"העולם על פי דנקן" – ביקורת

"העולם על פי דנקן".

"העולם על פי דנקן".

"העולם על פי דנקן" מציג דרמה קומית בגובה העיניים, מלאה בחום ובחמלה. העלילה מספרת על דנקן, מתבגר גמלוני ושתקן, הנאלץ לבלות את חופשת הקיץ עם אמו, בן זוגה ובתו. כשכל המבוגרים סביבו מתנהגים כילדים מוצא דנקן את מקומו בפארק מים מקומי לצד הבחור שמנהל אותו. "העולם על פי דנקן" אינו מושלם כלל ויש בו רגעים צולעים וחלשים. עם זאת, כוחו של הסרט טמון בכך שאין בו יומרנות ויש בו אוסף עשיר של דמויות אנושיות, פגועות ופגומות, שהסרט מקפיד שלא לתקן אותן אלא לחבק אותן בחיוך ואהבה.

שני הבמאים, האחראיים גם על התסריט המקסים ואף מככבים בסרט בתפקידים קטנים ומחויכים, הם ג'ים ראש (המוכר כדיקן המטורלל מהסדרה הנהדרת "קומיוניטי") ונאט פקסון (המככב בסיטקום "בן וקייט"). השניים זכו בפרס האוסקר על תסריט "היורשים" וכעת הם משלבים שוב כוחות ומרחיבים את התנסותם המשותפת כבמאים. התוצאה מוכיחה את עצמה ונראה שיש פה שותפות מוצלחת ומבטיחה.

מבחינה תסריטאית, ראש ופקסון יצרו תסריט מלא דמויות, לרובן חלק קטן במארג הכללי אך בעל תרומה מאוזנת לעלילה הראשית. הכוונה היא שהשניים הצליחו ליצור מגוון פרסונות שמחד מוצגות כמלאות ומובנות ומאידך הן אינן משתלטות על העלילה אלא רק תורמות לה, אם מבחינה קומית ואם ישירות לסיפור המרכזי. זה אינו הישג פעוט. מאחר והבימוי מחזק את הגישה הפשוטה והביתית הטמונה בתסריט, יחד נוצר סרט שמרגיש קטן, נגיש וקסום.

דנקן (ליאם ג'יימס, "דה קילינג") הוא מתבגר גמלוני ומובך הנגרר אחר אמו (טוני קולט הנהדרת), לבילוי בבית הקיץ של בן זוגה טרנט (סטיב קארל בתפקיד לא אופייני), ובתו. מבודד חברתית, כלוא בין מבוגרים שמתנהגים כילדים ותחת דינמיקה תוקפנית ומשפילה עם בן זוגה של אמו, מחפש דנקן מפלט. כשהוא נתקל באוון (סאם רוקוול שללא ספק מוביל את הסרט וגונב את ההצגה), גבר ילדותי המנהל פארק מים מקומי, בין השניים מתפתחת חברות המציעה לדנקן אפשרות לגלות את עצמו ולהשתייך למקום חדש ומקבל.

בין המבוגרים החוגגים מדי ניתן למצוא את אליסון ג'ני ("הבית הלבן") המגלמת את בטי, שכנה גרושה ושיכורה האוהבת לחגוג ולצחוק על בנה הפוזל. בתה של בטי, סוזנה (אנה-סופיה רוב, "צ'רלי בממלכת השוקולד"), מגלמת את הנערה מהבית השכן שמגלה בדנקן עניין ומציעה לו כתף אוהדת. דמויות נוספות הם קיפ וג'ואן (המגולמים על ידי רוב קורדרי מ"בן וקייט" ואמנדה פיט), זוג חברים בליינים של טרנט. בעוד החבורה פורקת עול על ידי שתיה מרובה ועישון סמים, שלל העובדים בפארק המים אליו נפלט דנקן, מהווים את לבו החם של הסרט.

"העולם על פי דנקן". סאם רוקוול מול סטיב קארל.

"העולם על פי דנקן". סאם רוקוול מול סטיב קארל.

מלבד פקסון וראש ניתן למצוא בין העובדים גם את מאיה רודולף המצוינת ("מסיבת רווקות", "לצאת לדרך"), המגלמת את מושא אהבתו את אוון והמבוגר האחראי בפארק המים. הטקסטים שניתנו לדמויות בפארק המים ובעיקר לאוון, מגלים את הצד החד והשנון של שני הכותבים ובזכותם מתמלא הסרט חיוכים וצחוק. מעניין לציין שדמותו של פאקסון, רודי, כמעט ומגלמת את רוח הסרט כולו- דמות קטנה, שטותית ושובבה שהיא גם פשוטה, תומכת וחיובית.

"העולם על פי דנקן" משכיל שלא לנסות ולתקן את עולמו של הגיבור ובסופו המבוגרים הפגומים נותרים כפי שהם. עם זאת, הסרט מצליח לקחת את הצופה למסע קטן שאמנם הוא רק חלק מהדרך אך ללא ספק מהווה שלב חשוב בה. לא פלא שהסרט הפך לאחד הפרוייקטים המדוברים והמבוקשים של פסטיבל סאנדנס ואף בעקבות הפסטיבל, נרכש הסרט להפצה באחד הסכומים הגבוהים ביותר בו. מומלץ בהחלט.

דירוג: ★★★½☆

העולם על פי דנקן (ארה"ב, 2013)
בימוי: נאט פקסון, ג'ים ראש | תסריט: נאט פקסון, ג'ים ראש | משחק: סטיב קארל, אנה-סופיה רוב, סאם רוקוול, אמנדה פיט, טוני קולט | צילום: ג'ון ביילי
הפצה: יונייטד קינג, החל מה-08.08.2013 בבתי הקולנוע. לחצו כאן לזמני הקרנה וכרטיסים לקולנוע. קדימון:

תורך להביע את עצמך. מה תרצה להגיב בנושא?