הופעות האורח האלה, יחד עם אקשן חביב, קצת הפוגות קומיות ודינמיקה משעשעת בין הסוכנים הראשיים (שלמען האמת, קצת נפגמת לנוכח העובדה שבדומה לטומי לי ג'ונס, גם וויל סמית נראה קצת עייף ובוודאי פחות קופצני), שדואגים לחווית צפייה נעימה ולא יומרנית. "גברים בשחור 3" אינה דורשת מהצופה יותר מדי ומספקת את הבידור הקליל אותו הבטיחה.

דירוג: ★★★☆☆

גברים בשחור 3
ארה"ב, 2012
הפצה: החל מה-24.05.2012 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע.
קדימון:

בימוי:
בארי סוננפלד
תסריט:
איתן כהן
לוול קאנינגהם
דיוויד קואפ
ג'ף נתנזון
מייקל סוקיו
משחק:
וויל סמית'
טומי לי ג'ונס
ג'וש ברולין
אמה תומפסון
מייקל סטולברג
ג'מיין קלמנט

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?